اصناف در آستانه ورشکستگی

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان گفت: امروز اصناف اصفهان یا ورشکسته شده اند یا در صف ورشکستگی قرار دارند، دولت باید در این شرایط بسته‌هایی برای حمایت از صنوف تعریف کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، روح الله چلونگر اصفهان رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه در اجرای محدودیت تعطیلی از ساعت ۶ عصر به بعد، اصناف قصد لجبازی ندارند، اما مشکلات اقتصادی اجازه تکمین نمی‌دهد، گفت: امروز اصناف اصفهان یا ورشکسته علنی شده اند یا در صف ورشکستگی قرار دارند، درحالی‌که دولت باید در این شرایط بسته‌هایی برای حمایت از صنوف تعریف کند.

او درباره تصمیم خاموشی اصناف از ساعت ۶ بعد از ظهر به بعد برای مهار کرونا، گفت: به اعتقاد من این طرح پرچالشی است و موفقیت آن کمتر از ۳۰ در صد خواهد بود.

چلونگر با بیان اینکه متاسفانه در عمل واحد‌های صنفی نسبت به این طرح شاید کامل تمکین نکنند، اظهار کرد: با توجه به اینکه چند روز از اجرای این طرح می‌گذرد، همچنان شاهد باز بودن برخی واحد‌های صنفی در گروه‌های ۲، ۳ و ۴ هستیم، از سوی دیگر نظارت بر این واحد‌ها به سختی انجام می‌شود، در حالی‌که وقتی طرحی قرار است اجرا شود، باید نظارت بر آن نیز تعریف شود.

او با بیان اینکه متاسفانه به دلیل شرایط ناشی از کرونا اصناف آنچنان ضعیف شده اند که حتی در پرداخت هزینه عضویت خود دچار مشکل هستند، افزود: در این شرایط یک اتحادیه چطور می‌تواند بر واحد‌های صنفی خود نظارت کند، از سوی دیگر نیز باید نیروی انتظامی ورود پیدا کند، اما باید دید آیا این نهاد نیز به تنهایی توان نظارت در این سطح گسترده را دارد و قاعدتا اگر همکاری مردم نباشد تمام طرح‌ها دچار مشکل خواهد شد که در اینجا از مردم انتظار داریم به مصوبات ستاد کرونا به خاطر حفظ سلامت جامعه و خانواده خودشان احترام بگذارند.


رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان درباره ورشکستگی اصناف به دلیل شیوع کرونا، تصریح کرد: به جرات امروز اصناف اصفهان یا ورشکسته علنی شده اند یا در صف ورشکستگی قرار دارند، این در حالیست که از دولت انتظار دارند بسته‌هایی برای حمایت از صنوف تعریف کند. البته برای تعطیلی اصناف از ساعت ۶ بعدازظهر به بعد نیز به عنوان کارشناسی از آن‌ها نظرخواهی نشده است.

او  با تاکید براین‌که با این تصمیم عملا یک سری مشاغل نابود می‌شوند، چراکه موجودیت آن‌ها به شب است، توضیح داد: باید توجه داشت برخی مشاغل همچون کیف، کفش، پوشاک، پیراهن، تریکو، خرازی و ... از ساعت ۶ عصر به بعد کارشان شروع می‌شود.

چلونگر هم‌چنین به وضعیت کافی شاپ و رستوران‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا، تالار‌های پذیرایی و رستوران‌ها به خصوص آن‌هایی که اجاره‌ای بودند یک به یک در حال تعطیلی و ورشکستگی هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان با تاکید بر ضرورت آگاهی مردم نسبت به شرایط شیوع کرونا، گفت: متاسفانه اصناف حال خوبی ندارند و اگر دولت برنامه ریزی درستی برای آن‌ها نداشته باشد نمی‌توان شرایط موجود را کنترل کرد، بنابراین امروز اصناف از مجلس انتظار ورود به وضعیت موجود را دارند.

او با بیان اینکه به دلیل شرایط اقتصاد کنونی، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است، توضیح داد: اگرچه تا سال گذشته مردم خریدهایشان را کیلویی انجام می‌دادند، اما امروز خرید‌ها دانه‌ای و به زیریک کیلو رسیده است، در این شرایط انتظار می‌رود دولت باید با برنامه‌ریزی بهتری پیش رود.

او با تاکید بر اینکه  باید قبول کرد که کرونا یک بیماری خطرناک است و چتر خود را در کشور و دنیا پهن کرده است ادامه داد: متاسفانه به تصمیمات لحظه‌ای برای مهار این بیماری از سوی مدیران عادت کرده ایم، باید دید آیا زیرساخت اجرای این تصمیمات در کشور مهیاست.

رئیس کمیسیون اقتصادی اتاق اصناف اصفهان با بیان این‌که متاسفانه اصناف از رفتار‌های مردم در دوران کرونا گلایه‌مند هستند، تاکید کرد: اگر مردم دستورالعمل های بهداشتی وزارت بهداشت را به طور دقیق رعایت می‌کردند، امروز اوضاع کشور به لحاظ شیوع کرونا چنین بحرانی نمی‌شد که دائم تعطیلی اصناف مختلف تمدید شود، متاسفانه امروز برای بسیاری افراد زدن ماسک، رعایت شیوه نامه ها و فاصله اجتماعی هنوز تعریف نشده است، البته برخی اصناف نیز نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی کوتاهی کرده اند.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.