در ادامه مداخله‌جویی‌های فرانسه؛

مکرون برای نخستین بار به کشور‌های حوزه بالتیک می‌رود

رئیس‌جمهور فرانسه به منظور افزایش فشار‌ها به روسیه در خصوص تحولات بلاروس و ... به کشور‌های حوزه بالتیک سفر می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز چهارشنبه برای نخستین بار به لتونی و لیتوانی، دو کشور حوزه بالتیک سفر می‌کند و امیدوار است در خصوص بحران سیاسی بوجود آمده در بلاروس و فشار‌های روسیه حمایت دولت‌های مذکور را به دست آورد.

رئیس‌جمهور فرانسه ابتدا در «ویلنیوس» و سپس «ریگا» با «گیتاناس ناوسدا» و «اگیلس لویتس» روسای جمهور لیتوانی و لتونی و همچنین «آرتورس کریسجانیس کاریش» نخست وزیر لتونی دیدار خواهد کرد.

مکرون همچنین از پایگاه نظامیان فرانسه در «روکلا» لیتوانی در چارچوب تقویت نیرو‌های ناتو در منطقه بازدید خواهد کرد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از زمان الحاق شبه جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴، نیرو‌های دائمی خود را به لهستان و کشور‌های حوزه بالتیک اعزام کرده است.

قرار است گفتگو‌های مکرون با سران کشور‌های حوزه بالتیک علاوه بر روابط دو جانبه، در خصوص بحران بلاروس باشد که در پی پیروزی دوباره الکساندر لوکاشنکو در انتخابات ریاست جمهوری ۹ اوت آغاز شد. لوکاشنکو از سوی مخالفان به تقلب در انتخابات و حمایت از سوی ولادیمیر پوتین متهم شده است.

اتحادیه اروپا مانند کشور‌های حوزه بالتیک پیروزی لوکاشنکو را به رسمیت نشناخته است. «سوتلانا تیخانوفسکایا» یکی از چهره‌های اصلی مخالفان بلاروس به لیتوانی پناهنده شده است.

سه کشور حوزه بالتیک تصمیم گرفتند تحریم‌هایی را علیه مقامات بلاروس که آن‌ها را عامل سرکوب مخالفان می‌دانند، اعمال کنند. اتحادیه اروپا هم قرار است تحریم‌هایی را علیه بلاروس اعمال کند که در حال حاضر با وتوی قبرس متوقف شده است.

کاخ الیزه اعلام کرد این مسئله را که ممکن است مکرون در ویلنیوس با سرکرده مخالفان بلاروس دیدار کند، رد نمی‌کند.

تیخانوفسکایا روز پنجشنبه در گفتگو با روزنامه لوفیگارو گفت انتظارات زیادی از مکرون دارد و امیدوار است وی برای خروج ما از بن بست کمک کند.

الیزه اعلام کرد فرانسه برای بلاروس یک انتقال مسالمت آمیز با پایان سرکوب‌ها و تعهد برای مذاکره با در نظر گرفتن خواست مردم را با اجتناب از خطر سرکوب بیشتر و حتی مدخله روسیه خواستار است.

این نخستین سفر یک رئیس جمهور فرانسوی به کشور‌های حوزه بالتیک از زمان سفر ژاک شیراک به این منطقه در سال ۲۰۰۱ است. این سفر در فضای پرتنش با روسیه به دلیل پرونده مسمومیت الکسی ناوالنی، منتقد دولت پوتین صورت می‌گیرد.

در آوریل سال ۲۰۱۸ رئیس جمهور فرانسه در پاریس با روسای سه کشور حوزه بالتیک به مناسبت صدمین سالروز استقلال آن‌ها دیدار کرد و تاکید کرد فرانسه در چارچوب پیمان آتلانتیک شمالی در کنار آنهاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار