آوای باران در خوزستان شنیدنی نیست/ زندگی زیرآب رفته مردم دیدنی است/ پرداخت خسارت از کی آغاز می شود؟ + تصاویر

این روز‌ها آبگرفتگی معابر و منازل در خوزستان به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شده و تصاویر و فیلم‌های آن دست به دست می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، نام باران و حوادث پس از آن جزو خاطراتی است که هر شخصی در استان خوزستان و شهر‌های اهواز، کارون، بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر مرور می‌کند، لرزه بر اندامش می‌افتد.

این باران با آن باران که به رحمت الهی معروف است، زمین تا آسمان فرق دارد، بارندگی که بخاطر بی تدبیری مسئولان و تامین نکردن زیرساخت‌های شهری و روستایی، سبب خسارت به ساکنان برخی مناطق شود، نعمت نیست، بلکه نقمت است و کسی از آن استقبال نمی‌کند.

شنبه ۱۲ آذرماه سال ۹۹ در استان خوزستان اتفاقی رخ داد که در تاریخ اذهان عمومی و خبرگزاری‌ها ثبت شد، از همان حوادثی که هر مسئولی برای توجیه، فرار کردن از واقعیت، انداختن گناه کمکاری و بی مسئولیتی به گردن دیگری تلاش می‌کند، اما واقعیت آن چیزی است که بر سر مردم آوار شده است.

خانه‌های آبگرفته، وسایل دفن شده در آب، خیابان محصور شده شهر‌های کارون، اهواز، بندر ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) در سیلاب و تلخ‌تر از همه برگشت فاضلاب به خیابان ها، چراکه به حدی بارندگی زیاد بود که شبکه فاضلاب به دلیل فرسودگی توان قورت دادن آن را نداشت و هرچه میخورد بالا می‌آورد.

احضار مقصران حادثه آبگرفتگی بندرامام به دادگاه

شیروانی زاده دادستان بندر امام خمینی (ره) گفت:  بارش باران در استان خوزستان به خصوص در بندر امام خمینی(ره) منازل و معابر را دچار آبگرفتگی کرد.

او افزود: دادستانی در راستای وظایف قانونی خود به این موضوع ورود و نسبت به حضور میدانی و جمع آوری مستندات اقدام کرد.

شیروانی زاده ادامه داد: در همین راستا پرونده ای در دادسرا در این باره باز شد و چون در حال برررسی است تعداد نفرات احضار شده به دادگاه هنوز مشخص نیست.

او با بیان اینکه در حال ارزیابی خسارات آبگرفتگی هستیم، اضافه کرد: مقصر آبگرفتگی بندر امام خمینی (ره) ، شخص یا نهادی است که در انجام وظایف خود کوتاهی کرده است.

آوای باران در خوزستان شنیدنی نیست/ زندگی زیرآب رفته مردم دیدنی است/ پرداخت خسارت از کی آغاز می شود؟ + تصاویر

جمع آوری آب‌های سطحی در معابر شادگان درحال انجام است

حمید حاجی زاده سرپرست شهرداری شادگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به بارش ۶۴ میلیمتری باران طی دیشب و وقوع آبگرفتگی در برخی معابر این شهرستان گفت: نیرو‌های خدماتی شهرداری با استفاده از تجهیزات آبکشی و تانکر‌های حمل آب در حال جمع آوری آب‌های سطحی هستند.

او با بیان اینکه در اجرای عملیات آبکشی از معابر منطقه چندین دستگاه پمپ ثابت، پمپ بنزینی، کف کش برقی و ۳ دستگاه تانکر در حال فعالیت هستند، افزود: عملیات رفع آبگرفتگی معابر هم اکنون با تلاش نیرو‌های خدماتی و با استفاده از تجهیزات لازم به منظور تسهیل تردد وسایل نقلیه در حال انجام است.

حاجی زاده به انجام لایروبی کانال‌ها به صورت روزانه و به طور مستمر با تلاش بخش خدمات شهری اشاره و بیان کرد: این کار علاوه بر رفع مشکل آبگرفتگی معابر موجب ارتقای بهداشت زیست محیطی نیز می‌شود، ضمن اینکه عملیات لایروبی انهار و کانال‌های روباز با هدف جلوگیری از آبگرفتگی معابر انجام شده است.

تردد در محور هندیجان به دیلم از سرگرفته شد

علی بویری فرماندار هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: از ساعات اولیه امروز یکشنبه ۱۶ آذرماه، محور هندیجان به دیلم در ۲ مسیر رفت و برگشت به علت بارندگی شدید دیشب در چندین نقطه مسدود شده بود.

او افزود: با حضور به موقع و تلاش نیرو‌های راهداری، انتظامی، امدادی و پلیس راه وسایل نقلیه گرفتار در آبگرفتگی ناشی از سیلاب با احتیاط کامل هدایت شدند و هم اکنون این محور بازگشایی شده و تردد در حال انجام است.

آوای باران در خوزستان شنیدنی نیست/ زندگی زیرآب رفته مردم دیدنی است/ پرداخت خسارت از کی آغاز می شود؟ + تصاویر

برآورد و پرداخت خسارت منازل دچار آبگرفتگی در خوزستان از هفته آینده

علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن کشور در حاشیه بازدید از شهر چمران و چند منطقه در بندر امام در جمع خبرنگاران گفت: به محض اینکه در هیئت دولت موضوع پرداخت خسارت بازسازی منازل آبگرفته تصویب شد، این کار را انجام می‌دهیم.

او اظهار کرد: به احتمال قوی جلسه هیئت دولت برای تصمیم‌گیری در این مورد سریعاً برگزار می‌شود. البته ما منتظر تخصیص و اخذ وجه نمی‌مانیم و از محل اعتبارات داخلی خودمان پرداخت خسارت‌ بازسازی‌ها را شروع می‌کنیم.

ادارات و بانک‌ها در هندیجان تعطیل شدند

علی بویری فرماندار هندیجان گفت: طی بارندگی دیشب در طول مدت ۳ ساعت و به میزان ۶۲ میلیمتر بخش قابل توجهی از معابر و خیابان‌های شهر هندیجان دچار آبگرفتگی شدند به همین دلیل ادارات و بانک‌ها در هندیجان تعطیل شدند.

او با بیان اینکه این آبگرفتگی نیز باعث ورود آب به برخی منازل و تاسیسات شهری هندیجان شده است، افزود: با هماهنگی بین‌بخشی صورت گرفته در ستاد مدیریت بحران، در حال رفع آن هستیم.

باران در هندیجان غوغا کرد/ آبگرفتگی معابر قصه بی پایان روز‌های بارانی

هنوز زخم‌های بارندگی هفته گذشته التیام نیافته اند که سامانه بارشی دیگری بدون دعوت و تعارف وارد خوزستان شد و هواشناسی استان هشدار نارنجی رنگ را صادر کرده است.

براساس اطلاعیه هواشناسی کشور و خوزستان، این سامانه هم پربار است و باید برای مقابله با آن آماده بود، اگر چه باران از دیروز آمده و فردا می‌رود، اما در همین مدت زمان کوتاه ردپایی عمیق از خود به جا خواهد گذاشت، بطوریکه در ۲۴ ساعت گذشته با ثبت ۶۴ میلیمتر بارش، رکورد دیگر نقاط استان را شکسته است.

فرهاد شکاری یکی از شهروندان هندیجانی به خبرنگار ما گفت: بارش باران از دیشب در این شهرستان آغاز شده و در مدت زمانی کوتاه خیابان‌ها و معابر شهر دچار آبگرفتگی شده و مسدود شده اند و امکان تردد وجود ندارد، البته اگر بارش‌ها ادامه داشته باشند و شدت بگیرند، اصلا بعید نیست بلایی که بر سر شهروندان شهرستان‌ها کارون، اهواز، بندر ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) آمده، برای ما هم رخ دهد.

 

آوای باران در خوزستان شنیدنی نیست/ زندگی زیرآب رفته مردم دیدنی است

خوزستان فاقد شبکه دفع آب‌های سطحی است

صادق حقیقی پور مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان گفت: به دلیل نبود شبکه دفع آب‌های سطحی در استان، آب ناشی از بارش‌ها وارد شبکه فاضلاب می‌شود.

او با اشاره به توسعه نیافتن زیرساخت هات متناسب با رشد جمعیت و شهر‌ها در خوزستان افزود: به دلیل شرایط جغرافیایی و رودخانه‌های متعددی که از شهر‌های استان عبور می‌کند در بیشتر شهر‌های خوزستان آب و ارد شبکه فاضلاب می‌شود.

حقیقی پور با بیان اینکه سیستم فاضلاب به خودی خود مشکلات زیادی دارد، تصریح کرد: سیستم فاضلاب شهری قادر به دفع آب‌های ناگهانی نیست و باتوجه به تغییرات آب و هوایی که شهر اهواز را تحت تاثیر قرار داده است، بارش‌های زیادی در مدمت زمان کوتاهی به وقوع پیوسته است.

تعلیق شهردار بندر امام خمینی (ره)

اما اتفاقات و پس لرزه‌های پس از بارندگی از جمله؛ تعلیق شهردار بندر امام خمینی (ره) هم جالب است، البته زمانی کارساز خواهد بود که حرکتی موثر برای احداث سیستم شبکه فاضلاب پیشرفته و دفع آب‌های سطحی در خوزستان که به ثروتمندترین استان کشور معروف است اجرا شود.

آوای باران در خوزستان شنیدنی نیست/ زندگی زیرآب رفته مردم دیدنی است

شهردار بندر امام خمینی (ره) تعلیق شد

محسن بیرانوند فرماندار شهرستان بندر ماهشهر گفت: پیشنهاد تعلیق شهردار بندر امام خمینی (ره) (سربندر) بر اساس ماده ۱۳ قانون رسیدگی به تخلفات اداری به مدت ۳ ماه به غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ارسال شد و او با این تصمیم موافقت کرد.

او با بیان اینکه شورای اسلامی شهر بندر امام خمینی (ره) باید به سرعت نسبت به تشکیل جلسه فوق العاده و انتخاب سرپرست شهرداری اقدام کند، افزود: شهردار این شهر در مدت آبگرفتگی از وظایف خود قصور کرده و باعث خسارت به مردم و تاسیسات دولتی شده است.

 

آوای باران در خوزستان شنیدنی نیست/ زندگی زیرآب رفته مردم دیدنی است

آوای باران در خوزستان شنیدنی نیست/ زندگی زیرآب رفته مردم دیدنی است

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.