گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از پیچ و خم‌های مسیر پاستور؛

آیا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی می‌شود؟

یکی از جذابیت‌های انتخابات آینده احتمال ورود دو تن از مردان سیاست خارجی کشورمان به عرصه رقابت است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر چه مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در یک سکوت کامل و به صورت چراغ خاموش طی می‌شود و علیرغم اینکه چند ماه بیشتر به شروع رقابت نمانده، هنوز هیچ صدایی از جریانات مختلف بلند نشده، اما در عوض بازار حدس و گمان‌ها داغِ داغ است.

یکی از این حدس و گمان‌ها احتمال ورود دو تن از مردان دیپلماسی به بازار رقابت است، مردانی که البته در جناح هایی کاملا متفاوت با یکدیگر گام برمی‌دارند؛ مردانی با نام های آشنای سعید جلیلی و محمد جواد ظریف.

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

سعیدی که شاید بیاید، شاید نیاید

سعید جلیلی که عضو شورای راهبردی روابط خارجی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران است در سال ۹۲  با شعار "حیات طیبه" در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد و با کسب بیش از چهار میلیون رأی توانست به رتبه سوم دست پیدا کند و حالا هم نامش به عنوان مرد کارزار ۱۴۰۰ در بین برخی مطرح است؛ برای مثال سید حسن نقوی حسینی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره کاندیداتوری سعید جلیلی گفته است: او جایگاه خوبی در جریان اصولگرایی دارد و نسبت به نام‌هایی که الان مطرح می‌شوند، از وضع خیلی بهتری برخوردار است. نام او جزو سه نفر اول مطرح در جریان اصولگرایی قرار دارد.

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

علاوه بر این محمدحسن قدیری ابیانه تحلیلگر مسائل سیاسی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفته است: این احتمال وجود دارد که جلیلی  نامزد شود و اعلام حمایت از او توسط دیگران هم بستگی به عوامل دیگری دارد، مثلا اینکه چه افراد دیگری از میان اصولگرایان نامزد شوند و شانس رای آوردن کدام یک بیشتر باشد. او در ادامه گفته است که عملکرد جلیلی در بسیاری از حوزه‌ها به خصوص مذاکرات ۱+۵ بسیار خوب بوده و طبیعتا شانس بیشتری هم برای رای آوردن دارد.

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

جبهه پایداری در انتخابات مجلس از جلیلی حمایت کرد؛ در انتخابات ریاست جمهوری چطور؟

امیرحسین قاضی زاده هم فرد دیگری بود که با اشاره به جلسه کمیته پنج نفره جبهه پایداری با سعید جلیلی، گفته است: «جبهه پایداری حرکتی را از یک سال قبل در عرصه سیاسی با هدف ورود به انتخابات ریاست جمهوری شروع کرد. ما بر اساس معیارها و شاخص های کلان و مقایسه افراد به گزینه اصلح رسیدیم، ما بعد از آن نیز به تدوین برنامه مشخص در فصول متعددی برای دولت پرداختیم.

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

قاضی زاده همچنین از رایزنی های شورای مرکزی جبهه پایداری با بزرگان نظام و عناصر حزب اللهی عرصه سیاست خبر داد و گفت: ما در جلساتی که در قم و تهران داشتیم به جمع بندی هایی رسیدیم که سعید جلیلی و غلامعلی حداد عادل افرادی در درون گفتمان انقلاب هستند و در جلسه قم نیز تصمیم گرفته شد که به صورت نهایی با جلیلی صحبت شود. این تصمیم به سمع و نظر شورای فقها رسیده و تصویب شد.

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

بسیاری از جلیلی به‌عنوان یکی از افرادی که می‌توانست با حضور در انتخابات مجلس راه ریاست مجلس را هم پی بگیرد، یاد می‌کردند؛ اما او در آن انتخابات هم نیامد تا گمانه‌زنی‌ها بر عزم برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تقویت شود و اکنون‌که خبرهایی مبنی بر رایزنی برخی نیروهای پایداری با آیت‌الله مصباح به گوش می‌رسد این احتمال بیش‌ازپیش تقویت می‌شود که این عضو سابق جبهه پایداری نامزد طیف مهمی از اصولگرایان در انتخابات سال آینده باشد.

اما این تمام داستان نیست چرا که این مرد سیاست خارجی روزهای دور کشورمان یک رقیب سرسخت دارد و اوکسی نیست جز محمد جواد ظریف .

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

گزینه‌ای «ظریف»روی میز اصلاح طلبان 

 صحبت امروز و دیروز نیست، بلکه مدت‌هاست که نام ظریف برای ریاست جمهوری مطرح است؛ او که سابقه وزارت امور خارجه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم را در کارنامه خود دارد حالا اتفاقات بسیاری را رغم زده که باعث شده نام او برای ریاست جمهوری تقویت شود؛ یکی از این اتفاقات عدم حضور او در جلسات هیات دولت بود و دیگری حضور او در کنگره حزب ندا که برخی مدعی شدند این حضور نشانگر آن است که او سعی دارد تحرکاتی در عرصه سیاست داخلی داشته باشد تا برای سال ۱۴۰۰ زمینه را فراهم کند. 

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

موضوعی که باعث شد تا تحلیلگران سیاسی واکنش‌های مختلفی به آن نشان دهند؛ برای مثال محمدصادق جوادی حصار فعال اصلاح طلب طی گفت‌وگویی در این باره گفته است: «ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که آقای ظریف کاملا پتانسیل حضور در جایگاه ریاست جمهوری را دارند. زیرا به هر حال وقتی فردی در جایگاه وزارت امور خارجه قرار می‌گیرد، نشانگر آن است که این فرد تسلط کافی به مسائل بین المللی و منطقه‌ای  را دارد. ضمن اینکه آقای ظریف تا حدودی هم به مسائل اقتصادی، بازرگانی و سرمایه گذاری واقف هستند و به مسائل داخل کشور هم اشراف دارند؛ بنابراین من بعید می‌دانم با توجه به خصوصیات آقای ظریف کسی تردیدی در این داشته باشد که صلاحیت ریاست جمهوری را دارند.»

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

 او در ادامه درباره اینکه آیا او کاندیدای جریان اصلاحات است تاکید کرده که از الان نمی‌توان با قطعیت گفت آقای ظریف گزینه مورد حمایت اصلاح‌طلبان است یا خیر، اما می‌توان گفت که ایشان یکی از گزینه‌هایی هستند که شرایط لازم برای حمایت اصلاح‌طلبان را دارند. زیرا به هر حال اصلاح‌طلبان شخصیت‌های با تجربه و کاردان مثل آقای ظریف کم ندارند؛ اما باید صبر کرد و دید فضای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ به کدام سمت و سو می‌رود. 

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

علاوه بر این  علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات احتمال حضور ظریف در عرصه ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدای اصلاح طلب را رد نکرده و گفته بود: هر چند دیپلمات‌ها از ورود به جناح‌بندی‌های سیاسی منع هستند، اما گرایشات سیاسی آقای ظریف اصلاح‌طلبانه محسوب می‌شود. آقای ظریف با آقای روحانی کاملا فرق دارد؛ چون آقای روحانی پیشینه اصولگرایی دارد، اما این ویژگی در کارنامه آقای ظریف دیده نمی‌شود.

آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر اصولگرا و مدیر دفتر مطالعات و ثبت تاریخ ایران و مدیر سابق روزنامه کیهان هوایی هم کسی بود که ظریف را مناسب‌ترین گزینه برای اصلاح‌طلبان می‌داند و می‌گوید: «در بین آقایان محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، علی لاریجانی و محمدجواد ظریف، به نظرم آقای ظریف بیشترین شانس را دارد که از طرف اصلاح طلبان در انتخابات  سال ۱۴۰۰حمایت شود چون حوزه کاری‌اش سیاست خارجی بود و عملکرد دولت در حوزه داخلی زیاد تاثیر منفی بر دیدگاه عمومی از او برجای نگذاشت.

آیا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد شد؟

تا چه پیش آید زین پس ...

با این حال تجربه نشان داده که گذر زمان همواره آبستن اتفاقات دور از ذهن است که نمی‌توان از قبل آنها را پیش بینی کرد،  اینکه جلیلی و ظریف دو تن از مردان سیاست خارجی با رویکردهایی کاملا متفاوت بر کرسی‌های مناظره انتخاباتی تکیه خواهند زد یا خیر اتفاقی است که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و باید منتظر ماند و دید که آیا انتخابات ۱۴۰۰ عرصه رقابت مردان سیاست خارجی خواهد بود یا سرنوشت دیگری رقم می خورد؛ اَلخِیرُ فی ما وَقَع...


بیشتر بخوانید

استراتژی ظریفِ ظریف برای رسیدن به ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰


فاطمه تورانلو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالله
۱۵:۲۷ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
از تمام هموطنان خواهشمندم که به حرف‌ها و شایعات ضدانقلاب و خودفروختگان به دلارهای سعودی و آمریکایی ابداً گوش نفرمایند. اگر کشور خودتان برایتان ارزش دارد، که قطعا دارد، در انتخابات شرکت کنید و دوباره یاس و ناامیدی را به همان دشمنان برگردانید.
آنها می‌ترسند از اتّحاد ما.
متشکرم از درج پیام بنده کمترین.
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۲۳:۰۵ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
و باید اضافه کنم دکتر احمدی نژاد را از سرتان بیرون کنید من به تازگی فیلمی از ایشان دیدم و متوجه شدم مواضع ایشان کاملا عوض شده و به دنبال مذاکره با آمریکا هستند درست مثل دولت فعلی لطفاً ایشان را بر اساس قدیم قضاوت نکنید و به الانشان نگاه کنید
لطفاً بدون تحقیق رای ندهید
Iran (Islamic Republic of)
دهه هشتادی
۲۲:۵۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
با سلام خدمت هموطنان عزیز من از شما تقاضا دارم که حتما حضور پرشور در انتخابات ریاست جمهوری داشته باشید و یک کاندیدای انقلابی را انتخاب کنید و به وعده‌های یک عده لیبرال اعتماد نکنید باور کنید اگر در انتخابات شرکت نکنیم ممکن هست کسی روی کار بیاید که باعث شود آرزوی دولت روحانی را بکنیم و در جواب به اون هموطن دهه هشتادی حرف شما کاملا منطقی هست اما شما فرض کنید چنین اتفاقی بیفتد اولا باید قانون اساسی اصلاح شود و اختیارات رهبری بیشتر شود و دوماد اگر این اتفاق بیفتد رسانه های بیگانه و آمریکا و... شروع به جنگ روانی علیه ما می‌کند و حکومت را دیکتاتوری قلمداد می کنند و ممکن هست عده ای را گول بزنند و آشوب و فتنه درست کنند به همین علت برچیدن بساط ریاست جمهوری بسیار سخت و تقریباً ناممکن است
لطفاً منتشر کن باشگاه خبرنگاران جوان محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۷ شهريور ۱۳۹۹
بروید کمی تحقیق کنید ببینید آن بالاها چه خبر است که هر وقت
انتخاباتی میشود و بالاخره یک نفر رای میآورد آن هم از 7 یا 8 نفر ی که از تمام فیلتر ها عبور کرده اند و بهترین فرزندان این ملت هستند بعد از 8 سال فرد جامعه اند نه خودشان که با همه اهل و عیال و اولاد و مگر آنجا چه خبر است ما که در دل جامعه اینها را پاک پروراندیدم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
مطمئنا رییس جمهور اینده یک اصول گرا خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
من به عنوان ي دهه هشتادی میگم ک مگه قرار نبود انقلاب کنیم تا حکومت علی وار داشته باشیم به نظر من ارگان ریسس جمهور و دولتش برچیده ورهبر کبیر اسلام بر منبر پیامبر و امام علی بشینه وحکومت را بر اساس عمل به قرآن و شیوه حکومت داری آن اعمه اداره کند
Iran (Islamic Republic of)
تابان
۱۵:۴۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
دکتر جلیلی صادق ترین و پاک ترین فرد سیاسی که دیدم. دلش برای ایران میسوزه و می تپه.. وجدان داره ، خدا رو می شناسه و باهوشه و برنامه های زیادی برای حل مشکلات در دولت سایه اش تهیه کرده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۲۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
احمدی نژاد کبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
امیر کبیر دوم ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
به رای دادن فکر میکنه....
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۱۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
مسلما مردم ایران عملکرد هر دو طرف را دیده اند و هر دو نفر را بعد از 8 سال هنوز نتوانستیم میوه ای از درخت برجام بخوریم هیچ که با سیاست خارجی ظریف دلار 4000 تومانی حالا 26000 تومان شده و خدا کند که این مصیبت زودتر تمام شود و اگر دوباره این ملت گول بخورند واویلااست .
Switzerland
سید فروزان
۱۰:۱۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
همین مانده که محسن هاشمی بشود کاندید و رییس جمهور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
هر بلایی یر کشور ومد از آل رفسنجانی و آل لاریجانی و بوده و هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
بساط رییس جمهوری باید جمع بشه رهبر نخست وزیر انتخاب کنه تا این دوگانگی از بین بره. یا اگه ریاست جمهوری قراره باشه باید یه شورایی باشه رییس جمهور پاسخگو باشه. اگه اینها نشد لااقل توی انتخابات رای دهی وزنی باشه رای استاد دانشگاه علوم سیاسی به بابابزرگ بیسواط من یکی نباشه. اگه سیستم همین شکل باشه فرقی نداره کی بیاد همینه که هست.
Iran (Islamic Republic of)
جواد قاسمی
۱۰:۲۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
سپاه هم همینو میخواد، به به
گل بود و به سبزه نیز آراسته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
ظریف با چه رویی میخواد کاندیدا بشه؟ 8 سال خرابکاری در وزارت خارجه بس نیست. مردم بعد از اینکه فریب کلید روحانی رو خوردن اگه فریت لبخند ظریف رو بخورن خیلی خر تشریف دارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
کاش مردم وصیت شهدا رو لااقل نیم نگاهی میکردند بعد انتخاب میکردند
چندنفر از شهدا که میشناسم به صراحت وخیلی شفاف و رک در وصیت نامه خودشون نوشتند جلو همه ما. ومسولین را میگیرند.
مواظب باشید پیش شهدا رو سیاه نشیم.
وصیت امام یادتون نره اگه دوباره عمل نکنیم بازهم باید چوبش رو بخوریم. بجای اعتماد به تله گرام به بی بی سی وتلگرام و... را که داریم میبینیم به وصیت امام وشهدا و سفارشات رهبری معظم توجه وعمل کنیم.
وصیت امام
پشتیبان ولایت فقیه باشید
نگذارید انقلاب بدست نااهلان ونامحرمان بیفتد.
ملاک وضع حالِ افراد است.
Germany
سعید
۲۲:۴۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
احمدی نژاد .بزن لایکو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
احمدی نژاد خار چشم وطن فروشان و محبوب عامه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فرقی نمی کند کی رئیس جمهور باشه اقتصاد رو نابودیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشتاس
۲۱:۲۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
تو رو به خدا ، خواهشاً ، التماساً ، عاجزاً ، لطفاً کمی شعور رای دادنتان را بالا ببرید که بفهمید به چه کسی رای بدهید که دیگه مشکل برای کشور پیش نیاید ( دزدی، اختلاس، پارتی، بیکاری، انبارکردن خودرو به هر بهانه ،گرانی وقیمت گزاف هر روز و ساعت و هزاران چیز دیگر......)
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۱۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ظریف
خخخخخخ
France
نرمال
۲۱:۰۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
من که رای نمیدم. ولی امیدوارم جلیلی یا یکی از هم حزبی هاش رئیس جمهور بشه تا بعد از 8سال دیگه بهانه ای نداشته باشن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
اگه عمو پنجعلی کاندید بشه رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ما رئیس جمهور نمی خواهیم. هرچی کشیدیم بس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
مثل این هست که غذای ناسالم بخوری بعد بگی مادیگه غذا نمیخوریم
درست انتخاب کنی مشکلی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
داداش
از کدوم چیو انتخاب کنیم؟
سه تا کاندیدا آخر الان همشون رییس قوه شدن
تهش این شده
مسیر قطار اشتباهه حالا رانندش هرکی میخواد باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
من نیز با آن فرد موافقم فرمود میدان انتخاب ما محدوده
بله افراد تنوانمند و قوی را با بهانه ماهی رد صلاحیت می کنند و افرادی ناتوان و متملق و که مردم و کشور در درکه صدم اهمیت برای و آنها نیستند تایید صلاحیت می کنند و این یعنی نابودی کشور و نابودی زندگی مردم

آیا اگر دور قبل احمدی نژاد را تایید می کردند
وضع زندگی مردم و وضع اقتصاد و صنعت و تولید کشور این افتضاح امروز بود

بله ایران قبل از احمدی نژاد در بنزین تولید داخل و سیمان بسیار مشکل داشت و در زمان احمدی نژاد حتی بع مرز صادرات بنزین تولید داخل رسیدیم و در سیمان صادر کنند شدیم
و در بسیار از تولیدات دیگر همین امر وجود داشت
ولی محدود شدن انتخاب مردم یعنی همین افتضاح کنونی
کشور ما از احمدی نژاد بهتر هم خیلی دارد ولی محدودیت ایجاد شده از سوی شورای نگهبان کشور و مردم را از سرمایه با ارزش محروم نی کند
Italy
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
من به عنوان یک شهروند اگر عاقل باشم باید خواستار محاکمه ظریف شوم.چه رسد که بیایم و به او رأی دهم.واقعا گریه آور است.
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۱۹:۳۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
اقای ظریف به جای نشستن روی صندلی کاندیداتوری باید روی صندلی محاکمه بشینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
تمام گرونیهای حبابی امروزه، نقشه ابی بیش نیست، این گرونها تا انتخابات سال آینده ادامه داره!!؟ تابعد تبلیغ کنند که فلانی میخواد گرونی رابترکونه
Germany
علی
۱۹:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
روحانی و دارو دسته اش کاری کردن که تا سالهای سال اصلاح طلبان نتوانند توی این مملکت سرشون رو بالا بگیرن. حالا چه ظریف باشه ، چه جهانگیری و ...

مرسی روحانی بزرگترین خدمتی که کردی همین بود.

بهترین گزینه دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
این دودرتیم روحانی اند!؟!؟ نیاید توروخدا!؟!؟ دیگه چیزی ازایران وایرانی نمانده، همه جیز رابه گندکشیدید!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط محمود
Germany
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
از هر ایدئولوژی یک نفر باشه خوبه. مثل دکتر احمدی نژاد و جلیلی و ظریف .

دفاع های احمدی نژاد در مقابل ظریف و جلیلی و پاسخ هاش میتونه شنیدنی باشه !
Germany
سعید
۱۸:۵۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
رئیس جمهور جوان

آذری جهرمی

رئیس جمهور با تجربه

علی لاریجانی

رئیس جمهور محبوب

احمدی نژاد


رئیس جمهور خنثی جهانگیری

رئیس جمهور بد جلیلی، قالیباف، ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
همین شماها به این دولت رای دادید
راستی عذاب وجدان ندارید؟
Germany
ناشناس
۱۷:۲۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ظریف واقعا به معنی کامل کلمه انسان باهوشیه. اگه هم ایشون و هم دکتر احمدی نژاد و جلیلی و چند نفر دیگر هم باشن انتخابات احتمالا پور شور بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اگر باهوش بود خوب برجامش ثمری می داد البته ثمری مثبت و بسود ملت
نه ثمری بسود اجنبی و به ضرر ملت
دلار ۲۷ تومانی را ببین هوش طریف را بهتر متوجه می شوی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
خدائیش باهوشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فکر کنم لقب بدترین دولت تاریخ ایران به دولت روحانی گزافه گوئی باشه !؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
با این هرج و مرج اقتصادی و از بین رفتن ارزش پول به 1400 نمیرسیم ! حالا هر کسی باشه !!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
Moeinmm
۱۶:۵۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ای کاش حاج قاسم عزیز یه وقت رئیس جمهوری ایران میشد ایران گل وبلبل میشد حیف صد حیف مرد تر از اون ندیدم وعادل تر روحت شاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط حاج محمود احمدی نژاد. بقیه نیان لطفا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
وای نترکی چقدر خندیدم بخدا حاااااج محمود
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۱۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
دکتر جلیلی در حد رییس‌جمهور نیست ساید بتونه یه مدرسه را بگردونه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۱۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
دکتر جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
رییس‌جمهوری


بچه بازی نیست کسی می خواد که سواد ریاضی و محاسباتی درست و حسابی داشته باشد و از عام اقتصاد و صنعت و نوآوری تبحر خوبی داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
بهترین گزینه جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط روحانی :)
تا 1400 با روحانی یوهو
دلار چطوری!
Iran (Islamic Republic of)
سیدمحمدعلی
۱۳:۴۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
کسی را میخواهیم بیاید که بعد ازهمه آن سازشها و
نتیجه نگرفتن ها یه هف هشتا پس گردنی آبدار براین
کشورهای دیگر برهم زننده برجام بزند تا هوس سواری نکنندو
.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
یکی که جیگر داشته باشه...احمدی نژاد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
هر کی آقا بگه رو رئیس جمهور کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۹ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
اقا از کسی خاصی اسم نمیبرن فقط معیار میگن
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
دکتر جلیلی از همه صادق تر است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خخخخ عجب انتخاباتی بشه این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
واقعا چه کردیم جای جلیلی با روحانی عوض شد مردی شجاع و خود باور با مردی ترسو .شیفته ی غرب و ..دو تابعیته و دروغگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
شورای نگهبان نباید چند تابیعیتی ها را تایید صلاحیت کند
Iran (Islamic Republic of)
سیدامین
۱۲:۲۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ظریف اگه خوب بود میتونست الان کاری کنه پس انتخاب خوبی نیست .. به نظرم از نظر کاری جلیلی بهتر از ظریف بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
جلیلی کجا ظریف کجا
جلیلی مرد ولایتمدار انقلابی جهادی شجاع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
کاش پوتین رئیس جمهور ما بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
?????!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
چکمه چطوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
مسئولین کشور ایران مثل انرژی می مونند از بین نمی روندبلکه از جای به جای دیگر منتقل می شوند
هیچ وقت بازنشسته نمی شوند
به هیچ کس بابت عملکرد ضعیف پاسخ نمی دهند
اوضاعشان هر روز بهتر از دیروز می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
آقای روحانی پیشینه ی اصولگرایی داره؟؟ خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ملاک حال افراد است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
اگه قوانین کشور درست و حسابی بود باید آقای ظریف بابت عملکرد ضعیف و فرجام پاسخ میداد نه اینکه دوباره کاندید یک پست بالاتر شود
متاسفانه آقازاده ها و مردان قدرت در این کشور زیادی احساس امنیت می کنند چون می دانند به هیچ کس پاسخگو نیستند

رئیس جمهور اندازه ۸۰ سال کشور را به عقب می برد و زندگی ۷۰ میلیون نفر را نابود می کند و کسی نیست بگوید چرا؟
Germany
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
من فقط ب احمدی نژاد رای میدم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
مصیبت های دلار از زمان او شروع شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
درجواب علی
سن وسال شما رونمیدونم ولی اززمان هاشمی خوب یادمه که دلار و ارز پاشنه آشیل ونقطه ضعف دولت بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ظریف =خیانت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
میلیارد تومان ماموریت خارج از کشور گرفت و کشور را تعطیل کرد و تورام را دامن زد
بدتر از اینها اینکه عذر خواهی نمی کند و استعفا نمی دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
با خنده زندگى مونو نابود كرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
شمام تو امریکا نابود شدید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۲۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
مردم خدمتگزاران واقعی و مردان عمل را می شناسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
چه امیدوار کی میره رای بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
با رای ندادن مشکلی حل نمیشه. بجاش درست انتخاب کنیم انتخاب درستی داشته باشیم وبه ماهواره وفضای مجازی وتلگرام و... کارنداشته باشیم عقل و عملکردها وصداقتهای افراد زودتر و دقیق تر ما رو به نتیجه میرسونه.
اگر غذای مسنوم انتخاب کردی ومریض شدی دیگه غذا نمیخوری یا بعد از بهبودی غذای سالم روانتخاب میکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۳:۵۵ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
دوست عزیز مشکل غذا و این حرفا نیست مشکل زیرساختهاست حالا هرکی بیاد.درضمن اگر کسی راضی نیست به رای لابد دلیل داره چقدر رای داده تاثیری ندیده و بدتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اره بابا کی میره هر کی میخاد بره به بقیه کاری نداشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۳ مهر ۱۳۹۹
البته که رای میدم به خاطر رهبر عزیزم ودلسوزای کشور با اینکه از شرایط ناراضیم.به خاطر امنیت کشور که ربط مستقیم به حضور ما تو صحنه داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
مردم خدمتگزاران واقعی و مردان عمل را می شناسند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
قهرمان دیپلـماسی ایران: آمریکا با یک بمب می تواند کل سیستم دفاعی ایران را از کار بیاندازد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
یعنی اکه ظریف برای ریاست جمهوری بیاد منم میرم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
منم میام بیا باهم بریم خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
داداش خودم میام دنبالتون باهم بریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
آقا منم با خودتون ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
یعنی اکه ظریف برای ریاست جمهوری بیاد منم میرم
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
اگه قالیباف بیاد جلیلی بکشه کنار بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
قالیباف نیاد بهتر -بزار ما مجلس با نشاطی داشته باشیم با قدرت اجرایی:اینجام جلیلی بیاد عالیه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
فقط جلیلی و قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۱ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
فقط دکتر محمود امیرکبیر
United States of America
مهدی
۱۰:۵۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
هر کی خواد بیاد بیاد، حداقل کاری کنید تا اون موقع مردمی زنده بمون ، انتخابات پیش کش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خدا رحم کنه خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
و العاقبة للمتَّقين
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۳۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
اصلاح طلبان پیش مردم آبرویی ندارن

تو این 8 سال به اندازه 80 سال عقب موندیم

آدم یاد 8 سال دفاع مقدس میوفته ویرانه هاش برای دولت بعدی باقی موند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خخخخ
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
حرمت وقداست دفاع مقدس را با 8سال کم کاری و اختلاس لجن مال نکنید.
8سال دفاع خون دادیم وعزت خریدیم 8سال اینها عزت فروختند و ذلت خریدند باخون دل مردم.
قیاس باطل نکنید.همیجور هم شهداوجانبازان ورزمندگان مظلومند.
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۰:۳۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
هیچ کی فقط سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
جیر جیر
۱۰:۳۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
هیچ کی فقط سعید جلیلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۰:۲۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
اگه رییسی برا ریاست جمهوری کاندید شه از بقیه بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
جک خنده داری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۶ شهريور ۱۳۹۹
اقای رییسی از مردان خوب و سالم روزگار هستن ولی واقعا پست ریاست قوه قضاییه برای ایشون برازنده هست نه ریاست جمهوری ، چرا که ایشان مرد سیاست نیستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خدایا یک انسان رو در صدر قرار بده به اندازه کافی تو این هشت سال سختی کشیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خدایا یک انسان رو در صدر قرار بده به اندازه کافی تو این هشت سال سختی کشیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خدایا یک انسان رو در صدر قرار بده به اندازه کافی تو این هشت سال سختی کشیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خدایا یک انسان رو در صدر قرار بده به اندازه کافی تو این هشت سال سختی کشیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ظریف جان ظرافت به خرج بده نیا ،بدبخت ترمون نکن لطفا ،با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
خخخ
دقیقا
لایک داری
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
جلیلی ثابت کرده مرد عمل نه خنده های الکی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
اشتباه منفی دادم حلال کن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
توروخدا به وزرای روحانی رای ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
یه بار ظریف بدبختمون کرد بسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹
ظریف نیاد توروخدا
آخرین اخبار