انتقاد مشاوران املاک از کاهش نرخ حق کمیسیون/ بنگاه‌داری دیگر سودی ندارد

برخی واسطه‌های ملکی می‌گویند که با کاهش نرخ کمیسیون دفاتر املاک تهران، دیگر دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و قصد خروج از این شغل را دارند.

به گزارش خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت حدود سه هفته از اجرای مصوبه کاهش نرخ کمیسیون دفاتر املاک تهران، برخی واسطه‌های ملکی می‌گویند که دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و به همین دلیل قصد خروج از این شغل را دارند؛ رییس اتحادیه مشاوران املاک هم ضمن اعلام شکایت به دیوان عدالت اداری بیان می‌کند که نباید با تصمیمات خلق الساعه خانواده ۱۲۰ هزار نفری املاک تهران را دچار مسائل معیشتی کرد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در عین حال که می‌گوید موظف به اجرای قانون هستیم و نرخ جدید را به دفاتر اعلام کرده ایم، مدعی اجحاف در حق ۱۲ هزار مشاور املاک تهران و ۲۵ هزار کارکنان مجموعه آن‌ها که با افراد خانواده شان یک خانواده ۱۲۰ هزار نفری را تشکیل می‌دهند، هستیم و به همین دلیل به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ایم.

ماجرا از آن قرار است که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران روز هفتم مهرماه ۱۳۹۹ در نامه‌ای به اتاق اصناف تهران، نرخ کمیسیون مشاوران املاک برای قرارداد‌های خرید و فروش را که تا پیش از آن برای معاملات تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان نیم درصد و از ۵۰۰ میلیون تومان به بالا ۲۵ صدم درصد بود را به ۲۵ صدم درصد برای کل مبلغ قرارداد بدون سقف تغییر داد. همچنین حق الزحمه قرارداد‌های رهن از هر طرف به میزان نیم درصد مبلغ رهن، حق کمیسیون اجاره یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف، کمیسیون تمدید اجاره یک دهم ارزش قرارداد، حق الزحمه قرارداد‌های مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد و متمم قرارداد‌ها نیز رایگان خواهد بود.

این اتفاق پس از آن رخ داد که عده‌ای از نمایندگان مجلس، یکی از عوامل مهم گرانی مسکن را اختصاص درصدی از قیمت ملک به مشاوران املاک عنوان کردند. به دنبال آن دولت که به نظر می‌رسد در ماه‌های اخیر منفعل شده به درخواست کاهش کمیسیون تن داد. ابتدا حق الزحمه مشاوران املاک تهران کاهش یافت و شنیده‌ها حاکی از آن است که در دستور کار قرار دادن کاهش تعرفه به دیگر استانداری‌ها نیز اعلام شده است.

کاهش کمیسیون مشاوران املاک دستور معاون اول رئیس جمهور  بود

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه املاک تهران درباره اتفاقاتی که منجر به پایین آمدن نرخ کمیسیون شد، تصریح کرد: حدود سه ماه پیش جلسه‌ای در دفتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور با حضور همتی رییس بانک مرکزی، اسلامی وزیر راه و شهرسازی، مدرس خیابانی سرپرست وقت وزارت صمت و بنده برگزار شد که جهانگیری در آن جلسه از اسلامی درباره وضعیت بازار مسکن سوال کرد. سپس دلایل افزایش قیمت ملک را از بنده پرسید که علت آن را اثرات بازار‌های موازی از جمله ارز، طلا و بورس عنوان کردم. سپس آقای جهانگیری مطرح کرد چون قیمت مسکن بالا رفته است، نرخ کمیسیون دفاتر املاک باید پایین بیاید که بنده همان جا این استدلال را غیرمنطقی خواندم.

خسروی بیان کرد: در آن جلسه جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به تابش رییس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تاکید کرد کاهش حق الزحمه مشاوران را دنبال کند. سازمان حمایت هم دراین خصوص دستوری عمل کرد و توجهی به نظر کارشناسان اتاق اصناف نشان نداد. در ماه‌های اخیر کارشناسان اتاق به این جمع بندی رسیده بودند که کمیسیون بنگاه های املاک، تا یک میلیارد تومان نیم درصد و از یک میلیارد به بالا ۲۵ صدم درصد باشد. کارشناسان سازمان حمایت هم طی بازدید میدانی با حضور اعضای هیات مدیره اتحادیه املاک به رقم ۳ دهم درصد رسیده بودند که البته ما گفتیم با رقم ۳ دهم درصد ۵۰۰۰ مشاور املاک نیمه جنوبی تهران متضرر می‌شوند. نظر ما عدد ۴ دهم درصد بود. اما همه نظرات کارشناسی را به یکباره کنار گذاشتند و نرخ ۲۵ صدم درصد را تایید کردند.

او اظهار کرد: تورم همه کالا‌ها از گوشت و مرغ و تخم مرغ گرفته تا ماست و شیر و پنیر که از سیاست‌های دولت نشأت می‌گیرد دامن همه اقشار از جمله مشاوران املاک را گرفته است، لذا این منطق که با افزایش قیمت مسکن باید کمیسیون املاکی‌ها کاهش یابد مبنای علمی و منطقی ندارد.

رییس اتحادیه املاک تهران با بیان اینکه مشاوران املاک مولد مالیاتی هستند گفت: وقتی دولت با تصمیمات خلق الساعه معیشت این اقشار را تحت تاثیر قرار می‌دهد رفته رفته مشاوران املاک از این شغل خارج می‌شوند و بازار مسکن و به تبع آن اقتصاد کشور وارد رکود می‌شود. مسکن یک حوزه پیشران محسوب می‌شود و با ۱۷۶ شغل کلیدی در ارتباط است؛ لذا هر نوع تصمیم گیری در زیرمجموعه‌های بخش مسکن حساسیت بالایی دارد. نمی‌شود دولت چشم بسته تصمیم بگیرد و بخش خصوصی را موظف به اجرای نظرات خود کند.

خشنودی برخی معامله گران از کاهش تعرفه کمیسیون املاک

از سوی دیگر، اما برخی متعاملین از کاهش نرخ کمیسیون خشنود هستند؛ متعاملینی که بعضا از رفتار برخی بنگاه‌ها متضرر شده اند. هرچند خسروی معتقد است که مشاوران املاک دارای پروانه کسب، معتمد مردم هستند و عمده تخلفات در حوزه خود را به دفاتر بدون مجوز نسبت می‌دهد.

او می‌گوید که مقابله با سودجویان در بازار مسکن، کار دائمی اتحادیه املاک است و مردم می‌توانند شکایات خود از دفاتر املاک متخلف را از طریق شماره تماس ۷۳۳۴ اعلام کنند. از طرف دیگر بازرسی‌های مشترک اتحادیه املاک و اتاق اصناف تهران هم انجام می‌شود که مرتب به دفاتر سرکشی کرده و تخلفات را کشف می‌کنند. مجازاتی مثل ابطال پروانه و پلمب دفتر املاک نیز برای متخلفان در نظر گرفته می‌شود.

بررسی های میدانی از دفاتر املاک هم نشان می‌دهد که عمده مشاوران از تصمیم اخیر دولت ناراضی هستند و بعضی می‌گویند که ماه‌هاست هیچ قراردادی ننوشته اند و قصد خروج از این شغل را دارند. واسطه‌های ملکی بیان می‌کنند تا پیش از این بر سر دریافت نیم درصد تا ۵۰۰ میلیون تومان هم با مراجعین مشکل داشتیم، اما حالا دیگر با ۲۵ صدم این شغل برایمان صرف نمی‌کند.

ادعای درآمد‌های نجومی مشاوران املاک در حالی از طرف برخی منتقدان مطرح می‌شود که به دلیل کسادی حاکم بر بازار مسکن در بعضی ماه‌ها تعداد قرارداد‌ها از تعداد دفاتر املاک کمتر می‌شود. یعنی بعضی دفاتر در ماه حتی یک قرارداد فروش هم نمی‌نویسند. به طور مثال در حالی که حدود ۱۲ هزار دفتر مشاور املاک در تهران فعالیت می‌کنند تعداد قرارداد‌های خرید و فروش مسکن شهر تهران در شهریورماه ۱۳۹۹ تنها ۸۵۰۰ فقره بود.با این شرایط، راهی جز این نمی‌ماند که برخی واسطه‌های ملکی به ترفند‌هایی مثل بالابود، زد و بند یا مشروط کردن انجام معامله به دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ اتحادیه متوسل شوند.

خسروی در این خصوص با اشاره به سیاست قوه قضاییه مبنی بر جرم زدایی بیان می‌کند: نباید با برخی تصمیمات، زمینه بروز فساد را در سطوح اقتصادی فراهم کنیم. بعضی از عزیزان مسئول متعجب هستند که چرا افراد جذب شغل املاک می‌شوند. علت این مساله رواج بیکاری در جامعه است. از طرف دیگر ما حدود صنفی نداریم.

او ادامه داد: ما باید این اختیار را داشته باشیم که با اقدامات کارشناسی تعیین کنیم فرد متقاضی به درد شغل مشاوره املاک می‌خورد یا نه، اما این اختیار را از ما سلب کرده اند. با توجه به اینکه افراد جذب شغل مشاوره املاک می‌شوند مسئولان گمان می‌کنند این شغل پردرآمد است؛ در حالی که پردرآمد نیست، وضع اقتصاد، معیشت و اشتغال کشور نامناسب است.

انتهای پیام/



 

برچسب ها: مسکن ، مشاور املاک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۴ آبان ۱۳۹۹
پدر من ٥٠ سال پيش بنگاه داشت، وجدانأ پس از هر معامله به طرفين ميگفت هر چه دوست داريد بديد. با اين اوصاف ميگم
اگر حلال و حرمي وجود داره، ميگم شغل حلالي نيست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
یه میلیارد کمیسیون هم بگیرن وقتی برکت نداشته باشه دخل و خرج جور در نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
دولت وقتی به همه با مدرک زیر دیپلم جواز کسب بنگاهی میده همین میشه دیگه، خب دولت بیاد مدرک تحصیلی را بالای فوق لیسانس برای اخذ جواز قرار بده ببینم کی میتونه چندین هزار بنگاهی بزنه ؟!
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۲۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ببینم اصلا تهران ۱۲ هزارتا کوچه داره که ۱۲ هزارتا مشاور املاک نیاز داشته باشه ؟؟!!
بعدشم همه میدونن که این درصد کمسیونه تاثیری روی قیمتهای نجومی مسکن نداره و همه هم میدونند که مشاوران املاک که خودشون یه پای محکم افزایش دادن قیمت هستند چطوری نفت به آتش قیمتها میریزند و نیازی به گفتن نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
خوب برن یه کار مفید بکنن آخه دلالی هم شغله
United States of America
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
با گذشت حدود سه هفته از اجرای مصوبه کاهش نرخ کمیسیون دفاتر املاک تهران، برخی واسطه‌های ملکی می‌گویند که دخل و خرجشان با هم نمی‌خواند و به همین دلیل قصد خروج از این شغل را دارند؛ رییس اتحادیه مشاوران املاک هم ضمن اعلام شکایت به دیوان عدالت اداری بیان می‌کند که نباید با تصمیمات خلق الساعه خانواده ۱۲۰ هزار نفری املاک تهران را دچار مسائل معیشتی کرد.
اولا یک ماه نشده که اعلام ورشکستگی می کنند . دوما یک تعداد زیادی باید جمع کنند که مثل قارچ در کنار هم سبز شدند. سوما گرفتن پول آنچنانی از طرفین فقط بابت تنظیم یک قولنامه واقعا اشکال شرعی دارد . چهارما به نظر بنده نرخ کارمزدشان بابت یک قولنامه عادی باید کمتر از دفاتر اسناد رسمی باشد تا توجیه داشته باشه
در ضمن با وجود نرم افزارهایی ماننددیوار و غیره ، بنظر من بنگاه املاک را باید از معامله حذف و سند اجاره و یا خرید و فروش در دفتر اسناد رسمی با نرخ خیلی پایین تر از بنگاه املاک تنظیم گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
مگه بنگاهداران نرخ نامه را رعایت می کنند . همچنین در بیشتر مواقع با تبانی با فروشنده نرخ را بالاتر اعلام می کنند و به خریدار قول تخفیف می دهند بعد هم نرخ را کمی پائین می آورند در این بین هم از فروشنده درصد بیشتری می گیرند چون ملک را گرانتر فروخته اند هم از خریدار چون تخفیف گرفته اند . درآمد املاک با این روش بسیار بالاست که این روش را بیشتر املاکی ها انجام می دهند . این رو چون نزدیکان خودم املاکی هستند به وضوح دیدم و همچنین درآمد بالای اونها رو . درآمد هر نفر در املاک چندین برابر حقوق کارمند است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
همین دلالهای مسکن پدر ملت را در می آورند .
ترفندهایی می زنند که شیطان انگشت به دهان می ماند .
اکثر کعاملات ملکی ها بهترین و لاکچری ترین زندگی و ماشین هم دارند .
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۱:۰۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
نه اینکه بنگاه دارها هم طبق نرخ کار می کنن ! شما یک معامله می کنید از فروشنده با زبان چربی و فریب یک پورسانت جدا می گیرید از خریدار هم یک پورسانت تازه حق کمیسیون هم جدا تازه ادعا می کنید برایتان نمی صرفه !
Luxembourg
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بنگاه داران به بهانه های مختلف نذیر گرفتن شیرینی و غیره اقدام به دریافت مبالغ بیشتری می کنند و کسی هم جوابگو نیست نیم درصد برای کل معامله است اما بنگاه داران از هرطرف این مبلغ را دریافت می کنندمن در یک شهر کوچک برای خرید زمین ۲۵۵ میلیونی به همراه فروشنده مجبور به پرداخت بیش از ۳ میلیون حق بنگاه شدیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۴۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
آقای به اصطلاح مشاور (واسطه ) و خانواده ب اصطلاح ۱۲۰ هزارنفری یه معامله میکنن از یک میلیارد قیمت خونه ۴ میلیون بر میدارن (یک معامله )
بعد آقای معلم با خانواده چند میلیونیش یک ماه باید بره و بیاد مدرسه و یه عده رو مدرسه اموزش بده دوباره بیاد تو شاد یه گروه دیگه رو درس بده باید ۳ یا ۴ میلیون بگیره برای (یک ماه) بعد دخل و خرج ایشون مشکلی نداره ؟ فقط اجاره خونه یکی ۲ میلیون شده . بعد با یک میلیون میشه زندگی کرد ؟ خدا اون افرادی رو کمک کنه که فقط یکی ۲ میلیون درامدشونه تو این وضعیت :(
باشگاه خبرنگاران چرا مشکلات معلم هارو پیگیری نمیکنه و یه پست نمیزاره چرا ۲۰:۳۰ یه بار نمیره مدرسه بدون تعارف ب معلم بگه مشکلت چیه .
چرا معلم باید بیاد نصف بچه های یک کلاس رو تو مدرسه درس بده نصف دیگه رو دوباره بره تو شاد درسه بده . مگه حقوقش ۲ برابر شده ک کاری ک یک بار انجام میداده رو حالا باید ۲ یا ۳ بار انجام بده ؟ .فقط تهران رو نمیگم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۲۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
یکی بگه خرج شون چیه ؟ بجز هزینه اجاره مغازه ، کاغذ میخرن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
هر چی ما از گرانی مسکن داریم ضربه میخوریم از همین املاکیاست
من خودم با چشم خودم دیدم که چجوری خونه ها رو دست به دست میکردن و روش میکشیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اگر درآمدشون کم بود باید تعداد بنگاهها کم می شد . چرا بانک و بنگاه زیاد داریم ؟ ☻
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ببینم اصلا تهران ۱۲ هزارتا کوچه داره که ۱۲ هزارتا مشاور املاک نیاز داشته باشه ؟؟!!
بعدشم همه میدونن که این درصد کمسیونه تاثیری روی قیمتهای نجومی مسکن نداره و همه هم میدونند که مشاوران املاک که خودشون یه پای محکم افزایش دادن قیمت هستند چطوری نفت به آتش قیمتها میریزند و نیازی به گفتن نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
زحمت افزایش قیمت را همین افراد کشیدن و تا توانستند کمسیون را در یافت کردند و نوش جانشان حالا میگویند اه اه ؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ببینم اصلا تهران ۱۲ هزارتا کوچه داره که ۱۲ هزارتا مشاور املاک نیاز داشته باشه ؟؟!!
بعدشم همه میدونن که این درصد کمسیونه تاثیری روی قیمتهای نجومی مسکن نداره و همه هم میدونند که مشاوران املاک که خودشون یه پای محکم افزایش دادن قیمت هستند چطوری نفت به آتش قیمتها میریزند و نیازی به گفتن نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اگر درآمدشون کم بود باید تعداد بنگاهها کم می شد . چرا بانک و بنگاه زیاد داریم ؟ ☻
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ببینم اصلا تهران ۱۲ هزارتا کوچه داره که ۱۲ هزارتا مشاور املاک نیاز داشته باشه ؟؟!!
بعدشم همه میدونن که این درصد کمسیونه تاثیری روی قیمتهای نجومی مسکن نداره و همه هم میدونند که مشاوران املاک که خودشون یه پای محکم افزایش دادن قیمت هستند چطوری نفت به آتش قیمتها میریزند و نیازی به گفتن نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اگر درآمدشون کم بود باید تعداد بنگاهها کم می شد . چرا بانک و بنگاه زیاد داریم ؟ ☻
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ببینم اصلا تهران ۱۲ هزارتا کوچه داره که ۱۲ هزارتا مشاور املاک نیاز داشته باشه ؟؟!!
بعدشم همه میدونن که این درصد کمسیونه تاثیری روی قیمتهای نجومی مسکن نداره و همه هم میدونند که مشاوران املاک که خودشون یه پای محکم افزایش دادن قیمت هستند چطوری نفت به آتش قیمتها میریزند و نیازی به گفتن نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بنگاه دار ها و دلال ها انقدری تو این نابسامانی اقتصادی پول مفت خوردن که بسه براشون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بنگاه داری دیگر اون سود کلان را ندارد ولی باز هم بسیار سود آور است
Iran (Islamic Republic of)
روشنایی
۰۹:۴۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
خب سود نداره جمع ش کنید برید یک کار تو لیدی و مفیدکل سرمایه بنگاه یه سماور با چند تا میز صندلیه والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ایوب
۰۹:۳۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
کل حق کمیسیون پول ناحقی است که از مردم گرفته می شود و 90 درصد مردم راضی به پرداخت آن نیستند. این شغل شبهه ناک است و مشخص نیست پول بابت چه زحمتی از مردم بیچاره گرفته می شود؟
در گذشته هرکس قصد اجاره یافروش ملک داشت به بقالی یا معتمد محل می سپرد و هر مستاجر یا طالب خرید هم همینطور. چند صباحی است که این افراد و دلال های سودجو که یکی از عوامل اصلی آشفتگی بازار و گرانی هستند شیره ی جان مردم را می مکند. گرانی به نفع این هاست چون پول ناحق بیشتری از طرفین معامله می گیرند پس به آن دامن می زنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
املاکی در طول یک سال در مرکز استان قزوین بهترین خانه ماشین را از درآمد مشاور املاکی که در مهرگان دارد می خرد،چگونه برایشان سود نمی کند، خدا می داند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
به نظر من که کار دولت خیلی هم درسته املاکیها همیشه به گرونی مسکن دامن می زنن .مگه یه املاکی چکار میکنه ؟
Iran (Islamic Republic of)
جوان
۰۹:۲۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
به درک. با خاطر سود خودشان تمام نظام مستاجری ردن زیر سوال و این اشفته بازار به وجود اوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
خیلی هم عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بنگاههاي مسكن موتور مسكن مملكت هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
مقصر اصلي دولته كه كلي ماليات و عوارض و حق ثبت از بنگاهيا ميگيره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بسیار عالیه. یکی از عوامل رشد مسکن همین دلالها هستند که باید اینجور نقره داغ بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
یک مشاور املاک ماهیانه چهاربرابر بیشتر از یک مهندس درآمد دارد.
Iran (Islamic Republic of)
مستاجر بدبخت
۰۸:۵۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اگر مشاور املاک سود ندارم ، پس چرا اینقدر زیاد شدن که تو هر خیابان چند تا راه انداختم؟
وقتی کسی یک زمین کوچک داره و میخاد بفروسه به یک میلیارد ،
مشاور املاک بازار گرمی می‌کنه و چند برابر میفروشه و‌سود هزاربرابری به جیب میزنه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۰۸:۵۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
خدا کنه این دروغی که میگن راست باشه،، همین بنگاههای معاملات مسکن،، مردم را به خاک سیاه نشونده،، خونه ها از دست این صنف سر به آسمون کشیده و ملتو به خاک سیاه نشوندن ،تازه طلبکار هم هستن،، من خودم کسی را میشناختم که کلی ملک و سرمایه داره و بازنشسته شده ، تازه یادش افتاده بنگاه ملکی تاسیس کنه،،، آیا این درسته ؟؟؟
Germany
ناشناس
۰۸:۵۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
از مهمترین عوامل افزایش قیمت خانه، بنگاههای خانه هستند. که مثل علف هرز تعدادشان در حال رشد است و هر محله ای که تعداد انها بیشتر باشد، قیمت خانه نسبت به جاهای دیگر بیشتر است و متاسفانه بیشتر این قشر اهل دعوا و خلاف هستند و راضی به حق خود نیستند و دولت باید روی عملکرد آنها خیلی دقیق نظارت داشته باشد. کمترین خدمت را ارایه می دهند و پولهای هنگفتی به جیب می زنند.
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۰۸:۵۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بنگاه دارها حسابی مردم را تیغ میزنن باید برخورد جدی باهاشون بشه
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۰۸:۵۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
سلام . چطور قیمت خانه ها میلیاردی شده و اجاره خانه ها افزایش حداقل دو برابر شده سود مشاور املاک پایین آمده؟ اشکال نداره تعطیل شوند چون مشاورین املاک از پس سود دهی داشت تعدادشان از سوپریها هم بیشتر شده بود! چون بدون زحمت خاصی با یک برگه سود کلانی می برند. آیا سایر مشاغل عادی دیگر هم اینطور درآمد دارند؟
Netherlands
امیر
۰۸:۴۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
خدا رو شکر ، برین ، امیدوارم دیگه حوس شغل بنگاه داری بهتون دست نده تا مردم نفس راحتی بکشن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۲۲:۱۶ ۰۲ آبان ۱۳۹۹
هوس
#درست بنویسیم
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۱۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بنگاه‌داری دیگر سودی ندارد!!!!


چه بهتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اگر سودندارد بنگاه دلالی املاک را لطفا جمع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اگه همین بنگاههای فلی ای نباشن،قیمت خونه هم میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
Sina
۰۷:۴۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
یکی از خود همین عوامل گرانی این مشاورین املاک هستند، الکی درب مغازه مینویسن از دادن رهن و اجاره به قیمت نامتعارف معذوریم، میری داخل میبینی میگن طرف ملک خودشه اختیارشو داره گرون میده
Pakistan
علی
۰۷:۳۲ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بهتر اگرشردلال کم بشه قیمتها هم میاد پایین
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۷:۲۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
جالبه بدونید همین طوری که املاک میخوان برن دنبال شغل های دیگه،تومحله ی ما وحیدیه وارباب مهدی،شغلهای بقالی ومیوه فروشی محل و...تغییر دکوراسیون دادن و...اومدن دنبال معاملات املاکی ورهن واجاره .خدایا این رو کجای دلم بزارم ؟؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
جوک سال بود
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۷:۱۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
با يك معامله درآمد يك ساله كارمند را مي گيرند، ناراضي هم هستند، به خدا خياي ناشكريه با حقوق ما يك روز هم دوام نمي آورند درحالي كه بيشترشون سواد درست و حسابي ندارند، ايران سرزمين رفاه بي سوادان و جهنم با سوادان است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اگه واقعا دیگه سود نداره تغییر شغل بدین :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
واقعا ی کار خوب کرده باشید همین
واقعا پول زور میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
کاش شر املاک از سر مردم جمع شود باعث کرانی حر ج مرج کرانی ناحق در مسکن همین املا کی دلال ها سوداگران احتکاران کران که املاکی ها یکی هستند. جمع شود مثل قارچ رشد کردن. نه سواد املاکی دارند هر منطقه پنچ تااملاک با نطا رت مسولین سازمان های باشد این وضع پیش نمی‌آید تا که بی عدالتی بس کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اصلا چه بهتر که خرید و فروش ملک در دفترخانه ها ثبت شود هم ارزان است و هم معتبرتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بله چون برای نوشتن یک برگ کاغذ جند میلیون می گیرند
Iran (Islamic Republic of)
جاوید صفری
۰۶:۵۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اینا به دنبال سود میلیاردی هستند در صورتی که نیم درصد ازقیمت یک معامله ناچیز که حداقل یک میلیارد کمتر نیست ده میلیون میشه ،برای یک واسطه گر همچین مبلغی واقعا کمه؟این دلال بازی توایران واقعا شغل پردرامدیه و برای مدم هم معزل شده .درود بر مجلس که این یک کارو فعلا خوب انجام داده
Iran (Islamic Republic of)
V
۰۶:۳۶ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
به مفت پول گرفتن عادت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
سلام اگر قانع و با انصاف باشند مشتری خودشان را دارند و اگر نه بهتر است مغازشان ببندند آخر چندین بنگاه املاک در کنار هم جز سوداگری بالابر بردن قیمت مسکن سود دیگری دارد ؟ این مقاله از نگاه میلیونها مردم به قضیه نگاه نکرده من ازاین موضوع شکایت دارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
بنگاهی ها ،آدمایی ک بلد نیستند اسم خودشانرا بنویسند و پولای کلانی میگیرند .و مالیات هم نمی دهند .الان دیگه تو هر خیابان 2بنگاهی وجود دارد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
ایشالا همشون ورشکست بشوند
Iran (Islamic Republic of)
عدالتخواه
۰۵:۲۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اینقدر پول مفت خوردید که دم در اوردید مشاورین املاک از مفت گرفتن پول صنف هستند به برادر خودش هم رحم نمکنه و دروغگو ترین قشر جامعه اند بدون هیچ زحمتی مبالغ کلان از ملت میگیرند و مقصر اصلی گرانی مسکن هم همین هستند
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۴:۵۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
دلیل همه گرانی ها ی مسکن و اجاره بها همین مشاورین املاکن
Iran (Islamic Republic of)
پیام
۰۳:۰۳ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
دستشون درد نکنه کاشکی تو کل کشور اجرا بشه مشاورایه املاک همه مردم رو بیچاره کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
سودی ندارد درش رو ببند ...چهل ساله از مسول بگیر تا رانت خواران که با پشتوانه پولهای بانکی افتادن به جان مسکن بنگاه داران هم شارژشان میکنند این همه فقر و خودکشی سنگ و به گریه میندازه من موندم از وجدان خاموش شما خجالت نمیکشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
عجب این املاکی ها همدست دلال هاهستن وعامل افزایش قیمت مسکن همین املاکی هاهستن
Cyprus
محمدجواد
۰۲:۲۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
عجب !!! یه مدت همه شدند دلال الان میگن به صرفه نیست !
همین های که به موج گرونی خونه خوشحال بودند و وقتی میلیونی سود یه کاغذ نوشتن می گرفتن ،حالا گله هم دارند.

برید سر یه دلالی دیگه! دلال دلال دیگه !
Iran (Islamic Republic of)
دانا
۰۱:۵۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
کی گفته سود ندارن. یه کاعذ میدن دست مردم پول خون پدرشونو میگیرن‌ اصلا باعث این گرونی اجاره و مسکن بیشتر همین بنگاه داران. من شاهد بودم بنگاه دار به صاحبخونه نیگفت داری کم اجاره میکیری نرخش این. چرا برای اینکه کمیسیونش بره بالا. مسکنم همینا گرون کردن. کلا جو روانی درست میکنن و از آب گل آلود ماهی نیگیرن. به نظر من باید این بنگاه های املاک کوچک جنع شه و بنگاه های نیمه دولتی بزرگ با قابلیت نظارت بر عملکردشون ایجاد بشه. از ماست که بر ماست
Netherlands
Reza
۰۱:۵۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
مگه کاری هم میکنند اخه فقط پول مفت میگیرند

جز دلالی کاری مگه انجام میدن همین ۲۵ صدم درصد هم از نظر من زیاده
اگه دنبال پول هستین برین کار کنید و پول نیرو و بازوی خودتون رو بخورین نه حق زحمت بقیه رو
برین دنبال کارهای تولید و کارافرین باشین نه دلالی
Sweden
ناشناس
۰۱:۵۴ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
اینام از امثال خودروسازان هستن هر چی بدی بخورن باز هم ناراضی هستن و به قولی چون ضرر ده هستن هر روز تشکیلاتشون بیشتر و ثروتش در اروپا از پارو بالا میره و با پتک هم نمیتونی از کارشون منصرف کنی. . مطمئن باشید حتی یک صدم همینی هم که تصویب شده بدین باز اینا از درآمد مفتی و کلانی که دارن دست نمیکشن اینا فقط فیلم بازی می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۰۷ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
این بنگاه دارها طی این سال ها اینقدر پول خوردن که اعتراضشون نسبت به قانونی شدن کمیسیون تعجبی نداره دولت چند سال پیش باید این کار رو انجام میداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
به درک.....
مگه خیلی از شماها نبودین که با خرید و فروش های صوری باعث این تورم شدن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
پوست ملت رو کندن الان که بازار خوابیده میگن نمیصرفه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۵ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
عجب، یعنی یه بنگاه که هیچ کاری نمیکنه و صرفا با یه تلفن و یه برگه بدون هیچ زحمتی راحت دوسه میلیون از اجاره یه خونه 50-60 متری کاسب میشه حق کمیسیونش کمه؟ بماند از کمیسیون فروش و...، من خودم خونه رو با آگهی که صاحب خونه توی سایت گذاشته پیدا کرد و باهم رفتیم بنگاه تا قرارداد رسمی بنویسیم دو میلیون پول دادیم بعدش کمه؟!!! یه کارگر ساعت 5 صبح میره سرکار تا عصر تو ماه اینقدر در نمیاره
Iran (Islamic Republic of)
بندری
۰۰:۵۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
قبلا اینقدر خوردن بسه شونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
املاکی ها اصلا به قانون اهمیتی نمیدن و از هر طرف ۱ درصد میگیرن . چطور میگن صرف نمیکنه ؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
از این که هست باید کمتر بشه ، پول دلالی زیادی میگیرند ، علاوه بر پشت دست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
مگه شما تا حالا فقط کمیسیون می گرفتید که کمه. فقط خواجه حافظ شیراز نمیدونه تا ی معامله رو جوش بدید. البته تو صنف تون ۱۰ درصد آدم منصف هم دارید.
آخرین اخبار