بیانیه مشترک نشست صلح خاورمیانه در اردن

وزرای خارجه چهار کشور مصر، اردن، آلمان و فرانسه در نشست ویژه بررسی صلح در خاورمیانه بر حمایت از حقوق مشروع کشور‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی برای برقراری صلح تاکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه اردنی «الدستور»، وزرای خارجه چهار کشورهای مصر، اردن، فرانسه و آلمان امروز (پنجشنبه) در نشست ویژه بررسی صلح در خاورمیانه که در امان، پایتخت اردن برگزار شد، شرکت کرده و پس از این نشست بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در این بیانیه که متشکل از هشت بند است، آمده: بر حمایت از تمام تلاش‌هایی که هدف آن برقراری صلح عادلانه، دائم و همه‌جانبه است، تأکید می‌کنیم، صلحی که به حقوق مشروع تمام طرف‌ها بر پایه حقوق بین‌الملل، قطعنامه‌های مرتبط با سازمان ملل متحد و تصمیمات مورد توافق از جمله ابتکار صلح عربی پاسخ مثبت نشان می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: «بر حل و فصل نزاع میان فلسطین و اسرائیل بر پایه راهکار دو دولتی تأکید می‌کنیم؛ راهکاری که کشور مستقل و مناسب برای زندگی فلسطین را بر پایه مرز‌های ۱۹۶۷ تضمین می‌کند تا مردم فلسطین در کنار اسرائیل در صلح و امنیت زندگی کنند؛ مسئله‌ای که راهِ برقراری صلح فراگیر و دائم و تحقق امنیت در منطقه است.»

وزرای خارجه چهار کشور درباره ساخت شهرک‌ها، توسعه آن، مصادره اموال فلسطینیان که موجب زیرپا گذاشتن حقوق فلسطینیان می‌شود و راهکار دو دولتی را تضعیف می‌کند، توافق کردند که طرفین درگیر را به رعایت قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت فرا بخوانند.

در این بیانیه مشترک همچنین آمده است : با اشاره به بیانیه مشترک خود صادره در نشست ۷/۷/۲۰۲۰، تعلیق الحاق اراضی فلسطین به دنبال اعلام تصمیم عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل را لحاظ می‌کنیم و تأکید می‌کنیم که الحاق باید به صورت دائم متوقف شود.

در بند پنجم این بیانیه بر اهمیت حفظ وضعیت موجود در اماکن مقدسه قدس و نقش مهم اردن و قیمومیت این کشور تأکید شده است.

وزاری خارجه اردن، مصر، آلمان و فرانسه تأکید کردند که حل و فصل درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی بر پایه راهکار دو دولتی اساس برقراری صلح فراگیر است همچنین توافق‌های صلح میان کشور‌های عربی و این رژیم از جمله دو توافقی که اخیرا میان کشور امارات عربی متحده و بحرین با تل آویو به امضا رسید در این مسئله اهمیت دارند.

بیانیه مشترک وزرای چهار کشور در نشست صلح خاورمیانه در پایان بر نقش محوری آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) و لزوم ادامه حمایت مالی و سیاسی مورد نیاز این آژانس برای پیشبرد قیمومیت خود مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل متحدو ارائه خدمات حیاتی به پناهندگان تأکید کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار