درخواست اتحادیه اروپا برای آتش‌بس فوری در قره‌باغ/ کرملین: با باکو و آنکارا در تماس هستیم

در پی ادامه درگیری‌ها در قره‌باغ، اتحادیه اروپا خواهان آتش‌بس فوری شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از شبکه خبری الجزیره، در پی ادامه درگیری‌ها در منطقه قره باغ میان آذربایجان و ارمنستان، اتحادیه اروپا خواهان برقراری آتش بس فوری و بازگشت به میز مذاکرات شد.

همچنین شبکه الجزیره در خبر دیگری گزارش داد کاخ کرملین اعلام کرد: مسکو با باکو و آنکارا در خصوص مسأله قره باغ در تماس بوده و گفتگو‌ها در سطوح بالا در جریان است.

درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه، ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده اند و سبب شده اند تا چندین نفر از غیر نظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات جمهوری قره باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

گفتنی است وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسأله سبب آن شد جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار