توقف شیوع اعتیاد میان دانش آموزان با اجرای طرح یاریگران زندگی

صرامی گفت: در دهه ۸۰ شیوع شناسی که انجام شد میزان شیوع به مواد مخدر نیم درصد بود که در سال ۹۴ به ۲.۱ درصد رسید، اما با اجرای طرح یاریگراناین شیوع متوقف شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،حمید صرامی مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست تخصصی ستاد مبارزه با مواد مخدر برای ارائه دستاورد‌های علمی و اجرایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر به مناسبت روز پژوهش، اظهار کرد: تقویت و توسعه دانش در حوزه اعتیاد یکی از تاکیدات رهبری در حوزه مبارزه با مواد مخدر بود.

وی با بیان اینکه ایران جزء ۱۵ کشور اول در دنیا از لحاظ علمی در حوزه مبارزه با مواد مخدر است، افزود: اقدامات پژوهش محور در حوزه مقابله صورت گرفت، ۴ رویکرد در این حوزه برای ما حائز اهمیت بود، توسعه اقدامات اطلاعاتی، تمرکز بر مرز‌های شرقی، باعث شده کشفیات زیادی داشته باشیم. ۷۱ درصد کشفیات به دلیل اقدامات اطلاعاتی است و باعث شده ۸۷ درصد کشفیات مواد مخدر در مرز‌های شرقی کشور باشد.

صرامی گفت: در سال های  ۹۷ و ۹۸ هزار و ۷۵۰ تن مواد مخدر کشف شد که همین منجر شد تا جمهوری اسلامی پرچم دار مبارزه با مواد مخدر باشد.با وجود کاهش زمین های کشت مواد مخدر در افغانستان، وجود تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا، داشتن رویکرد پژوهشی در حوزه اعتیاد باعت شد میزان کشفیات در دو سال اخیر افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان یکی از اقدامات مهم در راستای مبارزه با مواد مخدر است، گفت: با ضربه به اقتصاد و شرایط مالی قاچاقچیان می‌توانیم در حوزه مقابله اقدامات خوبی را انجام دهیم.

وی گفت: ۳۹۰ میلیارد تومان،  شامل ۴ هزار و ۴۴۶ ملک و وسایل نقلیه مربوط به قاچاقچیان بود که توانستیم ضربه زدیم. همچنین  در دو سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان بر آورد مالی از کشفیات مواد مخدر داشتیم.

صرامی تصریح کرد: یکی از نگرانی مردم از حضور معتادان متجاهر بود،برای معتادان متجاهر ۱۶ هزار ظرفیت پیش بینی شد و دغدغه مردم در دو سال اخیر هم حل شد، در حوزه بیماران زخم باز و زنان معتاد هم کار‌هایی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع دیگر پیشگیری از اعتیاد بود، افزود: براساس طرحی که ستاد مبارزه با مواد مخدر مطرح شد مقرر شد در وزارت آموزش و پرورش، هلال احمر، معاونت زنان اقداماتی در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام دهند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: قرار شد طرح یاریگران زندگی در ۴۰ هزار مدرسه پوشش داده شود، در دهه ۸۰ در شیوع شناسی که انجام دادیم میزان شیوع نیم درصد بود و در سال ۹۰ به ۱ درصد و ۹۴ به ۲.۱ درصد رسید، اما با اجرای طرح یاریگران به متوقف شد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار