غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دستگاه دیپلماسی باید برخورد جدی تری با سفرای مداخله گر داشته باشد

کارشناس مسائل اروپا گفت: وزارت خارجه باید با استناد به قوانین دیپلماتیک رایج دنیا، دیپلمات‌های مداخله‌گر را مورد بازخواست قرار دهد.

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سابقه دخالت سفرای خارجی در ایران، گفت: سفرا و دیپلمات‌های یک کشور خارجی در کشور میزبان موظف به رعایت دستور‌العمل‌های حقوقی و دیپلماتیک هستند که این موضوع در کنوانسیون وین و سایر آیین نامه‌های دیپلماتیک پیش‌بینی شده است.

او افزود: دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور خارجی هم وظیفه دارد، تحرکات سفرا و دیپلمات‌ها را رصد کند و در مواردی که متوجه شود این تحرکات در تعارض با آیین نامه‌های مبنایی قرار دارد به آن‌ها در وهله اول تذکر دهد و در وهله دوم برخورد کند.

غفاری ادامه داد: برخورد با سفیر سطوح مختلفی از احضار سفیر به وزارت خارجه تا اخراج آن را شامل می‌شود، این یک مسئله کاملا معمولی در مناسبات دیپلماتیک کشور‌ها محسوب می شود و بار‌ها شاهد بودیم که در کشور‌های مختلف هنگامی که دیپلماتی فعالیت‌های غیر متعارفی انجام می‌دهد به راحتی اخراج می‌شود.

کارشناس مسائل اروپا تاکید کرد: متاسفانه دیپلمات‌های اروپایی و سفرای سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در برخی از موارد برای خود شأنی بالاتر از یک سفیر قائل هستند و عملا به عامل رسمی مداخله کشور‌های خود در ایران تبدیل می‌شوند، به نظر می‌رسد که دیگر ابایی هم از این نقش آفرینی ندارند.

او با اشاره به تغییر سفیر آلمان در ایران، تصریح کرد: اخیرا  شاهد حواشی از سوی سفیر سابق آلمان در کشور بودیم، او که یکی از معاونان سازمان جاسوسی آلمان بود و فعالیت‌های امنیتی داشت.  اکنون هم در مورد سفیر جدید و دیپلمات‌های آلمان شاهد چنین مسائلی هستیم.

غفاری ادامه داد: سفیر و دیپلمات‌های انگلیس هم در ایران به صورت مزمن و مستمر تنش آفرینی و مداخلات داشته‌اند که مهم‌ترین آن به حضور سفیر انگلیس در اغتشاشات ایران برمی‌گردد.

کارشناس مسائل اروپا تاکید کرد: برخی از سفرا سعی می‌کنند که در مسائلی که به ادعای خودشان نقض حقوق بشر محسوب می‌شود، علیه مردم و جمهوری اسلامی ایران ورودی آشکار و عریان، به صحنه داشته باشند و دخالت کنند.

غفاری با اشاره به اقدامات وزارت خارجه کشورمان در برخورد با دخالت‌های سفرای خارجی، گفت: متاسفانه وزارت خارجه تاکنون برخورد قاطع و سختی که منجر به پیشگیری از ادامه رفتار‌های ساختار شکنانه و مداخله گرایانه دیپلمات‌ها و سفرای اروپایی شود، از خود نشان  نداده است و همین موضوع باعث گستاخی بیشتر آن‌ها شده است.


بیشتر بخوانید


او افزود: حداقلی‌ترین کاری که وزارت امور خارجه کشورمان باید در برابر دخالت های سفرای اروپایی انجام دهد، این است که با استناد به قوانین دیپلماتیک رایج در سراسر دنیا یعنی آیین نامه‌های رایج و ماموریت‌های واحدی که برای یک سفیر و دیپلمات تعیین می‌شود، سفرا و دیپلمات‌های مداخله‌گر را مورد بازخواست قرار دهد.

کارشناس مسائل اروپا گفت: تا زمانی که دیپلمات‌ها و سفرای کشور‌های غربی حس کنند، مداخله‌های آن‌ها هیچ هزینه‌ای در ایران ندارد و نهایت هزینه ممکن احضار یک سفیر خواهد بود، قطعا به فعالیت‌های مداخله گرایانه خود ادامه می‌دهند و هزینه احضار سفیر را به راحتی پرداخت می‌کنند.

او افزود: دستگاه دیپلماسی ما باید به مراتب برخورد جدی تری در مورد دخالت ها انجام دهد و با استناد به داشته‌های حقوقی که شامل قوانین بین المللی، دیپلماتیک  و قوانین داخلی کشورمان می‌شود با سفرای مداخله گر برخورد کند. دیپلمات کشور مهمان هم مجبور به احترام به قوانین هستند، لذا باید از این ظرفیت‌ها برای به چالش کشیدن مداخله‌های دیپلمات‌ها و سفرای غربی استفاده شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار