تسهیل ترخیص کالا در گمرکات نیازمند اصلاح قوانین و مقررات است

مدیرکل گمرکات اصفهان، مهمترین مشکل مبتلابه گمرکات استان را قوانین و مقررات مربوط به ترخیص کالا اعلام کرد و گفت مقررات بانکی مشکلاتی برای این نهاد ایجاد کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رسول کوهستانی پزوه مدیرکل گمرکات اصفهان دیروز در جلسه بررسی چالش‌های گمرک اصفهان که با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: این مشکل موجب شده تا واحد‌های تولیدی به‌موقع نتوانند کالا‌های خود را ترخیص کنند و این کالا‌ها بطور عمده در انبار‌های گمرک بماند و مراحل ترخیص آن‌ها دچار وقفه شود.

او تصریح کرد: این وقفه موجب می‌شود تا هزینه‌های تولید و سربار به تولیدکننده تحمیل شود و واحد‌های تولیدی از منابع و مواد اولیه ذخیره خود استفاده کنند و در آینده نزدیک دچار مشکل شوند.

مدیرکل گمرکات اصفهان افزود: در زمان حاضر برخی از کالا‌های وارداتی بین ۲ تا ۶ ماه در انبار‌های گمرک رسوب شده اند در حالی که آن‌ها بشدت نیازمند مواد اولیه هستند.

او اضافه کرد: از دیگر مشکلات گمرکات این است که عمده کالا‌های وارداتی به استان از گمرکات استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان ترخیص می‌شود در حالی که ظرفیت قانونی وجود دارد تا این کالا‌ها از گمرکات مرزی کشور حمل و برای واحد‌های تولیدی ترخیص شود.

کوهستانی پزوه افزود: ظرفیتی در گذشته برای ترانزیت اداری وجود داشت، ولی با توجه به اینکه عمده گمرکات کشور به مناطق ویژه اقتصادی تبدیل شده‌اند از این ظرفیت قانونی نمی‌توان دیگر استفاده کرد.

او دیگر چالش‌های گمرکات اصفهان را وجود قوانین و مقررات خودتحریمی، ناکافی بودن زیرساخت‌های فناوری، ناکافی بودن میزان اعتبارات و حقوق و دستمزد کارکنان گمرک، توزیع نامناسب کالا‌های وارداتی در بنادر و گمرکات کشور، تداخل وظایف بعضی سازمان‌ها با گمرک، قانون گریزی و گرایش به قاچاق کالا بویژه در مناطق مرزی کشور، نبود مدیریت واحد در مبادی ورودی و خروجی کشور، کمبود امکانات و تجهیزات بازرسی و کنترلی و بی‌توجهی به نظرات کارشناسی و تخصصی برشمرد.

به گفته کوهستانی، گمرک در انجام وظایف و ماموریت‌های خود همواره با ۲ الزام متضاد شامل اعمال کنترل‌ها، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های قانونی از یکسو و ایجاد تسهیلات قانونی و تسریع در ترخیص کالا از سوی دیگر مواجه است.

مدیرکل گمرکات اصفهان افزود: الزام گمرک به اعمال همزمان این۲ وظیفه متضاد، موجب شده تا همواره این سازمان از جانب طیف‌های مختلف خدمت‌گیرندگان تحت فشار و انتقاد قرار بگیرد.

او از اقدامات گمرکات اصفهان را در یکسال اخیر شامل استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی، ارائه بسته حمایت از تولید و صادرات و شناسایی مشکلات صادرکنندگان و تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: شناسایی فعالان مجاز اقتصادی برای ارائه تسهیلات بیشتر نیز در دستور کار قرار دارد بطوریکه تعداد این فعالان از چهار شرکت در سال ۹۸ به ۲۱ شرکت در سال جاری رسیده است.

کوهستانی پزوه، گسترش انبار اختصاصی واحد‌های تولیدی از ۱۳ انبار در سال ۹۸ به ۳۲ انبار در سالجاری را از دیگر اقدامات یکساله گمرکات اصفهان اعلام کرد.

در نیمه نخست امسال ۲ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۹۵۸ تُن کالا به ارزش ۸۶۰ میلیون و ۱۵۰ هزار دلار از مبادی گمرکی اصفهان به ۸۳ کشور جهان صادر شده است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.