رئیس سازمان بسیج مداحان در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

رسالت بسیج خدمت بی منت است/ جامعه بانوان مداح ظرفیت خوبی دارد

ارجونی گفت: هرکجا که نظام نیاز به کمک داشت، بسیج باید اولین نیروی حاضر در صحنه باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج، با یوسف ارجونی رئیس سازمان بسیج مداحان کشور که حدود ۲۰ سال است در بسیج سپاه، عمدتاً  در مأموریت‌های فرهنگی فعالیت می کند گفت و گو کردیم.

آقای ارجونی؛ لطفاً درباره سازمان بسیج مداحان برای ما توضیح دهید.
سازمان بسیج مداحان از سال ۸۹ راه اندازی شد. هدف از ایجاد این مجموعه در کنار سایر مجموعه‌های اقشاری، بحث سیاست گذاری و برنامه‌ریزی کلان، هدایت، نظارت بر آموزش، جذب و حفظ انسجام مداحان و روسای هیئات مذهبی کشور بوده است. می توان گفت این سیاست‌گذاری‌های کلان در راستای ترویج اسلام ناب، اشاعه فرهنگ عاشورا، تبیلغ سیره نبوی و علوی در جامعه، ارتقای معرفت دینی، بصیرت سیاسی، تصحیح رویه خدمت‌گزاری در بین آحاد مردم و توسعه تفکر بسیجی اعمال شده اند.

آیا آماری از مداحان سازمان شما در دسترس است؟
بیش از ۴۰ هزار بسیجی مداح در سطح کشور داریم که در ۳۲ سازمان استانی و ۳۲۰ کانون بسیج مداحی شهرستانی فعالیت می‌کنند. قریب به ۱۵ هزار نفر خواهر و مابقی برادران هستند.

برنامه‌های سازمان بسیج مداحان شامل چه سرفصل‌هایی است؟
سازمان بسیج مداحان در طول این ده سال، برنامه‌های متفاوتی داشته است. برگزاری همایش ها، اجلاس‌ها در سطح ملی و استانی، تربیت جوانان و شعرای جوان آیینی و انقلابی، بصیرت افزایی و روشنگری، مقابله با انحرافات، بدعت سازی، جلوگیری از نفوذ و سوء استفاده دشمن، ایجاد هیئت‌های رصدکننده و اندیشه گر در سطح کشور، نخبه پروری، تبادل اطلاعات و تحلیل فضای مداحی کشور، چاپ ۸۰ عنوان کتاب و برگزاری نشست‌ها و مجلس‌های تخصصی در حوزه مقتل، شعر آیینی و روضه خوانی از مهمترین سرفصل‌های  این مجموعه است. همچنین سالروز شهادت میثم تمّار که روز بسیج مداحان نامگذاری شده است، دارای نکات مهمی درباره این شخصیت وارسته است و تمام این نکات و مطالب برای مداحان تشریح می شود.

آیا برنامه‌های شاخص هم دارید که لازم به ذکر باشد؟
بله؛ یکی از فعالیت‌های مهم ما که پس از محدودیت‌های کرونایی از سرگرفته خواهد شد، تمرکز روی فعالیت گروه‌های همخوانی و مدیحه سرایی اهل سنت است. ما در کشور ۴۲۰ گروه همخوانی اهل سنت داریم؛ معمولا هر گروه بین ۵ تا ۱۰ نفر هستند. سال گذشته اولین همایش این گروه‌ها را در شهر سنندج برگزار و از نظرات علمای اهل سنت استفاده کردیم. همچنین کنگره ملی شعر سازمان بسیج در نخستین دوره خود، پذیرای ۲۰۰۰ اثر بود. قبل از مراسم اختتامیه با شهادت سردار سلیمانی مواجه شدیم. بلافاصله فراخوانی منتشر و ۸۰۰ اثر هم با موضوع سردار دل‌ها به دبیرخانه ارسال شد. در نهایت کتاب «مکتب سلیمانی» از دل آن بیرون آمد و رونمایی شد. کار ما در حوزه کشوری حمایت است، اما وقتی وارد استان‌ها و شهرستان‌ها می شویم، دوستان کار‌های اجرایی را پی می گیرند. همایش سه ساله‌های حسینی، شیرخوارگان حسینی، اجتماع زنان عاشورایی، هرخانه یک حسینیه از جمله فعالیت‌هایی اجرایی ما هستند و تلاش می‌کنیم تا ادامه دار باشند.

آیا با نهاد‌های همسوی خود در تعامل هستید؟
بله؛ یکسری تعاملات با سازمان‌های همسوی خود مانند سازمان تبلیغات که کانون و خانه مداحان هم زیرمجموعه آنهاست داریم. در ادامه فعالیت‌های سازمان بسیج مداحان کشور می توان به تجلیل از شهدای مداح شاخص، برگزاری دوره‌های متفاوت آموزشی و تربیت مربی برای نوگلان حسینی و زینبی اشاره کرد. در این مدت به منظور دسترسی مداحان به محتوای خوب در ایام خاص مانند دهه اول محرم، دهه فاطمیه و ماه رمضان محتوا‌های آموزشی تهیه و به دست آنان رسید. ساخت ۱۵ سری مستند فاخر از زندگی شهدای مداح و ایثارگر و حمایت از ۳۰ اثر فاخر از دیگر فعالیت‌های این مجموعه بوده است.

رسالت بسیج خدمت بی منت است/ جامعه مداحی بانوان ظرفیت خوبی دارد

همانطور که می‌دانید مقام معظم رهبری هرساله در دیدار خود با مداحان به نکات مهمی اشاره می‌کنند، شما برای عملی کردن این توصیه‌ها چه می‌کنید؟
یکی از مباحث مهمی که شاید کمی از آن غافل شده ایم، فرمایشات مقام معظم رهبری است که هرسال در دیدار با مداحان عنوان و نقشه راه یکساله را برای آن‌ها تبیین می کنند. ما می‌پذیریم که در این بخش ضعیف عمل کرده ایم. یکی از موضوع‌های مهم از نظر ایشان، سبک زندگی ایرانی اسلامی مداحان است. در طول این ده سال، فرمایشات حضرت آقا را جمع بندی و هرساله برنامه‌های خاصی را برای تحقق این محور‌ها طراحی می کنیم. به طور مثال یکسال فرمودند که باید قرآن به هیئت‌ها بیاید؛ ما برای عملی شدن این دستور، کتابی را با عنوان «روضه‌های قرآنی» در دست چاپ داریم که برگرفته از آیات قرآنی است. همچنین سبک زندگی حضرت زهرا (س) در حماسه فاطمی، برای برخی از بانوان که در شهرستان‌ها مسئول پایگاه هستند، تبیین و تشریح می شود. از طرفی همانطور که می دانید جامعه مادحین در طرح کمک‌های مومنانه خوش درخشیدند، به صورت خودجوش در کف میدان بوده و هستند و برای نابودی کرونا تلاش می کنند.

به نظر شما چند درصد از مادحین ما روحیه بسیجی دارند؟
بسیج به معنای اینکه یک شخص یک پرونده در پایگاه مقاومت داشته باشد نیست. هرکس که دلش برای انقلاب بسوزد، برای اهدافی که انقلاب مشخص کرده تلاش کند و دغدغه اش کمک به انقلاب باشد، بسیجی است چه عضو مجموعه ما باشد و چه نباشد؛ اتفاقا ما هم باید بتوانیم از کسانی که عضو بسیج نیستند، ولی بسیجی فعالیت میکنند حمایت کنیم. از این رو گمان می‌کنیم حدود ۹۵ درصد از مادحین ما بسیجی اند.

آیا این روحیه در مداحان جوان هم دیده می شود؟
امروز در قشر جوان یک جوشش بسیار خوبی را شاهد هستیم. البته باید عرض کنم که جوان‌های عزیز در کنار این شور و نشاط که از حضور مردم در جلساتشان می‌گیرند، احترامی که به واسطه اهل بیت (ع) به آن‌ها گذاشته می شود و همچنین انعکاس مجالسشان در فضای مجازی و ... نشأت می گیرد، باید مراقب باشند. لازم است که مداحان جوان همچنان پای درس استاد بنشینند و حواس خود را جمع کنند تا مبادا فضایی که در اختیار آنهاست، باعث دوری شان از اهل بیت (ع) شود.

این مراقبت که می‌فرمایید شامل چه اقداماتی است؟
روزی وجود ندارد که برخی رسانه‌های معاند، علیه مداحی مطبی بیان نکنند؛ البته حق هم دارند، زیرا این بخش  در جامعه به قدری تاثیرگذار است که آن‌ها را مجبور می‌کند به هر دری بزنند و جلوی اشاعه مطالب مداحان در جامعه را بگیرند، اما تابه امروز موفق نشدند که کاری کنند؛ بنابراین مداحان هم باید در انتخاب شعر، سبک و روضه، ارزش‌ها را مدنظر قرار دهند تا مردم را به اهل بیت (ع) نزدیک کنند نه اینکه باعث جدایی آن‌ها از ائمه (ع) شوند.

طرح‌های حمایتی شما از جامعه مادحین چیست؟
سازمان بسیج مداحان یک بخش نخبگان دارد که در آن اعضا، کارت بسیج نخبه می گیرند. برخی از عزیزان هم با مراجعه به پایگاه ها، تشکیل پرونده می دهند و مثل سایر بسیجی ها، از خدمات بهره‌مند می شوند. بعضاً وام‌های بلاعوض در حد محدود داده ایم و از چاپ کتاب نخبگان هم حمایت کردیم.

رسالت بسیج خدمت بی منت است/ جامعه مداحی بانوان ظرفیت خوبی دارد

برای غنی شدن محتوایی که مداحان خانم در مجالس خانگی بیان می‌کنند، چه اقداماتی صورت گرفته است؟
حوزه مداحی خواهران در سطح کشور فعال و از ظرفیت بالایی هم برخوردار است. البته بنده می پذیرم که نظارت دقیق در حوزه مجالس خواهران وجود ندارد و یا کمتر است. علتش هم ممنوعیت رسانه‌ای شدن مجالس آنهاست. باتوجه به این مسائل، بخشی از محتوا‌هایی که در سطح کشور تولید می کنیم، مربوط به حوزه بانوان است. به طور مثال، دوره‌های متفاوت آموزشی را برای آن‌ها برگزار می کنیم. همچنین یک کانال در برنامه ایتا داریم که از ۷۰۰۰ عضو، حدود ۵ هزار نفر خانم هستند و نکات مهمی در آن کانال مطرح می شود. در سال‌های گذشته نشست‌هایی با عنوان آسیب شناسی جلسات خانگی برگزار می شد و در آینده هم برگزار خواهد شد. ماحصل این دوره ها، هزار نفر از بانوانی هستند که در سطح کشور در رده استاد و مربی فعالیت می‌کنند و حلقه‌های مختلف ذاکرین دارند.

رسالت بسیج و مداحان بسیجی را در جامعه امروز چه می‌دانید؟
مهمترین رسالت بسیج در معنای کلان، خدمت بی منت به مردم و جامعه است. یعنی هرکجا که نظام نیاز به کمک داشت، بسیج باید اولین نیروی حاضر در صحنه باشد. مهمترین وظیفه مادحین هم تبیین و روشنگری جامعه است و تا امروز اتفاق افتاده؛ کم نیستند مداحانی که در بحث تبلیغ و ترویج سبک زندگی، فرزندآوری و برنامه‌های متفاوتی که به نظام خانواده کمک می کند، فعال بوده اند. از طرفی،  جامعه مداحی امروز، فضای دیگری را جایگزین منبر، تریبون در حسینیه و... کرده و اتفاقا در آن بخش هم موفق بوده است. سازمان بسیج هم خادم مداحان و هیئت هاست.

برنامه‌های هفته بسیج را هم اعلام کنید.
روز جمعه همزمان با آغاز هفته بسیج، دعای ندبه در حسینیه شهدای بسیج و در ۳۲ مرکز استان برگزار شد. کمک‌های مومنانه داشتیم که عمدتا بین مادحین نیازمند تقسیم شد. درصدد هستیم پویش «اهدای خون» که نیاز مبرم کشور است را برنامه ریزی و در این هفته برگزار کنیم. کارگاه آموزشی سبک زندگی حضرت زهرا (س) هم در دستور کار قرار دارد، پنجشنبه این هفته که وفات حضرت معصومه (س) است، در قم و در سطح کشور مراسم داریم. همچنین به دیدار پیشکسوتان و پیرغلامان هم خواهیم رفت.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.