رئیس سازمان غذا و دارو مطرح کرد؛

دستور رئیس جمهور برای تامین ارز واکسن کرونا/ قاچاق معکوس دارو بیش از صادرات قانونی

شانه ساز گفت: ارز واکسن کرونا طبق دستور رئیس جمهور از منابع خاصی تامین خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری با فعالان دارو و تجهیزات پزشکی درباره میزان ارز تخصیصی دارو و تجهیزات پزشکی در سال  ۹۹ اظهار کرد: سال گذشته با وجود پیش بینی حدود ۳.۶ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی، با حدود ۷۰۰ میلیون دلار کمتر از آن، تامین دارو و تجهیزات پزشکی را انجام دادیم و امسال نیز حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی پیش بینی شده است.

او  با اشاره به مشکل تخصیص ارز از طرف بانک مرکزی گفت: نگرانی دست اندرکاران تولیدکنندگان و تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی مطرح شده است. در ماه‌های گذشته انتظارها برای تامین ارز انجام نشد. در ماه‌های گذشته تامین ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی با برنامه ریزی انجام شده کمی متفاوت بود و ما هم پیگیری‌ها را انجام دادیم و در روز گذشته، مسئولان بانک مرکزی قول دادند که این کمبودها برطرف شود.

شانه ساز  ادامه داد: حدود ۳۶۰ میلیون دلار از طرف بانک مرکزی کارسازی شده است که این رقم می‌تواند بخش مهمی از نگرانی‌ها را برطرف کند.

سخت ترین تحریم‌ها در تبادلات مالی ایران با سایر کشورها

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: از همه دست‌اندرکارانی که در سخت‌ترین بحران‌ها و مشکلات وزارت بهداشت را یاری کردند تا بتوانیم اقلام حیاتی و نیاز‌های ضروری بیماران را تامین کنیم، سپاسگزارم، ما سال ۱۳۹۸ را با یک سیل بی سابقه آغاز کردیم و به تبع آن مصرف اقلام ضروری دارو و تجهیزات پزشکی به طور ویژه‌ای افزایش پیدا کرد و خوشبختانه به میزان کافی دارو و تجهیزات پزشکی تامین شد.

او ادامه داد: امسال هم مانند گذشته، با تحریم‌های ظالمانه‌ای مواجه بودیم  و دشمنان بدون رعایت قوانین و عرف بین‌المللی، تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران را هدف قرار داده اند. سخت‌ترین تحریم‌ها و سختگیری‌ها در تبادلات مالی با کشور جمهوری اسلامی ایران در دستور کار دشمنان‌ قرار گرفت، این کشورها نه تنها خودشان همکاری نداشتند، بلکه هر کشور بی طرفی هم که می‌خواست با ما تبادلات دارویی داشته باشد، به سختی مورد بازخواست و تحت فشار قرار می دادند.

او افزود: همچنین در سال گذشته برگزاری با شکوه و بی نظیر مراسم اربعین و حضور ۳.۵ میلیون زائر را داشتیم  و نیازمند تدارکات ویژه و تامین فوق‌العاده اقلام دارویی و تجهیزاتی بودیم و در ادامه هم بحث نیاز بیماران و شیوع بی‌سابقه آنفلوآنزای H۱N۱ رخ داد و ضرورت تامین اقلام مورد نیاز را شاهد بودیم. در ماه‌های پایانی سال هم با شیوع جهانی ویروس کرونا مواجه شدیم و کشور ما به دلیل اینکه در تحریم قرار داشت با مشکلات جدی رو به رو شد.

صرفه جویی ۷۰۰ میلیون دلاری در سال ۹۸

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: شاهد بودیم که بسیاری از کشور‌های صاحب نام و صاحب صنعت در تامین و تدارک اقلام برای مردم خودشان دچار مشکل شدند، اما در کشور ما با کمترین چالش تامین اقلام را پشت سر گذاشتیم و این اتفاق به عنوان یک برگ افتخار برای کشور ما ثبت شد و  به دلیل توانمندی صنعتگران، تجار و واردکنندگان اقلام حیاتی در تامین اقلام مورد نیازمان علی رغم همه مشکلات توانستیم نیازها را برطرف کنیم و برخلاف اینکه ۳.۶ میلیارد دلار برای ارز سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده بود خوشبختانه توانستیم ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد کنیم.

شانه‌ساز ادامه داد: طی چند روز گذشته شاهد بودیم که وقفه مختصری در تامین ارز حاصل شد، واقعا سندیکا‌های تامین کننده نگران شدند و در جلسه بسیار مفصلی که با وزیر بهداشت داشتند، نگرانی عمده همه آن‌ها تامین و تدارک نیاز‌های ضروری مردم بود. در این جلسه تولیدکنندگان مواد اولیه دارویی، تولیدکنندگان، تامین کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی، تجار، وارداکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی حضور داشتند و نگرانی‌هایشان را با وزیر بهداشت در میان گذاشتند.

توافق ارزی در بانک مرکزی برای تخصیص ارز

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما هم توضیحات لازم را دادیم، گفت: در طی ماه‌های گذشته وزیر بهداشت به طور مفصل پیگیری‌ها و مکاتباتی را  با رییس جمهور، معاون اول و رییس بانک مرکزی انجام داده بود که منجر به دستور رییس جمهور و تشکیل جلسات مداوم و مکرر طی هفته‌های اخیر شد.ما روز گذشته جلسه ای در زمینه تامین ارز مورد نیاز برای شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی داشتیم و توافق های خوبی در بانک مرکزی صورت گرفت، در عین حال منابع ارز و ذخایری که در خارج وجود دارد، می‌تواند پاسخگوی نیاز ما در تامین این اقلام باشد.

شانه ساز گفت: خطاب به بیماران اعلام می‌کنم که همانطور که در سال ۱۳۹۸ علی‌رغم تمام مشکلاتی که به وجود آمد، اجازه ندادیم که یک عمل ضروری و الکتیو لغو شود و دارو و تجهیزات مورد نیاز تامین شد، قول می‌دهیم که امسال هم پیگیری‌ کنیم تا هیچ مشکلی در این زمینه ایجاد نشود البته خواهش و تقاضای ما از همکارانمان در بانک مرکزی که همواره کنار ما بوده‌اند، این است که با در نظر گرفتن شرایط خاص بین‌المللی و اینکه همه ما واقف هستیم که دشمنان ما وقفه در تامین دارو و تجهیزات پزشکی ما را در اولویت خودشان قرار دادند، همچنان اولویت مناسبی را به حوزه دارو و تجهیزات به ویژه در بخش مواد اولیه و تولید قائل شوند و شرکت‌ها را یاری کنند تا نیاز‌های ضروری برطرف شود و دو الی سه درصد دارویی را که باید از خارج وارد کنیم، بتوانیم به موقع به دست بیماران برسانیم و وقفه‌ای ایجاد نشود.

او بیان کرد: ما اطمینان داریم که ظرفیت های موجود در کشور بالاست، همانظور که در دوران کرونا دیدیم، توانستیم با یک افزایش ظرفیت چند ده برابری در تجهیزات پزشکی نیاز کشور را برطرف کنیم و حتی در بسیاری از اقلام آمادگی صادرات ایجاد شد و تبدیل به صادرکننده شدیم. در زمینه دارو هم دیدیم که بسیاری از دارو‌هایی که در کشور سابقه تولید نداشت، به محض اینکه اثربخشی آنها در درمان کرونا مطرح شد، در کشور به تولید داخل رسید و حتی مواد اولیه عمده این دارو هم در داخل تامین و تولید شد؛ بنابراین مطمئن هستیم که با ظرفیت‌های داخلی می‌توان از هر تنگنا و گردنه سختی عبور کرد و اجازه نداد تا بیماران با مشکل خاصی مواجه شوند.

شانه ساز گفت: به هر حال از همه صنعتگران، تولیدکنندگان، بازرگانان که در زمینه تامین نیاز‌های بیماران تلاش می‌کنند، سپاسگزارم و امیدوارم که خداوند توفیق دهد که بتوانند هر بد اخلاقی و شرارتی که از سوی دشمنان‌مان اعمال می‌شود، خنثی کنند و با تکیه بر توان داخلی و همدلی که رد داخل وجود دارد، سربازان افتخارآمیزی برای ملت ایران باشند. مطمئن هستم که با هماهنگی‌های ایجاد شده در ماه‌های آینده عقب‌ماندگی‌های ارزی را جبران کرده و در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور مشکلی نخواهیم داشت.

واردات واکسن  آنفلوآنزا در انتظار تخصیص ارز

شانه‌ساز درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا، گفت: برای واردات واکسن آنفلوآنزا از اواخر سال گذشته و ابتدای امسال برنامه‌ریزی کردیم و خوشبختانه با پیگیری شرکت‌ها توانستیم به میزان مورد نیاز کشور واردات را پیش‌بینی کنیم. باید توجه کرد که سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز واکسن برای گروه‌های آسیب پذیر مانند افراد مسن، بیماران پیوندی، قلبی-تنفسی، زنان باردار و... تامین کرده بودیم که امسال این عدد به ۲.۵ میلیون رسیده است.

او  افزود: برای تامین واکسن برای  سایر افراد هم نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشتیم و واردات از حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار واکسن سال قبل امسال به بالغ از بیش از ۱۰ میلیون نفر رسیده است البته امسال به دلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست و شوی مداوم دست‌ها و عدم حضور مردم در اجتماعات و مراسم‌های عروسی و عزا احتمال آلودگی به ویروس آنفلوانزا بسیار کمتر از سال قبل خواهد بود. به هر حال ما سعی کردیم که پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم و میزانی که معاونت بهداشتی درخواست کرده بود، تامین کنیم.

شانه‌ساز گفت: اگر ارز به موقع داده شود واکسن به موقع وارد و توزیع خواهد شد البته در حال حاضر به میزانی واکسن وارد کرده‌ایم و در کشور موجود است، اما برای واردات ما بقی واکسن‌ها به تخصیص ارز نیاز داریم. در جلسه‌ای که با همکارانمان در بانک مرکزی داشتیم، قول دادند که این ارز تامین می‌شود و تا قبل از پایان شهریور واکسن به کشور وارد شود و نگرانی از این بابت نداشته باشیم چرا که زمان مصرف واکسن آنفلوآنزا مهر و آبان است و در تلاش هستیم در این بازه زمانی واکسن را تامین می‌کنیم که ۲.۵ میلیون دوز در مراکز بهداشتی و درمانی و مابقی هم در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع می‌شود.

برنامه ایران برای تامین واکسن کرونا

شانه ساز درباره وضعیت تامین واکسن کرونا بیان کرد: برنامه اصلی ما در تامین واکسن کرونا، بحث تولید داخل است، چند شرکت دانش بنیان در کشور در تلاش هستند، با روش‌های متفاوت واکسن را تولید کنند و این شرکت ها در تولید به موازات یکدیگر پیش می‌روند تا واکسن کرونا به مرحله تولید برسد. هدف گذاری ما تامین واکسن کرونا از تولید داخل است.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: باید توجه کرد که هنوز هیچ کمپانی و شرکتی واکسن کرونا قابل عرضه و با تاییدیه نداشته است و  عمده شرکت ها در حال انجام مطالعات بالینی هستند و قیمت‌های واکسن ها هم در دنیا بسیار متفاوت است، هنوز در هیچ کشوری به واکسن کرونا با تاییدیه جهانی دست پیدا نکرده است، برخی هم تاریخ‌هایی را برای تولید واکسن کرونا اعلام می‌کنند که بیشتر کاربرد سیاسی دارد تا کاربرد داروسازی.

او ادامه داد: امیدواریم در کشور ما هم با نظارت مستقیم وزیر بهداشت و پیگیری‌های سازمان غذا و دارو در اسرع وقت بتوانیم واکسن کرونا را به موقع تامین کنیم و در عین حال پیگیر هستیم اگر کشوری زودتر به واکسن کرونا دست پیدا کرد، با تامین اعتبار مورد نیاز بخشی از نیاز کشور را برای گروه‌های خاص و ضروری از خارج تامین کنیم. در این بُعد بحث واردات و تامین از منابع خارجی را هم در دست اقدام داریم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

 تامین ارز واکسن کرونا به دستور رئیس جمهور

شانه ساز درباره خرید واکسن کرونا و تامین ارز بیان کرد: ما مذاکراتی با چند کشور و چند کمپانی انجام داده ایم و هنوز سوالات و ابهامات زیادی درباره واکسن های کرونای تولیدی در دنیا وجود دارد و اگر سورس مطمئنی پیدا شود و زمینه ای برای توافق ها و همکاری ها صورت بگیرد، تامین ارز خارج از میزان ارز تخصیصی دارو و تجهیزات پزشکی بوده و برای تخصیص این ارز برنامه ریزی شده است و ارز واکسن کرونا طبق دستور رئیس جمهور از سایر محل ها تامین خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره پرداخت بخشی از منابع ایران در انگلیس و احتمال استفاده از این ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: منابع ما در خارج از کشور، قابل توجه است و فقط بحث انگلیس نیست. بلکه سال‌هاست که ده‌ها میلیارد یورو در خارج از کشور ارز داریم و نمی توانیم از آنها استفاده کنیم و  اگر شیطنت‌ها و شرارت‌ها نبود، هیچ یک از این موضوع ها پیش نمی‌آمد. عده‌ای مانع تراشی می کنند  و حتی علی‌رغم دروغ هایی که می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست، اما برای تامین این اقلام کارشکنی می‌کنند.

شانه ساز ادامه داد: کارشکنی‌ها هم منحصر به امروز و دیروز نیست، بلکه سال‌هاست شاهد این کارشکنی ها هستیم و اگر توانمندی ما در تولید داخلی این اقلام نبود، به طور حتم می‌توانستند اهداف شوم‌ خود را عملی کنند، اما تا امروز به لطف خداوند و با مجاهدت تولیدکنندگان این اتفاق رخ نداده است.

او بیان کرد: تامین کنندگان و بازرگان ما در بسیاری موارد با از خود گذشتگی و بدون نگاه به سود شخصی فعالیت می‌کنند و از این بعد هم مشکلی نخواهیم داشت. منابع انگلیس هم اینطور نیست که بخواهد ما را امیدوار یا ناامید کند. منابع ما در خارج از کشور زیاد است و با تلاش و پیگیری‌هایی که در سطح بانک مرکزی، وزارت خارجه و... انجام می‌شود، می‌توانیم آن‌ها را آزاد و اقلام مورد نیاز برای تولیدمان را از این مسیر تامین کنیم.

وضعیت تامین داروی خارجی بیماران پیوندی

شانه‌ساز در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تامین داروی مای‌فورتیک برای بیماران پیوندی، گفت: تمام برنامه‌ریزی‌ها و ثبت سفار‌ش‌ها برای این دارو انجام شده است و امیدواریم با تخصیص ارزی بتوانیم دارو را تامین کنیم و، کمبود و نگرانی بابت این دارو رفع شود البته این دارو مشابهی داخلی هم دارد و از همکاران پزشک خواهش می‌کنم که در درجه اول برای بیماران جدید و در درجه بعدی برای بیمارانی که از قبل این دارو را مصرف می‌کردند، مشابه داخلی را تجوزی کنند، تجویز داروی داخلی می‌تواند بسیاری از دغدغه‌ها و دل نگرانی‌های هموطنان را کاهش دهد. هرچند هنوز برخی همکاران پزشک توجه نمی‌کنند و با تجویز برند خارجی منجر به افزایش دل نگرانی‌های بیماران می‌شوند. در درجه اول برنامه‌ریزی ما تامین این اقلام و در درجه دوم تولید آن‌ها در کشور است تا ضریب اطمینان‌ در این حوزه‌ها به ویژه در تامین داروهایی مانند مای فورتیک بیشتر شود.

شانه ساز درباره انتشار آمارنامه دارویی و رصد نیازها و تخصیص ارز با توجه به آن بیان کرد: ما به طور مرتب میزان موجودی اقلام دارو و تجهیزات پزشکی و محصول سازها یا ماده اولیه را رصد می کنیم و همه حلقه های زنجیره تامین دارو و تجهیزات پزشکی سالی چند بار به صورت تکنیکال، نرم افزاری و با برگزاری جلسات حضوری کنترل می شوند و ما به طور مرتب برآورد می کنیم که چه میزان دارو و تجهیزات پزشکی به ویژه از نوعی مصرفی نیاز داریم و بر این اساس اولویت ها تعیین می شود.

او افزود: ما با توجه به اینکه از هر قلم دارو و تجهیزات پزشکی چه میزان موجودی و نیاز داریم، برنامه ریزی می کنیم و هر اتفاقی مانند کرونا، سیل یا شیوع آنفلوانزا برنامه ریزی ها را دچار چالش می کند و ما همیشه ظرفیتی را بیش از نیاز معمول باید ببینیم تا افزایش مصرف موجب کمبود نشود و آنچه مورد مناقشه شده آن است که بر اساس ثبت سفارش ها و روال معمول سال های گذشته ارز تامین نشده و این موجب دل نگرانی و برگزاری جلسه امروز با وزیر بهداشت شده است و امیدواریم همانطور که بارها اعلام کرده ام با توافق های صورت گرفته با بانک مرکزی نگرانی‌ها برطرف شود.

صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری دارو و تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان غذا و دارو درباره صادرات دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد: حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار توانسته ایم صادرات داشته باشیم، یکی از مشکلات صادر کنندگان دارو و تجهیزات پزشکی این است که برخلاف سایر اقلام، خرید دارو و تجهیزات پزشکی امانی است و زمان نیازی برای بازگشت ارز نیاز دارد و به همین دلیل یکی از درخواست‌های صادرکنندگان در جلسه امروز با وزیر بهداشت این بود که زمان بازگشت ارز دارو و تجهیرات پزشکی را بانک مرکزی طولانی تر کند.

عدد قاچاق معکوس دارو بسیار بیشتر از صادرات قانونی

شانه ساز ادامه داد: به دلیل مزیت کیفیت و قیمت بهش بخش اعظم تولیدات به صورت غیر قانونی قاچاق می شود و عدد آن بسیار بزرگتر از صادرات قانونی دارو و تجهیزات پزشکی است و در تلاش هستیم با عملیاتی کردن سامانه تی تک این میزان را به حداقل برسانیم و باید برنامه صادراتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم چرا که ارزآوری و ارزش افزوده دارو و تجهیزات پزشکی نسبت به سایر بخش ها بیشتر خواهد بود و طبق اظهارات رئیس گمرک بالاترین ارزش افزوده در کالاهای صادراتی مربوط به کالاهای حوزه سلامت به ویژه دارو و تجهیزات پزشکی در رتبه نخست و در جایگاه های بعدی اقلام آرایشی و بهداشتی است.

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره کانال عمان برای تبادل ارز دارو و تجهیزات پزشکی بیان کرد: ۳۶۰ میلیون دلار ارزی که وعده تخصیص آن داده شده است، بخشی از آن به صورت ریال عمان تحقق پیدا خواهد کرد و اگر این میزان ارز تامین شود می تواند نیازها و نگرانی شرکت های تامین کننده را کامل برطرف کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: دارو ، تجهیزات پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
آمريكا نميتونه دارو و غذا رو تحريم كنه
آخرین اخبار