دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش مطرح کرد:

باید روی فهم دقیق و عمیق سند تحول تمرکز شود/ سیاستگذاری برای ساماندهی مهدکودک‌ها در صورت لزوم

امانی طهرانی گفت: باید در آموزش و پرورش روی فهم دقیق و عمیق سند تحول بنیادین تمرکز شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش  وپرورش در نشست خبری مجازی با اصحاب رسانه که صبح امروز برگزار شد، اظهار کرد: اهمیت مدرسه با ظهور و بروز رقبایی مانند آموزش مجازی و فضای خود یادگیری نباید به هیچ وجه تضعیف شود.

او ادامه داد: نیاز‌هایی که در مدرسه دنبال می‌کنیم از جنس ارتباط انسان‌ها با یکدیگر است که این مهم در فضای مجازی فراهم نمی‌شود و باید بر قوت مدرسه و تأثیرگذاری آن به عنوان یک زیست بوم تاکید شود.

امانی طهرانی با اشاره به اینکه در جامعه امروزی ما اولویت اول یک ملت مدرسه است، گفت: اولین جایی که باید بسازیم مدرسه است، زیرا با تعلیم و تربیت صحیح، شرایط جامعه بهبود پیدا می‌کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره آموزش مجازی بیان کرد: اطلاعاتی که از کف مدرسه می‌گیریم برای تعیین گام‌های بعدی مهم است. تک تک ما باید از کف مدرسه مطلع باشد بر همین اساس دبیرخانه شورای عالی هم به این موضوع اهتمام جدی دارد.

امانی طهرانی با اشاره به اینکه جامعه با مسئولیت‌پذیری در حال تلاش برای پیش‌برد برنامه‌های آموزشی در شرایط فعلی است، گفت: طی مشاهداتی که داشتیم شاهد بودیم که حجم فیلم‌های تولیدی غیر قابل شمارش است، بین معلمان اتفاق جالبی رقم خورده و اشتراک تجربیات معلمان افرایش یافته است؛ در واقع درباب بازگشایی مدارس ما متولی حیاتی‌ترین امر جامعه هستیم و به خوبی به آن پاسخ دادیم.

او با اشاره به موضوع سنجش معتبر، بیان کرد: در باب سطوح مختلف سنجش مصوبات متفاوت و متنوعی وجود دارد، اما یک راستای کلی داریم و آن هم این است که هر جا سراغ دانش آموزان می‌رویم این سنجش نباید به دانش آموز آسیب رسان باشد.

امانی طهرانی افزود: انتظارات زیادی از علم سنجش وجود دارد، اما این امر پیچیده‌ای است و این موضوع ما را از دستیابی به پاسخ‌های راحت باز می‌دارد ضمن آنکه اقدامات پله به پله و الهام بخشی باید داشته باشیم که این اقدامات زمینه‌های مختلف از جمله ارزشیابی توصیفی را به وجود آورده است، از طرفی در مواردی که آموزش و پرورش در موقعیتی، چون گزینش و تخصیص قرار دارد خواست بیرونی ما را مجبور می‌کند به روش‌های آسیب زا روی آوریم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر موضوعی مثل کاهش توان دانش آموزان در ارزشیابی توصیفی وجود دارد و مطرح می‌شود باید تمام عوامل مربوط به آن را احصا کنیم، اما صرفا منوط به ارزشیابی نیست مثلا زمان آموزش را دستکاری کردیم و با تعطیلی پنج شنبه‌ها یک ساعت به ساعت آموزشی افزودیم که این موارد در کنار ارزشیابی توصیفی باید مدنظر باشد.

باید فهم دقیق از اجرای سندتحول بنیادین داشته باشیم

او درباره سند تحول بنیادین و شاخص ارزیابی پیش‌برد آن، گفت: به اجرای سند می‌توان از ابعاد مختلف نگاه کرد. اگر سند نبود برخی تغییرات از قبیل اجرایی شدن نظام ۳-۳-۶ و اجرای پروژه بوم در مدارس را شاهد نبودیم. البته که مشکلات انباشته‌ای وجود دارد که نمی‌توانیم بگوییم سند الزاما اجرا شده است در واقع باید به سند نهم نگاه کلان و مبتنی بر برنامه‌های روزانه داشته باشیم. 

امانی طهرانی با اشاره به اینکه نباید اجرای شکلی سند جای اجرای مفهومی و عمیق آن را بگیرد، تصریح کرد: باید در آموزش و پرورش روی فهم دقیق و عمیق سند تحول بنیادین تمرکز شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: سند تحول بنیادین قرار است ما را از یک نقطه به نقطه‌ای بالاتر برساند؛ در مواردی اگر به آن نقطه نرسیده‌ایم به این دلیل است که در نقطه‌ای معمولی نبودیم که بخواهیم به مراحل بالاتر به راحتی دست پیدا کنیم، در برخی موارد دچار مشکلات انباشته‌ای بوده‌ایم که حل و فصل آن‌ها زمان‌بر بوده است.

او درباره آمار و ارقامی که به اجرای سند بنیادین منسوب می‌شود، گفت: این آمار و ارقام براساس اقداماتی است که قرار است هر معاونت آن را انجام دهد و شاخص اصلی اجرای سند نیست. من معتقدم که نگاهمان را به مساله سند باید به نوعی داشته باشیم که مثل نگاه کلان به قانون اساسی باشد.

امانی طهرانی گفت: به نقطه‌ای نرسیم که خودمان را فریب دهیم، زیرا این کار درستی نیست آنچه انجام می‌شود این است که فهم دقیق از اجرا داشته باشیم و آنچه در مبانی نظری ترسیم شود را بشناسیم، از دید بنده چهار عرصه اصلی این چرخش ها شامل ارزشیابی، نظام جذب و بکارگیری معلم، نظام تجهیز ساختمان مدرسه و نظام برنامه‌های درسی است.

او ادامه داد: اگر در این چهار نظام اتفاقات جدید بیفتد اجرای سند مشخص می‌شود و مسیر‌ها و اقدامات کلی روشن است؛ باید امکان‌های فراوان تری در این زمینه فراهم شود و تدارکات بیشتری بیابیم. اگر می‌خواهیم مدرسه ما مدرسه‌ای باشد که روح دانش آموز شاد شود باید برای آن هزینه کنیم.

نیاز باشد برای ساماندهی مهدکودک‌ها سیاستگذاری می‌کنیم

امانی طهرانی با اشاره به اینکه مدرسه محوری یک گفتمان است، بیان کرد: گفتمان به معنی این است که یک مبحث همراه فهم عمومی و فزآینده باشد؛ یکی از مشخصه‌های واضح مدرسه تراز سند تحول، مدرسه‌ای است که در یک محله هم که شده موثر باشد به عنوان مثال اگر بخواهیم خشونت در یک محله کم شود این مدرسه است که می‌تواند به آن کمک کند.

او با اشاره به تربیت ۶ ساحتی مورد تاکید سند تحول بنیادین، بیان کرد: آن وجهی از سند که باید دنبال آن برویم مسائلی است که وضعیت اشتغال را بهبود دهد، عدم استفاده از مواد مخدر را به دنبال داشته باشد و با کاهش خشونت همراه باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تعیین تکلیف ساماندهی مهد‌های کودک گفت: در این موضوع کسر قانونی وجود ندارد، بلکه تاکید بر اجرا داریم که به دنبال این موضوع بیانات مقام معظم رهبری مورد توجه مجدد دستگاه‌ها قرار گرفته، آموزش و پرورش هم در شورای معاونان این موضوع را مورد توجه داده است. در این کار ساماندهی قریب الوقوعی داریم که اگر در جایی نیازمند سیاستگذاری شویم شورای عالی آموزش و پرورش ورود خواهد کرد. در بخش نطارت هم وظایفی داریم که راهکار‌هایی برای آن اتخاذ می‌کنیم.

شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر یکی از وظایف نظام آموزشی است

امانی طهرانی اظهار کرد: شناسایی و هدایت استعداد‌های برتر یکی از وظایف نظام آموزشی است و طرح شهاب بر این اساس شکل گرفت، اما سوال این است که چه موقع این اتفاق شکل می گیرد، باید بستری فراهم کرد که انسان‌ها رشد کنند.

او درباره اجرای برنامه درسی دوره‌های تحصیلی، گفت: برنامه درسی در ۱۰ حوزه داریم که نسخه اولیه آن به پایان رسید و بعد از آن مورد بازنگری قرار گرفت، اما اخیرا طبق رایزنی با رئیس سازمان پژوهش قرار شد تا بهمن سال جاری این برنامه به دست ما برسد. به دنبال تشکیل کارگروهی به عنوان کمیسیون برنامه درسی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار