کارشناس - مجری یک برنامه رادیویی:

هدف برنامه «نام‌آوران فرهنگ» تکریم افراد برجسته نیست

عظیمی نژادان گفت: برنامه نام آوران فرهنگ نخبه گراست و و به دنبال تجلیل از افراد شاخص نیست.

علی عظیمی نژادان کارشناس - مجری برنامه «نام آوران فرهنگ» در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ضرورت ساخت و تهیه این برنامه رادیویی گفت: هر برنامه‌ای که به ساخت و تهیه آن مبادرت ورزیده می‌شود، الزاماً همه مخاطبان و طیف‌های گوناگون جامعه را در برنمی‌گیرد و تمامی دغدغه‌ آنان را پاسخگو نیست.

وی افزود: مردم یک جامعه دارای دغدغه‌ها، گرایش‌ها و سلایق مختلفی هستند. برنامه ما برای مخاطبان علاقه مند به حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی، هنر، ادبیات و تا اندازه‌ای علوم تجربی است و تا اندازه‌ای می‌تواند بخشی از خواسته‌های آنها را پاسخ بدهد.

عظیمی نژادان گفت: مسلماً برنامه نام آوران فرهنگ، برنامه عامه پسندی نیست و برنامه‌ای نخبه گراست و پاسخگوی برخی نیاز‌های طیف روشنفکر و اهالی فرهنگ و هنر جامعه است. به دلیل اینکه این برنامه براساس افراد و نه براساس موضوع تدوین و تنظیم شده است، بخشی از برنامه به زندگینامه افراد شاخص در حوزه های مختلف اختصاص پیدا می‌کند. در عین حال به سراغ تحلیل آثار آن‌ها نیز می‌رویم. ضرورت ساخت این برنامه شناخت واقع بینانه، فارغ از تنفر و شیفتگی نسبت به افراد با رویکردی تحلیلی است.

وی افزود: به عنوان یک کارشناس - مجری برای این برنامه بسیار وقت می‌گذارم و قبل از گفت و گو با افراد دعوت شده، اگر مقاله و یا کتابی داشته باشند، مطالعه می‌کنم و با همسرم که تهیه کننده این برنامه است و در این حوزه تخصص دارد، مشورت می کنم.

عظیمی نژادان عنوان کرد: دغدغه من به عنوان یک کارشناس - مجری، این است که شناخت واقع بینانه و فارغ از تنفر و شیفتگی را به علاقه‌مندان حوزه‌های مرتبط با علوم انسانی، ادبی، هنر و تا اندازه ای علوم تجربی ارائه کنم.

وی تاکید کرد: من هیچ گونه علاقه‌ای به بزرگداشت افراد ندارم و به دنبال تجلیل و تکریم نیستم. گرچه در جامعه ما بسیاری به دنبال تجلیل در نوشته‌های خود هستند، اما من سعی می‌کنم به صورت شیفته وار با افراد برخورد نکنم.

این کارشناس - مجری توضیح داد: برنامه نام آوران فرهنگ، برنامه‌ مفصلی است و هر فردی را که به این برنامه دعوت می‌کنیم، گفت و گوی مفصلی حتی گاهی در چند برنامه با او انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم تمام ابعاد زندگی او اعم از زندگی شخصی، علمی و هنری با نگاهی تحلیلی بررسی شود.

وی افزود: به عنوان یک کارشناس مجری هدف من این است که با افراد واقع بینانه مواجه شویم و سعی کنیم در این برنامه نگاه کلیشه ای را زیر سوال ببریم و به این نتیجه برسیم که اگر فردی به مرحله بالایی رسیده ، نباید شیفته وار هرچه می‌گوید را بپذیریم و روحیه اطاعت جویانه از او داشته باشیم.

عظیمی نژادان گفت: عنوان این برنامه توسط ما انتخاب نشده است و نام آوران فرهنگ به چارچوب کار ما نمی‌خورد. به این دلیل که در این برنامه ما به دنبال افراد محبوب و یا چهره‌های مشهور نیستیم و وقتی عنوان نام آوران می‌آید، طبیعتا مخاطبان به یاد هنرپیشگان یا ورزشکاران معروف می‌افتند. البته این برنامه میزبان این عزیزان بوده، اما در درجه اول سراغ افراد نخبه هر رشته می‌رود و بسیاری از افرادی که به سراغ آن‌ها رفتیم شاید برای اولین بار بود که به رادیو قدم می‌گذاشتند و حتی گفت و گویی با رسانه‌های مکتوب انجام نداده بودند.

وی در پایان گفت: به این برنامه علاقه خاصی دارم و نسبت به آن بسیار مسئولیت پذیر هستم. ثمره سال‌ها تجربه ام به خصوص در عرصه گفت و گو را در این برنامه و تا جایی که فضای کار و محدودیت‌ها اجازه می‌دهد، به کار گرفتم تا گفت و گو‌های موثر و مفیدی شکل بگیرد.

برنامه «نام آوران فرهنگ» کاری از گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ است که به گفت و گو با چهره‌های فرهنگی و تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف هنری و علوم انسانی می پردازد. این برنامه پنجشنبه‌ها ساعت ۱۸ از رادیو فرهنگ پخش می شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار