امضای اولین توافق پسابرگزیتی انگلیس و آمریکا

منابع خبری از به امضا رسیدن اولین توافق میان انگلیس و آمریکا پس از خروج لندن از اتحادیه اروپا خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت حمل و نقل انگلیس امروز (سه‌شنبه) از انجام توافقی میان این کشور و آمریکا پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خبر داد.

به گفته این نهاد امروز توافقی هوایی میان آمریکا و انگلیس به امضا رسیده تا جایگزین توافق قبلی که در زمان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بود، شود.

در بیانیه این وزاتخانه آمده است: «توافق حال حاضر جایگزین توافق قبلی در زمان حضور انگلیس در اتحادیه اروپا خواهد شد تا همچنان روابط هوایی میان دو طرف برقرار بماند.»

در حالی که دوره گذار انگلیس و اتحادیه اروپا سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید، این توافق تحت عنوان «خدمات هوایی جدید» به انجام رسیده است.

ماه فوریه سال جاری میلادی (۱۲ بهمن ۱۳۹۸) انگلیس پس از جنجال‌های فراوان و پس از ۴۷ سال به طور رسمی از اتحادیه اروپا خارج شد.

پس از گذشت بیش از سه سال کشمکش سیاسی، کناره‌گیری دو نخست‌وزیر و برگزاری ده‌ها تجمع اعتراضی، سرانجام انگلیس از اتحادیه اروپا خارج و به نخستین کشوری تبدیل شد که اتحادیه اروپا را ترک گفته است.

لندن تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۹) در دوره زمان بندی انتقالی به سر خواهد برد. در این دوره انتقال که طبق توافق دولت انگلیس و اتحادیه اروپا حاصل شده، انگلیس برای ۱۱ ماه همچنان عضو اتحادیه اروپاست و تنها بطور اسمی از این اتحادیه خارج شده است. همچنین بیشتر قوانین اتحادیه اروپا تا پایان ماه دسامبر اجرایی خواهند بود.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس هفته گذشته اعلام کرد کشورش باید برای خروج از دوره انتقال بدون حصول توافق آزاد تجاری با اتحادیه اروپا آماده شود.

البته به گفته این مقام ارشد انگلیس «پیشرفت‌های بسیاری با اتحادیه اروپا در زمینه‌هایی همچون امنیت اجتماعی، هواپیمایی و همکاری هسته‌ای بدست آمده است.»

به نوشته این خبرگزاری چنانچه تا پیش از اتمام دوره انتقال توافق تجاری حاصل نشود «سازمان تجارت جهانی» از سال ۲۰۲۱ برای هر دو طرف قوانینی وضع خواهد کرد. این قوانین همانند موازینی که اکنون میان اتحادیه اروپا و استرالیا برقرار است، شامل «تعرفه‌های گمرکی و نظارت کامل بر مرز‌ها برای ورود کالا‌های انگلیس به اتحادیه» خواهند بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار