مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خبر داد؛

پوشش بیمه‌ای تمام زنان سرپرست خانوار روستایی فاقد بیمه

شیرکانی گفت: دولت در طرح پوشش بیمه‌ای یک میلیون و ۴۰۰ هزار روستایی و عشایر، به زنان سرپرست خانوار توجه ویژه‎ای دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی شیرکانی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در مراسم امضای تفاهم نامه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر با وزارت جهاد کشاورزی، اظهار کرد: اغلب بیمه‌های کشور وابسته به شغل افراد است، بنابراین بسیاری از افراد مزد بگیر که دارای شغل رسمی نیستند از نعمت بیمه بی‌بهره می‌مانند، به همین منظور صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۳ به منظور تحت پوشش قرار دادن تمام افراد غیر مزد بگیر روستایی و کشاورز و حاشیه نشینان تأسیس شد.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیان کرد: زنده نگه داشتن روستا‌ها مسئله مهم امروز است، زیرا حل بسیاری از بحران‌های جهانی با زنده نگه داشتن روستا‌ها امکان پذیر است. حفظ امنیت غذایی و محیط زیست با حفظ روستا‌ها ممکن است و یکی از راه‌های زنده کردن روستا‌ها توجه به خدمات و امکانات روستا‌ها است. برخی از امکانات اعم از برق و گاز و آب ارائه می‌شود و امروزه بحث اینترنت در روستا‌ها مطرح است، اما آیا این امکانات برای حفظ روستا‌ها و روستاییان کافی است؟

شیرکانی مسئله مهم دیگر در روستا‌ها را حفظ هویت روستایی نامید و گفت: زمانی روستاییان سعی در پنهان کردن هویت روستایی خود داشتند، اما امروزه به روستایی بودن خود افتخار می‌کنند. مسئله مهم این است که روستایی باید آینده خود را در روستا ببیند، لذا دلیل مهاجرت و حاشیه نشینی او نباید آینده او باشد.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب برای آینده روستاییان همین بیمه کشاورزان و روستاییان است که به نوعی آینده آن‌ها را تضمین می‌کند و به آن‌ها می‌گوید که به مانند یک شهروند شهری بیمه داشته باشند و بتوانند از مزایای آن در زمان میانسالی و بازنشستگی استفاده کنند.

شیرکانی در ادامه به تشریح بیمه صندوق اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر پرداخت و گفت: در بیمه این صندوق دوسوم حق بیمه توسط دولت و تنها یک سوم معادل ۵ درصد آن را بیمه شده پرداخت می‌کند. توجه شود که مبلغ حق بیمه پرداختی این صندوق از ۲۷.۵۰۰ تومان در سطح اول و در سطح هشتم ۷۰ هزار تومان است. با این وجود هنوز هم کسانی هستند که توانایی پرداخت همین مبلغ را نیز ندارند، از طرف دیگر به دلیل اختیاری بودن این بیمه، روستاییان و کشاورزان ضرورتی برای بیمه کردن خود نمی‌بینند؛ بنابراین طرح پوشش بیمه‌ای رایگان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی و عشایری به تصویب دولت رسید. در اینجا فرد در سال اول به طور رایگان و در سال‌های بعد به ترتیب از یک تا ۵ درصد حق بیمه را پرداخت خواهند کرد. این بیمه نوعی کمک به روستاییان و کشاورزان با حفظ کرامت و عزت نفس آن‌ها است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر افزود: در این طرح سعی شده است که به زنان روستایی توجه ویژه‌ای شود، به ویژه زنان سرپرست خانوار، هدف ما این است که هیچ زن روستایی سرپرست خانواری فاقد پوشش بیمه‌ای نباشد، چراکه حمایت از زنان سرپرست خانوار وظیفه دینی و ملی ما است.

همچنین در ادامه این مراسم فروغ السادات بنی هاشم مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری با بیان اینکه تفاهم نامه امروز یکی از بهترین و ماندگارترین تفاهم نامه‌های جهاد کشاورزی است، گفت: این تفاهم نامه یکی از آرزو‌های ما و یکی از دغدغه‌های مهم زنان روستایی است. به دلیل آن که بسیاری از زنان روستایی بدسرپرست و یا خودسرپرست در روستا‌ها هستند، بنابراین گاهی توان پرداخت همین مبلغ کم را هم ندارند، بنابراین طرح بیمه رایگان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی یکی از افتخارات ماندگار دولت دوازدهم است که حتی اگر پس از چند سال رایگان بودن آن منقضی شود به دلیل آن که این بیمه به نوعی فرهنگ و آداب تبدیل شده می‌تواند ادامه یابد.

خدمات بیمه‌ای روستایی می‌تواند به حفظ روستاییان و روستا‌ها کمک کند

در ادامه این مراسم علی اکبر مویدی، انتصاب، معاون ترویج و توسعه آموزش کشاورزی با بیان اینکه روستاییان باید به زندگی روستایی خود امیدوار باشند، گفت: حدود ۱۲۶ میلیون تن از محصولات کشاورزی از گندم به عنوان محصول استراتژیک تا میوه‌ها همه توسط روستاییان و کشاورزان تولید می‌شوند، اما واقعیت این است که ما آنچنان که به شهری‌ها و کارخانجات موجود در شهر‌ها توجه کرده‌ایم، به روستاییان توجه نکرده‌ایم و از آن‌ها غافل مانده‌ایم.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های فراوان کشاورزی کشور گفت: به منظور استفاده از این ظرفیت‌ها و افزایش تولید باید از کشاورزی دانش بنیان بهره بگیریم، کشاورزی که به تحقیقات و نوآوری‌های جدید اتکا داشته باشد.

مویدی افزود: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به عنوان بازوی دانشی وزارت جهاد کشاورزی با داشتن حدود ۲ هزار عضو هیئت علمی در سطح کشور، مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و ایستگاه‌های تحقیقاتی در کشور در تولید ارقام و هسته‌های اولیه بذر و بسیاری از نژاد‌های جدید کار می‌کنند.

وی با اشاره به تنوع و تفاوت‌های اقلیمی کشور، گفت: این تفاوت اقلیم موجب ایجاد ظرفیت‌های فوق العاده کشاورزی از تولید محصولات گرمسیری در جنوب کشور گرفته تا تولید برنج و زعفران شده است.

مویدی با بیان اینکه کشاورزی ما کشاورزی خرده مالکی است و نظام بهره برداری آن برپایه نظام بهره برداری خرد و به نوعی کشاورزی خانوادگی است، گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر از جمعیت زنان روستایی در انجام فعالیت‌های کشاورزی کمک می‌کنند و برطبق آمار‌های جهانی حدود ۴۰ درصد از نیروی کار کشاورزی را زنان تشکیل می‌دهند، بنابراین اهمیت دادن به جامعه زنان روستایی و توانمندسازی آن‌ها و ارائه تسهیلات به آن‌ها بسیار مهم است، زیرا رکن خانواده زنان هستند.

وی ادامه داد: هم‌ اکنون حدود ۵۲ درصد از زنان روستایی در بخش کشاورزی به تولید می‌پردازند و به دلیل اینکه زنان نیروی کار غیر رسمی در کشاورزی هستند، ارائه تسهیلات به آن‌ها خیلی کم بوده است، بنابراین ارائه خدمات بیمه‌ای یکی از راه حل‌هایی است که می‌تواند به حفظ آن‌ها در روستا‌ها کمک کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار