پکن بار دیگر دخالت خارجی در دریای جنوبی چین را محکوم کرد

وزیر خارجه چین از کشور‌های آسیای شرقی خواست تا مانع مداخله عوامل خارجی در دریای جنوبی چین شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌اِی، «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) بر لزوم همکاری پکن و کشور‌های عضو آسه‌آن (انجمن ملل آسیای جنوب شرقی) برای از میان بردن مداخلات خارجی در مسائل آبراهی کشورش تاکید کرد.

او در مجموعه سفر‌های آسیایی خود امروز در مالزی از کشور‌های آسیای شرقی خواست تا مانع دخالت بیگانگان در دریای جنوبی چین شوند.

وانگ یی خطاب به کشورهای آسیای شرقی گفت: «ما (چین و مالزی) هر دو توافق داریم که نباید دریای جنوبی چین که پر از کشتی‌های جنگی است، جایی برای کشمکش باشد.»

او همچنین افزود: «چین و آسه‌آن مسئولیت حفظ صلح و آرامش در دریای جنوبی چین را دارند.» 

البته وزیر خارجه چین توضیح بیشتری برای صحبت‌هایش نداد، اما این احتمال می‌رود که منظور او دخالت‌های آمریکا در دریای جنوبی چین باشد.

تنش‌ها میان پکن و واشنگتن مدت‌هاست که بالا گرفته و جنگ تجاری میان این دو کشور روی داده است. طی ماه‌های اخیر نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا و اتهاماتی که آمریکا به چین در این زمینه وارد می‌کند و همچنین دخالت‌های واشنگتن در تنش‌های دریای جنوبی چین اختلافات میان پکن و واشنگتن به شدت افزایش یافته و به بالاترین سطح رسیده است.

چین مدعی مالکیت ۹۰ درصد از دریای جنوبی چین است که منطقه‌ای انرژی‌خیز است، اما برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز مدعی مالکیت بخش‌هایی از این منطقه هستند.

این مسئله در ماه‌های اخیر مناقشات زیادی را به همراه داشته است. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا بار‌ها اظهاراتی مداخله‌جویانه در این زمینه داشته است. به طور مثال او در سخنانی گفت دریای جنوبی چین جز قلمرو امپراتوری دریایی پکن محسوب نمی‌شود.

او پیشتر نیز گفته بود واشنگتن از کشور‌های حاشیه دریای جنوبی چین در برابر زیاده‌خواهی‌های پکن حمایت می‌کند و افزود کشور‌هایی که تصور می‌کنند چین حقوق دریایی آن‌ها را نقض کرده، روی حمایت آمریکا حساب باز کنند. مایک پمپئو همچنین مدعی بود که آمریکا این موضوع را در مجامع بین‌المللی نیز مطرح خواهد کرد.

البته مقام‌های چینی نیز اظهارات مداخله‌جویانه آمریکا را بی‌پاسخ نگذاشته‌اند. به طور مثال به تازگی «گنگ شوانگ» معاون نمایندگی دائم چین در سازمان ملل، آمریکا را بزرگترین تهدید برای ثبات جهان خواند و ضمن برشمردن دلایلی برای این اظهار نظر، آمریکا را کشوری با استاندارد‌هایی دوگانه دانست که از این راه به مداخله در امور دیگر کشور‌ها می‌پردازد.

هفته گذشته نیز سخنگوی ارتش چین با اعلام آنکه یک ناو آمریکایی بدون اجازه وارد منطقه‌ای نزدیک به جزایر «پاراسل» شده است، به واشنگتن هشدار داد که اقدامات تحریک‌آمیز خود را در دریای جنوبی چین متوقف کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار