ترکیه: از سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ استفاده خواهیم کرد

وزارت دفاع ترکیه علی رغم مخالفت آمریکا بر استفاده از سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ تاکید کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، ترکیه بار دیگر بر استفاده از سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه تاکید کرد.

بر این اساس، شبنم آق توب، سخنگوی وزارت دفاع ترکیه در واکنش به تهدید وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت: بهتر است دوستان و متحدان ما به جای اظهار نظر‌هایی که تنها شرایط را وخیم‌تر می‌کند، بر روی گزینه‌هایی که ما به عنوان جایگزین مطرح کردیم تمرکز داشته باشند.

وی افزود: تست‌های انجام شده در روز‌های اخیر روندی طبیعی برای راه اندازی سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ است. اتهامات درباره اینکه اقدامات ترکیه با تعهدات ناتو در تعارض است صحیح نیست. ما به تمامی تعهدات خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی پایبند هستیم و تنها خواستار افزایش توانایی‌های خود در مبارزه با خطرات هستیم. ما نمی‌خواهیم برای کسی ایجاد مزاحمت کنیم و تنها به دنبال تضمین امنیت ملی خود هستیم.

پس از آزمایش سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه، دیروز مقامات پنتاگون این اقدام را به شدت محکوم کرده و آنکارا را به «تبعات جدی» تهدید کردند.

سال ۲۰۱۷ آنکارا قرارداد ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون یورویی برای خرید موشک‌های اس ۴۰۰ با روسیه امضا کرد. بلافاصله پس از این قرارداد، آمریکا فشار‌های خود را بر ترکیه تشدید کرد تا از خرید اس-۴۰۰ منصرف شود و سامانه‌های موشکی پاتریوت آمریکا را خریداری نماید. آمریکا مدعی است این سامانه روسی، خطری برای ناتو به شمار می‌رود و با سیستم‌های نظامی آن سازگاری ندارد. مخالفت ترکیه با این درخواست آمریکا موجب شد واشنگتن آنکارا را از برنامه هواپیما‌های رادارگریز اف-۳۵ خود کنار بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار