تی‌آر‌تی ترکیه:

استقبال سازمان‌های حقوق بشری از ناکامی اخیر عربستان در سازمان ملل

خبرگزاری تی‌آر‌تی از استقبال سازمان‌های حقوق بشری از ناکامی عربستان در عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان تی آر تی در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: به سبب اقدامات عربستان در نقض حقوق بشر، سازمان‌های حقوق بشری از شکست این کشور در عضویت در شورای حقوق بشر استقبال کردند. سازمان دیده بان حقوق بشر نیز بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که جنازه خاشقجی کجاست؟ چرا کودکان یمنی را می‌کشید؟

بسیاری از سازمان‌های حقوقی به سبب کارنامه سنگین عربستان در نقض حقوق بشر، از ناکامی این کشور در دستیابی به کرسی در شورای حقوق بشر استقبال کردند,، اما چرا عربستان متحمل چنین شکستی شد؟

«لوئیس شاربونو» مدیر امور سازمان ملل در سازمان دیده بان حقوق بشر، در این خصوص اظهارداشت: نباید به ناقضان حقوق بشر با اعطای کرسی در شورای حقوق بشر جایزه داد.

دیده بان حقوق بشر از کشور‌های مختلف درخواست کرده بود به عضویت عربستان در این شورا رای ندهند. این سازمان از آمریکا خواست از عربستان بپرسد: جنازه خاشقجی را کجا پنهان کرده است؟ چرا «لجین الهذلول» و دیگر زنان مدافع حقوق بشر همچنان در زندان‌های عربستان در بازداشت هستند؟ علت بازداشت محمد بن نایف ولیعهد سابق این کشور چه بود؟ چرا کودکان یمنی همچنان بر اثر بمباران‌ها می‌میرند؟

عربستان به ویژه پس از انتصاب بن سلمان به عنوان ولیعهد، در عرصه جهانی با انتقادات تندی در زمینه حقوق بشر روبروست. دستگاه اطلاعاتی آمریکا محمد بن سلمان را مسئول مستقیم جنایت کشته شدن جمال خاشقجی در کنسولگری کشورش در استانبول می‌داند. عربستان صد‌ها فعال در زمینه دفاع از حقوق بشر را بدون هیچ اتهامی، بازداشت کرده است.

«ساره لیا ویتسن» مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر، در این خصوص گفت: اصلاحاتی که محمد بن سلمان ولیعهد آن را هدایت می‌کند، تاکنون پویشی برای ترساندن اصلاح طلبان واقعی در عربستان و کسانی بوده است که آشکارا جرأت دفاع از حقوق انسان‌ها یا قدرت بخشیدن به زنان را دارند. پیام روشن است: هر که درباره طرح‌های ولیعهد تردید داشته باشد، زندانی می‌شود. نتیجه تشکیل ائتلافی تحت فرماندهی او در یمن، کشته شدن هزاران انسان بی گناه در جنگی بود که بدترین بحران انسانی را در جهان بر جای گذاشته است.

به گفته سازمان ملل، برخی شواهد و قرائن نشان می‌دهد عربستان و امارات مرتکب جنایات جنگی و نقض حقوق بشر در یمن شده اند.

در انتخاباتی که روز سه  شنبه در شورای حقوق بشر سازمان ملل  برگزار شد روسیه و چین توانستند به عنوان اعضای جدید این شورای انتخاب شوند، اما عربستان نتوانست در این انتخابات پیروز شود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار