وزیر آموزش و پرورش:

آموزش حضوری در مدارس تاثیر چندانی بر شیوع کرونا ندارد

حاجی‌میرزایی گفت: بازگشایی مدارس تاثیری بر شیوع کرونا ندارد اما با این وجود تابع سیاست‌های ستاد مقابله با کرونا هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی مدرسه ایرانی با اشاره به اینکه مسیر ما برای جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان است، اظهار کرد: کسانی که از میان فارغ‌التحصیلان لیسانس آن‌ها را جذب می‌کنیم و علاقه مند به رسمی شدن در دانشگاه فرهنگیان هستند باید از طریق آزمون به فعالیت در این دانشگاه اقدام کنند. 

او درباره ارتباط دولت با آموزش و پرورش گفت:هر هفته یکی از اعضای دولت به آموزش و پرورش می‌آیند و با آن‌ها جلسه داریم؛ ضمن اینکه کمک‌های دولت بسیار قابل توجه است.

وزیر آموزش و پرورش درباره سیاست دولت در حوزه مدرسه‌سازی با اشاره به اینکه سیاست روشنی وجود دارد، اظهار کرد: اعتبارات نوسازی در فاصله دولت تدبیر و امید ۴ برابر شده است.

۶٧ درصد از معلمان برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه کرده اند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از اهدافی که در جریان کرونا آسیب دید، موضوع تعلیم و تربیت بود، بیان کرد: با مسئله جذب رو به رو هستیم که بابد راه حلی برای آن پیدا می‌کردیم، دنیا به سمت آموزش مجازی رفته است و بروز این شرایط برای ما موضوع جدیدی بود که  ۶٧ درصد از معلمان برای اولین بار آموزش مجازی را تجربه کرده اند.

او افزود: آموزش مجازی ۶۵ تا ٧٠ درصد از مسئله ما را حل کرده است و با توجه به اینکه نسبت به همه دانش آموزان تعهد داشتیم بنابراین بر آموزش حضوری تاکید کرده ایم و همچنان معتقدیم هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نیست؛ ارتباط همسالان با هم و تقویت ظرفیت‌های روانی مجال‌هایی است که در جریان آموزش های حضوری میسر می شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت. حتی پیش بینی کرده ایم که جمعیت همه دانش آموزان را برای حضور در مدارس نصف یا یک سوم کنیم و یکی از دلایلی که بر آموزش حضوری تاکید داشتیم این بود که معلم و دانش آموزان همدیگر را بشناسند، در حال حاضر هم هر فرصتی برای آموزش حضوری به دست آید قبول می کنیم، ضمن آنکه بازگشایی مدارس تاثیری بر شیوع کرونا نداشته است و مراقبت دانش آموزان در مدارس کمتر از خانه نیست، اما با این وجود تابع سیاست های ستاد مقابله با کرونا هستیم.

٣٠ درصد دانش آموزان از آموزش مجازی محرومند

او با اشاره به اینکه ٧٠ درصد جمعیت دانش‌آموزس تحت پوشش آموزش مجازی است، گفت: ٣٠ درصد از دانش آموزانی هم که از آموزش مجازی محروم هستند،  از طریق آموزش تلویزیونی که بالاترین ضریب پوشش را دارند، آموزش می‌بینند.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه آموزش‌ها در جریان آموزش تلویزیونی تعاملی نبود، گفت: در سال تحصیلی گذشته پیش‌بینی کرده ایم که دانش آموزان هر دو هفته یکبار به مدرسه بیایند و اشکالات خود را از معلم بپرسند.

او ادامه داد: چنانچه دانش آموزی به هیچ کدام از روش‌ها دسترسی نداشته باشند از بسته‌های خودآموز آموزشی برای آنان استفاده می‌کنیم؛ هدف ما این است که هیچ دانش‌آموزی از آموزش محروم نشود.

مدرسه در صورت حضور نداشتن دانش آموزان نباید تعطیل شود

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: به ستاد ملی کرونا گفته ایم که حتی اگر اجازه  ورود دانش آموزان به مدرسه صادر نشود، مدرسه نباید تعطیل شود و حضور کادر اجرایی را باید فراهم  کنیم تا حلقه اتصال برقرار باشد.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: از عملکرد خودمان راضی نیستیم و دائم در تلاش بیشتر هستیم تا شرایط مان بهتر شود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه یکی از تلخ‌ترین بی‌عدالتی‌ها، بی عدالتی در آموزش است، اظهار کرد: منشا بسیاری از بی عدالتی‌ها بعدها در زندگی آشکار می‌شود، در شرایط فعلی هم ١/٢ درصد بازمانده از تحصیل داریم و این در حالی است که ۵ هزار مدرسه با ۵  دانش‌آموز داریم.

کیفیت آموزشی توزیع یکسانی ندارد

او با اشاره به دسترسی با کیفیت به آموزش اظهار کرد: کیفیت آموزشی در سراسر کشور یکسان توزیع نشده است؛ معلمان با تجربه در مناطق شهری و معلمان کم تجربه در مناطق محروم فعالیت دارند.

حاجی‌ميرزايی تصریح کرد: امسال کرونا موجب شد تا تدریس بهترین معلمان در اختیار تمام مناطق کشور به صورت آنلاین و آفلاین قرار گیرد.

او درباره تاثیر کرونا بر هزینه های آموزش و پرورش اظهار کرد: بیش از ٩٩ درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق پرسنل می‌شود بنابراین کرونا تاثیری بر کاهش هزینه ندارد.

وزیر آموزش و پرورش درباره روند جذب معلم در این دستگاه گفت: امسال از طریق کنکور ٢٠ هزار نیرو برای دوره چهارساله جذب کردیم و ٢٨ هزار نفر هم از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها از طریق ماده ٢٨ استخدام جذب می‌کنیم و بر این اساس تا سال ١۴٠۴ نیروی انسانی به تعادل می‌رسد.

برای استخدام معلمان غیردولتی تعهدی نداریم

حاجی میرزایی درباره استخدام و تبدیل وضعیت معلمان مدارس غیر دولتی بیان کرد: متعهد به استخدام معلمان مدارس غیر دولتی نیستیم و آنها می‌توانند از طریق مسیر استخدام شرکت کنند.

او ادامه داد: امسال ١٩٧ هزار کمبود معلم داشتیم که ٣٣ هزار نفر از طریق ماده ٢٨، ٢٠ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و ٢۵ هزار نفر با تبدیل وضعیت معلمان حق التدریس جذب شدند.

وزیر آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف معلمان حق التدریس بیان کرد: حدود ٨٠ هزار نیروی حق التدریس داریم و تعهد داریم تا پایان برنامه ششم توسعه استخدام آنها را انجام کنیم و بعد هر چقدر کمبود نیرو داشتیم از طریق ماده ٢٨ و دوره چهارساله جذب کنیم.

او افزود: جذب معلم از طریق ماده ٢٨ ادامه خواهد داشت و معتقد به تامین معلم توانمند و با کیفیت هستیم و دانشگاه فرهنگیان با همین هدف شکل گرفت.

تدوین بسته های یادگیری مبتنی بر سند تحول بنیادین

حاجی میرزایی درباره اجرای سند تحول بنیادین گفت که یکی از مهمترین محورهای سند تحول بنیادین انتقال از حافظه محوری به سمت مهارت محوری است و این ماموریت را متوجه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کردیم و آنها و متعهد شدند تا پایان امسال الگوی تدوین بسته‌های یادگیری که در سند تحول به جای کتاب درسی از آن یاد شده است، ارائه کنند.

وزیر آموزش و پرورش درباره ارزشیابی نظام آموزشی بیان کرد: یکی از اشکالات مانع پیشرفت نظام آموزشی نبود نظام ارزشیابی به عنوان مغناطیس نظام آموزشی است، در شرایط فعلی هم مسیر کنکور را داریم که مهارت تست‌زنی دانش‌آموزان را می‌سنجد و سایر موارد مانند اخلاق و توانایی‌های آنها ارزیابی نمی‌شود و زنانی این آزمون حذف خواهد شد که محتوای آموزشی فراتر از حافظه محوری باشد و به جنبه‌های مهارت‌ها و توانایی حل مسئله دانش آموزان بپردازد.


بیشتر بخوانید

آموزش و پرورش از ساختار نامناسب بودجه آسیب می‌بیند


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ز
۱۱:۴۸ ۲۲ دی ۱۳۹۹
کاشکی اظهار نظر نمی کردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۳۰ آبان ۱۳۹۹
تاثیری ندارد! تو خوبی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
مدرک فوق تخصص بیماری های واگیردارتون را از کدام دانشگاه اخذ فرمودید جناب وزیر؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۹
کی گفته که تاثیری نداره
بچه بمب انتقال هستند با آموزش حضوری تمام خانواده هارو آلوده میکنند