باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تغییرات کلامی از دهه ده تا هشتاد/ چه کسی زبان عجیب و غریب دهه هشتادی‌ها را می‌فهمد؟

زبان و شیوه صحبت کردن افراد، موضوع مهم اجتماعی است که با تغییر هر نسل، رنگ متفاوت تری به خود می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در سال‌های اخیر بود که "میتینگ کوروش", هشتگ داغ فضای مجازی و نقل محافل فضای حقیقی شد؛ هشتگی که حکایت از یک قرار اینترنتی گسترده توسط بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی دهه هشتادی در یک مجتمع تجاری تحت عنوان " کوروش " در غرب تهران داشت.

این هشتگ و حاشیه‌های آن باعث شد که نگاه بسیاری از اقشار مختلف جامعه به متولدین دهه هشتاد جلب شود و به واکاوی ابعاد شخصیتی, رفتاری و ایدئولوژی آن‌ها بپردازند.

بسیاری از کارشناسان حوزه علوم اجتماعی و روانشناسی معتقدند که این نسل، قابی متفاوت از خود در جامعه به نمایش گذاشته‌اند؛ به طوری که می‌توان تفاوت یک فرد متولد آخرین روز‌های دهه هفتاد را با فرد دیگری که در نخستین روز‌های سال ۸۰ به دنیا آمده است، به وضوح مشاهده کرد و عمده دلیل آن را غرق شدن اغلب متولدین این دهه در فضای مجازی و تفاوت اولویت‌هایشان با نسل‌های قبل از خود عنوان می‌کنند.

شکاف و تحول نسل‌ها, موضوعی است که در سال‌های گذشته سوژه بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان شده است و اخیرا هم با به اتمام رسیدن  امتحانات پایان سال تحصیلی عده‌ای از متولدین دهه هشتاد, فضای مجازی رنگ بیشتری از این نسل به خود گرفت و برخی از توئیت‌های آن‌ها باعث شد که تفاوت‌های آن‌ها در تمامی جوانب رفتاری, ظاهری و کلامی بیش از پیش خود را نشان دهد، به طوری که در یکی از این توئیت‌ها نوشته شده بود:

تو کنکور زبان یکی از همکلاسیای کلاس هفتممو دیدم

اکسواله

بعد یه دوست دیگم که اصلا کیپاپرم نیست بود

و ما از اهداف بعد از کنکورمون می‌گفتیم: اون دوستم خوندن هزاران فیک من وایییی شیپری و...

دوست غیر کیپاپرم

در نگاه اوّل به این توئیت, به وضوح می‌توان تفاوت نسل‌ها را مشاهده کرد، چرا که برای متوجه شدن منظور نویسنده باید به مترجمی از جنس خودشان متوسل شد، زیرا در این توئیت از واژگانی استفاده شده است که اگرچه لاتین هستند امّا به اصطلاحاتی تبدیل شده‌اند که جز خودشان, معدود افرادی در جامعه می‌توانند متوجه معنای آن‌ها شوند.

 گفتنی است, این موضوع در خصوص تمامی متولدین این نسل صدق نمی‌کند، زیرا افرادی هم از همین نسل وجود دارند که وقتی با آن‌ها روبرو و دقایقی هم کلام می‌شوید تفاوت از زمین تا آسمان بودن با هم نسل‌هایشان را به خوبی متوجه خواهید شد که از آن جمله می‌توان به ماهور, دختر نوجوان دهه هشتادی اشاره کرد که در حال حاضر برای کنکور سال آینده اش آماده می‌شود و حتی به قول خودش, دقیقه‌ای از زمانش را به بطالت نمی‌گذراند.

این دختر نوجوان گفت: " منم یه دهه هشتادیمو از تکنولوژیم استفاده می‌کنم و به علایقمم می‌پردازم و در کنارش درسمم می‌خونم. امّا حقیقتا از هیچ کدوم از اصطلاحات هم سن و سالای این سبکیم سر در نمیارم. چون با وجود اینکه تو ذهن مردم, همه ما مثه همدیگه‌ایم, امّا واقعا این طور نیست و تو هر نسلی آدمای متفاوتی وجود داره. "

در ادامه, شادی, دختر نوجوان دیگری از دهه هشتاد, برداشت کلی خود از متن توئیت را این طور بیان کرد: " میگن که بعد از کنکور می‌خوان بشینن فن فیکشن بخونن. داستانایی که طرفدارای یه گروه یا خواننده درباره یکی می‌نویسن. "

کیان, پسر نوجوان دهه هشتادی, توئیت را این طور برای من ترجمه کرد: " اکسوال همون طرفدارای EXO هست که طرفدارای یه گروه موسیقی کره‌ای – چینیه. کیپاپر هم در اصل K-Popper هستش که طرفدارای موسیقی پاپ – کره‌ای هستن. واییی شیپری هم یه خواننده گروه BTS پاپ – کره‌ای هستش که اینا افرادین که این موسیقی روی طرز رفتار و نشون دادن احساساتشونم تأثیر میذاره. مثلا کیپاپرا کارشونو خیلی هیجانی انجام میدن و احساساتشونو بروز میدن. "

همان طور که گفته شد, در باور بسیاری از کارشناسان حوزه‌های علوم اجتماعی و روانشناسی, یکی از مهم ترین تفاوت‌های دهه هشتاد به بعد, حضور فراگیر و شدید اینترنت در زندگی آن‌ها و تعلق خاطرشان به فضای مجازی و تأثیرپذیری از آن است، به طوری که این واقعیت, نه تنها در ظاهر، بلکه در کلام آن‌ها نیز به طور چشمگیری مشهود است.

آن‌ها تأکید می‌کنند که نسل‎های جدید از فضای مجازی, جامعه‌ای جدا برای خود ساخته‌اند و به دلیل گذراندن زمان زیادی در این بستر, تأثیرپذیری آن‌ها هم از محتواها و رنگ و لعاب‌های مجازی بیشتر شده است تا جایی که این فضا نقش پررنگ تری در زندگی آن‌ها ایفا می‌کند.

در حقیقت زندگی نسل‌های جدید در دو جامعه مجازی و حقیقی سپری می‌شود و با وجود تمامی تفاوت‌های نسل‌های جدید, باید این مهم را نیز در نظر گرفت که از گذشته تا به امروز, افراد هر نسلی تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و در این میان نمی‌توان " تر و خشک " هر نسلی را با هم سوزاند.

غفور شیخی جامعه شناس در یکی از گفت‌وگوهای خود در رابطه با خصوصیت‌های مشترک نسل‌های هشتاد به بعد اظهار کرد: مهم ترین خصوصیت این نسل‌ها این است که زندگی آن‌ها در فضای مجاز است و چیزی که به افکار, خصوصیات و نگرش آن‌ها نیز جهت می‌دهد همین فضای مجازی است، یعنی همین اینستاگرام, توئیتر, تلگرام و اینترنت؛ به طوری که در بعدی فراتر آن‌ها مشتریان دائمی فضای رسانه‌ای هستند.

سید جواد میری جامعه شناس و زبان شناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با تغییر و تحولات زبان از لحاظ جامعه شناسی و زبان شناسی اظهار کرد: در ابتدا باید از نظر مفهومی, صورت بندی درستی از زبان داشته باشیم تا بعد از آن بتوانیم در خصوص آن و خطراتی که زبان را تهدید می‌کنند توضیح دهیم، چرا که ما مفهوم زبان ملی و شکل صحیح آن را نه تنها در ساحت ژورنال بلکه در حیطه آکادمی هم به درستی استفاده نمی‌کنیم و در واقع نمی‌دانیم چگونه باید زبان را به کار ببریم، زیرا در جامعه مفهوم زبان, مفهومینه, مفهوم پردازی و مسأله‌مند نشده است.

وی بیان کرد: در حقیقت ما زبان را یک امر دم دستی تلقی می‌کنیم و این طور می پنداریم که می‌توانیم به هر صورتی که مورد سلیقه ماست, آن را تغییر دهیم و از آن استفاده کنیم، این در حالی است که مفهوم زبان نیازمند پردازش دقیق و صورت بندی نظری عمیق و مفصل بندی مفهومی بنیادین است.

این جامعه شناس تصریح کرد: اگر بخواهیم از منظر فلسفی به زبان نگاه کنیم، به جای اینکه بگوییم زبان ابزاری برای تفکر و اندیشه انسان است، باید بگوییم که زبان ماورای جان انسان است، یعنی انسان از طریق زبان می‌تواند جهان پیرامون و درون و شهودات غیبی خود را صورت بندی کند.

میری اذعان کرد: زبان یک امر دم دستی نیست، چرا که ما چهار فرم زبانی داریم. اول: زبان به مثابه زبان مادری. دوم: زبان به مثابه زبان ملی. سوم: زبان ملی پیش و پس از مشروطه که مفهوم ملی آن در هر دو دوره تغییر بنیادینی می‌کند. یعنی پیش از مشروطه, مفهوم ملی زبان به معنای زبان دینی بود، به این دلیل که در کشورمان زبان‌های دینی, مذهبی و آیینی بسیاری به جز عربی وجود داشت و پس از مشروطه نیز زبان‌هایی در ملیت ایران و در چهارچوب نظام ملت-دولت جدید قرار گرفتند و زبان‌های ملت ایران را تشکیل دادند و چهارم: زبان به مثابه زبان میانجی است.

این زبانشناس تأکید کرد: وقتی در مورد زبان صحبت می‌کنیم, باید تمامی این چهار فرم زبانی را مدنظر قرار دهیم، چرا که بی توجهی به دقت‌های مفهومی باعث می‌شود که مسائل و پدیده‌ها را نادرست صورت بندی کنیم و در این میان, باید به این مسأله هم توجه کرد که زبان رسمی کشور ما همان زبان آموزش و پرورش و صداوسیماست که مسائل را صورت بندی می‌کنند.

وی با اشاره به زبان توئیت یکی از دهه هشتادی‌ها گفت: این توئیت مصداقی از زبان پیچیده امروز است که رنگ و فرم تکنولوژی در آن قالب است، زیرا در عصر جدید که دیجیتالی است و فضای مجازی به گونه‌ای مرزهای بین واقعیت و مجاز را درنوردیده است و انسان معاصر می‌تواند در یک فضای بیکران به نام شبکه‌ها یا شبکه اینترنت قرار بگیرد. سوالاتی مطرح می‌شود که در چنین جهانی, نسبت زبان و امپراطوری وسیع شبکه‌ها چگونه خواهد بود و آیا اساسا تحول در عصر دیجیتال, پیامدها و تبعاتی را برای زبان به مثابه یک مقوله دارد یا خیر؟

این جامعه شناس ادامه داد: سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که تغییر و تحولاتی که در عصر شبکه‌ها اتفاق افتاده چه تأثیرات بنیادینی روی بافتار زبانی گذاشته است؟ که در این جا مسأله رابطه بافتارهای ذهن و ساختارهای شبکه‌ای و تغییر و تحولاتی که در عصر جدید اتفاق افتاده است، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند تا جایی که باید مورد بررسی دقیق کارشناسان قرار گیرد.

میری با اشاره به تأثیر مستقیم زبان و شیوه زیست انسان افزود: یکی از مسائل مهم فلسفه انتقادی در رابطه با زبان و جهان شبکه‌ها این است که اساسا, زبان با شیوه زیست ما پیوند بنیادین دارد، چراکه زبان یک ابزاری به مثابه کلید برای باز کردن قفل نیست، بلکه زبان نسبت عمیقی با شیوه زیست انسان دارد و شبکه‌ها که بخشی از بسط و توسعه ذهن تکنولوژی هستند, جهان و شیوه زیست ما را به طور شگرفی متحول و دگرگون کرده‌اند.

وی بیان کرد: دگرگونی و تغییر و تحولات باعث می‌شوند که شیوه پردازش ذهن انسان در این بستر جدید و مواجهه آن با مسائل, متفاوت از قبل شود. به طور مثال؛ در صد سال گذشته وقتی فرد می‌خواست غذایی را آماده کند، نصف روز را برای پخت آن تدارک می‌دید و سِرو کردن آن هم آدابی داشت، امّا امروزه شاهد تغییر مواجهه انسان با خوراک خود هستیم، زیرا عمده خوراک او تبدیل به فست فود و از تولید به مصرف شده است.

این جامعه شناس تأکید کرد: وقتی تکنولوژی, روی خوراک و نحوه خوردن و زیست ما در مواجهه با مفهوم خوراک, چنین تأثیر شگرف و بنیادینی می‌گذارد، قطعا در امر مهمّی چون زبان نیز تأثیرات بیشتری خواهد گذاشت.

میری تصریح کرد: سوال اینجاست که چرا وقتی نوجوانان و جوانان دهه هشتاد به بعد می‌خواهند در فضای مجازی چون توئیتر, خود را بیان و بستربندی کنند، در فرمی این کار را انجام می‌دهند که فهم آن حتی برای دهه پیش از خود هم مشکل است؟ در پاسخ باید گفت که فضای مجازی بستری با محدودیت واژه است و اساسا فردی که به این فضا وارد می‌شود باید تلاش کند که به صورت محدود و موجز, مسائل موردنظر خود را با سرعت و با شدت زیاد به طیف گسترده‌ای از مخاطبان انتقال دهد تا بتواند تأثیرگذاری لازم را روی آن‌ها بگذارد.

وی گفت: ذهن و ذهنیت و بَرساخت ذهنیت در فضای مجازی متفاوت از فضاهای دیگر است و به همین دلیل نوع گفتار دهه هشتاد به بعد در مقایسه با دهه هفتاد نیز تفاوت زیادی دارد و از طرف دیگر به دلیل اینکه زبان با شیوه زیست افراد ارتباط مستقیم دارد، تفاوت زبان و کلام را می‌توان به خوبی در نسل‌های مختلف مشاهده کرد، از این رو نه تنها در این دهه، بلکه در نسل‌های آینده نیز نوع کاربرد زبانی و انتقال مفاهیم به شدت تغییر خواهد کرد.

این زبانشناس ادامه داد: ما در طول تاریخ گونه‌های زبانی متفاوتی داشته‌ایم و خواهیم داشت و این تصور نادرستی است که بر این باور باشیم که به دلیل داشتن یک زبان فارسی, باید فرم ثابت آن را در تمامی دهه‌ها و زیست انسانی مورد استفاده قرار دهیم، چرا که خاصیت و ماهیت زبان چنین نیست، همان طور که زبان محاوره, کوچه بازار, دانشمندان, دربار و...همیشه با هم متفاوت بوده, هستند و خواهند بود.

میری افزود:  به دلیل اینکه در کشور در سطح کلان, افرادی که با مسأله زبان روبرو هستند تصور پیش پا افتاده‌ای از آن دارند تا جایی که هنوز در سطح آکادمیک صورت بندی نشده است، از این رو ما به صورت بندی جدیدی از زبان نیاز داریم.

این جامعه شناس گفت: اساسا زبان ابزار نیست، بلکه شیوه بودن انسان است و بیان با خلقت و خُلق انسان و همچنین مولفه هایی چون قومیت, تحصیلات, جنسیت, شهر و روستانشین بودن و... ارتباط مستقیمی دارد، بنابراین باید به صورت کارشناسانه بررسی کنیم که چه اتفاق‌های نسلی در حال رخ دادن است که تظاهرات آن‌ها در سطح زبانی, خود را نشان می‌دهند و باید بیندیشیم نوع مواجهه ما در سطح سیاست گذاری‌های کلان چگونه باید باشد.


بیشتر بخوانید


گزارش از فاطیماه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یک دهه هشتادی
۱۴:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
دهه های قبل یه زندگی عادی و شاد داشتن... اما دهه ما چی؟
تا اومدیم پرواز کنیم،،، کرونا، گرونی، فیلتری، جامعه، خانواده ها و.. زدن بال مارو شکستن. غیر از اینه؟
Iran (Islamic Republic of)
یک دهه هشتادی
۱۴:۴۰ ۱۵ خرداد ۱۴۰۲
دهه های قبل یه زندگی عادی و شاد داشتن... اما دهه ما چی؟
تا اومدیم پرواز کنیم،،، کرونا، گرونی، فیلتری، جامعه، خانواده ها و..
Iran (Islamic Republic of)
Army
۲۰:۴۰ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
من دلیل توهینات شما رو نمیفهمم
Iran (Islamic Republic of)
محمد مهدی آزاد
۱۸:۵۷ ۲۲ آبان ۱۴۰۰
منم یک دهه هشتادیم وقتی این مقاله رو خوندم خیلی تعجب کردم چون خیلی کلمات که مخصوص دهه هشتادیا هستند رو برای اولین بار هست دارم میبینم بعدشم من از اینیستاگرام بدم میاد و اصلا ندارمش و به پدر و مادرم هم خیلی احترام میذارم و خانواده با من ارتباط بسیار خوبی دارند حتی من جزء دانش آموزان درس خوان هستم و معلمین با من ارتباط بسیار خوبی دارند البته تا قبل از کرونا بعد از کرونا رو واقعا خبر ندارم رهبری رو هم دوست دارم و اگه جنگ بشه اولین نفر میرم از کشور دفاع میکنم و برای انقلاب هم خیلی ارزش قائلم ما حتی خونمون ماهواره هم نداریم و من هم اگه چیزی بخوام ببینم در حد یک چیزی که مفید باشه از اینترنت استفاده میکنم و برای آینده هم هدف دارم آباد کردن کشور با معلم شدن و اینکه همه دهه هشتادیا بد نیستند اینیستاگرام را دوست ندارم اما از بقیه چیز های فضای مجازی خوشم میاد
Iran (Islamic Republic of)
یک دهه هشتادی
۰۰:۱۰ ۲۲ مهر ۱۴۰۰
همه ی انسان ها ما دهه هشتادی ها رو دستم کم میگیرن میگن شما همش به فکر خوش گذرونی هستید مثلا آینده سازان کشور هستید، ولی من هیچ کدوم از حرف های اینا رو قبول ندارم چون دهه ها هفتاد و هشتاد مشکلاتی که ما داشتیم رو نداشتن اون کودکی خوب و پر نشاطی داشتن و از مشکلات ما خبر ندارن و اصلا براشون مهم نسیت ما تا چشم باز کردیم اطرلفمون پر بوده از رسانه ما بالغ بزرگ شدیم بدون این که هیچ کس بهمون بگه... چطور زندگی کنید درسته ما رها شدیم هیچ کس درکمون نمیکنه اما ما خودمون رو داریم باید بارم کنیم خودمون رو تا بتونیم این ذهنیت رو تغییر بدیم
Iran (Islamic Republic of)
م.ح
۰۸:۳۴ ۱۰ مهر ۱۴۰۰
اینکه میگین از کلماتی چون نمد بحرف یا غیره استفاده میکنن
اوا همه مثل هم نیستن من خودم دهه هشتادیم استفاده نمیکنن بعدم تو کل دنیا این اتفاق داره می افته
به حرف زدن مردمان انگیلیس و آمریکا نگاه کن دیگه مثل قدیم کلماتشون واضح نیست
Iran (Islamic Republic of)
آرمی
۲۱:۰۴ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
من یه دختر 15 ساله ام
وقتی که افسردگی گرفتم از طریق یکی از دوستام با بی تی اس اشنا شدم و این شد شروع زندگی دوباره من
اونا همه اون چیزایی که بهشون نیاز داشتم رو بهم دادن عشق امید انرژی محبت و مهم ترین چیزی که ازشون یاد گرفتم این بود که خودمو دوست داشته باشم چیزی که هیشکی تاحالا چیزی راجبش بهم نگفته بود
اونا درست وقتی که هیشکی بهم اهمیت نمیداد بهم توجه کردن وقتی همه بهم انرژی منفی میدادن بهم انرژی مثبت دادن بهم یاد دادن خودمو هرجوری که هستم با همه خصوصیتای بد و خوب دوست داشته باشم اونا بهم یاد دادن کلمه ای به اسم زشت وجود نداره و همه ما زیبا هستیم و استعداد هایی داریم که یه روزی کشفشون میکنیم بهمون یاد دادن نژاد پرست نباشیم چون هرکسی یه قومیت و ملیتی داره
ما قبلن افسرده بودیم ولی الان به لطف اونا هم شادیم هم غمگین و این یعنی انسان بودن
Iran (Islamic Republic of)
Arya
۲۲:۲۷ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
با افتخار یه دهه هشتادی ام
واقعا هیچ کی درکمون نمیکنه همش شدیم سوژه این و اون
احترام همه رو داشتیم ،هیچ کی احتراممون رو نداشت
بابا آخه به ما چیکار دارید این قدر خنجر به دلمون نزنید از دست کارای همه شدیم تنها و غمگین
Iran (Islamic Republic of)
mohii
۱۹:۳۴ ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
واسه تک تک شما هایی که میگین دهه هشتادیا بدن متاسفم
اگه یه خرده درکمون میکردین اینکارارو باهامون نمیکردین
یه خرده به فکر ما هم باشین
به احساسات ما هم فکر کنین
نمیبینین دهه هشتادیا هرروز دارن خودکشی میکنن؟
بخاطر زندگی ایه که واسشون ساختین
خجالت بکشین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ایلیا
۱۰:۵۴ ۱۰ فروردين ۱۴۰۰
این مزخرفات چیه که مینویسید و انتشار میدین؟این طرز تایپ کردن مربوط میشه به طرفدارایه بی تی اس که جمعیاشون ده درصد هشتادیام نمیشه و سم خالصن اصن اینا رو به ما هشتادیا نچسبونین لطفا:)))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
شما سن بالاترایی که از حس ما دهه هشتادیا نمیدونین!!
چطوری میتونین قضاوتمون کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
انسان
۱۹:۴۱ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹
ببخشید تمام عمرم یه همچین اصطلاحاتی نشنیدم لطفا یک طرفه به قاضی نرید.بعدش هم خودتون الان مشاهده کنید چند نفر حرف های شمارو نقض کردند.عزیزان ما می تونیم قله های پیروزی رو فتح کنیم.کشور ما نباید وضعیتش این می بود واقعا نباید این می بود.من تا قبل از کرونا نفهمیده بودم و درک نکرده بودم این هیاهوی فضای مجازی رو.تربیت خانواده ها هم تاثی گذار هستش 40 درصد اون چیزی که بیشترین تاثیر رو داره درون ادمه ذات ادمه روح ادمه.
Iran (Islamic Republic of)
.......
۲۳:۵۸ ۱۱ بهمن ۱۳۹۹
اولین چیزی که همین کیپاپ به من یاد داد این بود که به سلیقه دیگران احترام بزارم و کسی رو بخاطر تفاوت هاش مسخره نکنم، کاش شما هم اینو بفهمید!!! دلیل نمیشه چون شما دوست نداریم بقیه هم دوست نداشته باشن! هرکسی سلیقه ای داره پس یاد بگیرین احترام بزارید!
Iran (Islamic Republic of)
آرمی
۲۱:۰۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
این فقد یه درس از هزاران درسی بود که از کیپاپ مخصوصا بی تی اس یاد گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۰۰:۴۶ ۰۱ بهمن ۱۳۹۹
من یه دهه هشتادیم و طرفدار یکی از همین گروه هایی کی-پاپ هستم اما هیچ وقت این شکل حرف نزدم
درسته طرفدار یکی از همین گروه ها هستم ولی دلیل نمیشه که منه دهه هشتادی به فکر اینده م نیستم و خیلی هم راضی هستم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۷ دی ۱۳۹۹
من خودم دهه هشتادی هستم و هم افتخار میکنم چون دهه هشتادی هایی دیدم که به معنای واقعی بزرگ مرد هستن و پسر و دختر هردو بزرگ فکر بودن ولی تاسف هم میخورم واسه اینکه برخی دیگر از همین دختر و پسر های دهه هشتادی که کارهایی انجام میدن که آبرو برای بقیه نمیذارن و باعث میشن مردم فکر کنند که همه اینطوری هستند. عقل مردم توی چشماشون هست.
خواهر و برادر و دهه هشتادی های عزیز نسل ما که سوخت ولی بیایید خاکسترش رو به باد ندیم
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۸:۲۹ ۲۱ دی ۱۳۹۹
دهه هشتادیم با افتخار
و باید بگم داریم تمدن جدیدی میسازیم
کجای این بده؟
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین مالکی
۰۰:۴۹ ۲۰ دی ۱۳۹۹
ایرانی یا کره ای فرقش چیه مثلا خواننده های ایرانی خیلی خوبن ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آرمی
۲۱:۰۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
اره همشون یا عشقشون رفته یا منتظرن عشقشون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۱:۲۰ ۲۵ آذر ۱۳۹۹
دهه هشتادی ها کلماتی مثل نمد(نمیدونم) ، مید (میدونم)،بحرف بزنگ اوک(اوکی) رو دارن که داره زبان فارسی رو خراب میکنه
با کمال تاسف دهه هشتادی ام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
درست میگین منم دهه هشتادیم و امسال با وجود کلاس مجازی متوجه اینا شدم و این گروه های کره ای رو نشنیده بودم و از این کارا خوشم نمیاد و خودم اینطوری نیستم ولی متاسفانه بزرگترا نگاه بدی به ما دارن و فکر میکنن همه اینطورن! من خودم به شخصه از این قضاوت های گروهی متنفرم
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۱۶:۲۶ ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
اینهمه قدیمیا کلمات عربیو توی زبان فارسی چپوندن چی؟جمع کنین براما از ادبیات حرف نزنین...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
تهاجم فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
مرگ بر منِ هشتادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
مرگ بر من
با تبر بکوبم بر سرم تا از دست خودم رهایی یابم.
Iran (Islamic Republic of)
هشت
۲۱:۰۷ ۰۳ آذر ۱۳۹۹
من خودم‌دهه هشتادی هستم و اصلا این حرفا رو متوجه نمیشم،نه من بلکه همه دوستام،ما خیلی هم بچه های خوبی هستیم.همه هشتادی ها شبیه هم نیستن شما برین و منتظر دهه نود باشین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
صد امتیاز برای تو
Iran (Islamic Republic of)
ی دهه هشتادی
۲۱:۵۲ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
زبان تغییر می‌کنه دیگه حالا فارسی ک بدتر این که فضای مجازی بین اعضای این دهه رایج شده ک تو کل دنیا هست و کلی هم خوبی داره مثل کسب کار ها مهارت آموزی ها سرگرمی ها و البته بدی هم داره ک اونو خانواده با تربیت درست و محدودیت مشخص می‌کنه و فرد هم با اراده خودش دوری می‌کنی

والا همه دهه هشتادی ها این طور نیستن

عقاید دهه هشتادی ها برخلاف اصول رایج هست و این برای بعضی ها سخته که اصولی ک سالها رایج بوده کنار بره مثل زمانی ک اسلام ب کشور های مسیحی رسید

پس الکی ی نسل رو قضاوت نکنین

ممنون ک ب نظر من توجه کردید
نظرتون چیه؟
Canada
فاطمه
۲۲:۵۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
یه چیزی اگه کره ایا بدن چرا سالی ۲۲۰۰دفعه جومونگو پخش میکنین؟ خدایی چی تو سرتون میگذره با دست پس میزنین با پا پیش میکشین؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
منم دهه هشتادی هستم ولی معنی این حرفارو نمیدونم ،تابحال هم ندیدم یه دهه هشتادی اینجوری بحرفه، اینارو از کجا اوردین؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دخی شیطون
۱۷:۱۱ ۱۱ آبان ۱۳۹۹
الان این بحرفه که گفتی تو لغت نامه نیس عزیز
Poland
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
من خودم دهه هشتادیم اصلا هم اینطور نیستم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۹ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
ولی بنده معقتدم دهه شصتی ها سوخته ترین نسل بچه های ایران بودن.خخخ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۲۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
جل الخالق
اینا دیگه کین؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
ما چطوریم مگه ما میگیم چرا اینجورید؟
Iran (Islamic Republic of)
قنبرکرمان
۰۴:۳۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام جوانان امروز اول سالم نیستند و کا ری نیستند و امیدی به زندگی ندارند و حرف قبول ندارند ‌وسال به سال بدت. راند. من خودم دارم امید وارم خداوند عوض کند انشالا خداحافظ
Germany
پریسا
۰۳:۰۸ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
من از اینکه کلمات عربی زیادی وارد زبونمون شده بیشتر ناراحتم. یه نامه که مثلا از طرف دادگاه هست رو شما میبینین که چقدر از کلمات عربی توش استفاده میشه. و این فهم اون نامه رو برام سخت میکنه. ایکاش به اینم رسیدگی میشد
Iran (Islamic Republic of)
P
۰۲:۱۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
من خودم دهه هشتادیم مگه چه عیبی کیپاپر باشم از مت توقع داری بشینم به نصیحت های دهه 50 و 60 گوش کنم اینایی جوونیشون هدر رفت بهتره درجریان باشید کیپاپ چیزیه که همه دنی باهاش اشنایی دارن bts توی سازمان ملل سخنرانی کردن اینا نماد کشورشونن حالا که روابطتون با کره بد شده کیپاپم بد شد؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
سلام
اولا آقا چه ربطی داره؟منم یه دهه هشتادی هستم پس چرا معانی این کلمات عجیب و غریب رو متوجه نشدم؟لطفا تر و خشک رو با هم نسوزونید
دوما به خیلی چیزا بستگی داره فقط دهه هشتادی بودن عامل اینجوری حرف زدن نیست و قطعا عوامل مختلفی روی این موضوع تاثیر داره
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۰۰:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
دهه هشتادی ام ولی یک کلمه ازین حرف هارو نمی فهمم !




همه که یه جور حرف نمیزنن !
Iran (Islamic Republic of)
سمیرا
۰۰:۲۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
من خودم متولد۸۴ هستم...محض اطلاع شما دوست عزیز باید بگم که همه افراد با هم متفاوت هستند و ربطی به دهه های مختلف نداره....در ضمن شما هم جای اینکه بشنین بین دهه هشتادی ها و دهه های دیگه فرق بزارین پاشین برید یه فکری به اوضاع مملکت کنین
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاها
۲۲:۱۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
خب من دهه هشتادی
حرف زدنمم مثلا همینجوری
خب مشکلش چیه ؟
بودن در فضای مجازی صد ها بار بهتذر از دنیا خودمونه چون بزرگ تر هست و اطلاعات بیشتری ازش درمیاد
اه
/:
Iran (Islamic Republic of)
مائده
۲۱:۵۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
اصلا قبول ندارم من خودم متولد۸۰هستم
چرا همه ادما ی نسل هارو باهم مقایسه میکنید هرکسی یک تیپ شخصیتی داره
منم خودم تو مدرسه و دانشگاه از این اصطلاحات شنیدم ولی یک بار هم استفاده نکردم
مثلا دهه ۵۰ و...ممکنه که افرادی باشن که متفاوت نسبت به هم نسلی خودشون باشن
به جای اینکه برید نسلهارومقایسه کنید ریشه فساد رو پیداکنید که باعث دورشدن از ادمها به هدف و پیشرفت شده
متاسفم که فقط ظاهر رو میبیند و چیزی غلطه این بین که دهه۸۰ها طبق گفته خودتوت متفاوت هستن رو نمیخواید پیداکنید
ونمیخواهید تحزیه تحلیل کنید که مشکل از کجاشروع شده؟
Netherlands
فاطمه
۱۱:۳۰ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
به شدت درست میگید
Germany
N
۲۱:۱۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
همه اینجوری نیستن عامل اصلیش تربیت خانواده است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۱:۰۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
بیشتر از گروه های کره ای چهارتا بی مغز مث تتلو و ساسی مانکن دارن ذهن بچه رو خراب میکنن اگه میتونین اول هموطنا رو کنترل کنین بعد برین سراغ خارجیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
بسیار موافقم...مثلا تتلو هیییچ مشکلی نداره با اون فوحش ها و حرف های زشتش و بعدش میان میگن کره مشکل داره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
آرمی
۲۱:۱۰ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
باهاتون موافقم
ما از بی تی اس و کیپاپ یاد گرفتیم خودمون رو دوست داشته باشیم و برای اهدافمون بجنگیم
اما از خواننده های ایرانی فقط فحش و شکست عشقی یادگرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۲۰:۴۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
ربطی ب دهه هشتادهای نداره این همه مجازی و بد گویی. واقعن خانواده هاا همشون بی توجه شدن همشون تو مجازی مگردن. وقتی والدین کسی خودش خوب نیس و جامعه فساد شده. درس نیس این همه گناه رو گردن دهه هشتادی ها بندازین. همه گناه هاا ی اپدر ومادر هستش.نه اینگه دهه هشتاد هاا این دهه هفتادی ها هم خودشون خوب نیستن. اونا هم پنهانی کارا رو مکنن. دهه هشتادی هااا از افسردگی از بی توجهی ب مجازی رو آوردن
Iran (Islamic Republic of)
نسیم
۲۰:۰۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
به جای اینکه فقط بیاین بگین دهه هشتادیا فرق دارن با دهه های دیگه فرهنگ سازی کنید آموزش و پرورش رو درست کنید خانه از پای بست ویران است وقتی تو مدارس ایران به جای پرورش فقط آموزش مطرحه اونم نه به صورت اصولی توقع دارین بچه چی از آب در بیاد حالا میتونید ببینید که بچه های دهه نودی چقدر با همین دهه هشتادیا که میگین فرق میکنند در اینده با این سیستم فقط حرف زدن و عمل نکردنتون
Iran (Islamic Republic of)
LEDI
۱۸:۳۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
من خودم متولد دهه هشتاد هستم و یازده سالمه نمیدونم ما چرا اینجور هستیم اما من به لحاظ پوشش دوس دارم متفاوت باشم بیشتر دهه هشتادیام همینجور هستن
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۸:۰۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
ببینید من خودم متولد سال 1385هستم و اینکه دهه هشتادی هستم اصلا دلیل قانع کننده ای نیست که منم مثل دیگران فرض کنید و اینکه همه مثل هم نیستند و این به تربیت خانواده مربوط هست اون کسانی که والدینشان برای تربیتشون هیچ وقتی نذاشتن به این شکل دراومدن چون همه ما میدونیم اگه والدین برای فرزندشون حالا چه دهه هشتادی چه دهه های دیگه وقت بزارن و تربیتشون کنن بچشون اینطوری به بار نمیاد محیط اطرافش تاثیر گذار هست و باید بگم که برای فضای مجازی هم باید والدین به کار های بچه هاشون نظارت داشته باشند تا بچه تحت تاثیر فضای مجازی قرار نگیره و بهتره که پدر و مادر از خطرات فضای مجازی و جامعه برای بچه هاشون بگن و اون هارو مطلع کنن.
ممنونم که وقت گذاشتید و این متن رو خوندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۴ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
اافرین به این فهم وشعور .چون من هم یک فرزند 85 دارم میدانم از ویژگیهای دهه هشتادی ها اینه که بالاتر از سطح سنی شون فکر میکنند ونظر میدهند .یعنی همانطور که ایشان گفتن همه چی رو متوجه میشن فقط باید از کانال تربیت صحیح والدین تحت حمایت وساماندهی قرار بگیرند .انشاءالله این دختر خوبمون تحت توجهات اقا امام زمان وسایه پدر ومادر موفق باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
اینایی ک شما مثال زدین درمورد اوناییه ک طرفداره گروه های کره ایَن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
آقا من خودم متولد سال هشتاد هستم، حتی موقع پیامک دادن به دوستام علاوه بر اینکه سعی می‌کنم کلمات انگلیسی ننویسم سعی می.کنم املایِ کلمات رو هم درست بنویسم...دوستامم ابنجورین‌ اصلن کلمات انگلیسی استفاده نمی‌کنن البته این به خاطره اینکه زیاد اهل فضایِ مجاری نیستن...به نظرم ما متولدین سال هشتاد حتی به لحاظ لباس پوشیدن هم با دیگر متولدین دهه هشتاد با هم فرق داریم...در‌ضمن وقتی افراد مشهورمون به جای تقسیم می‌گن شِر چرا فقط به دهه هشتادیا گیر می‌دین وقتی الگو ها مناسب نیستن و البته که دهه هفتادیا‌ هم از این ماجرا بی نصیب نیستن..
Iran (Islamic Republic of)
Sara
۱۶:۴۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
باسلام و عرض ادب.
میخواستم بهتون بگم همه ی دهه هشتادیا یا حتی آرمی ها[طرفدار گروه کره ای بی تی اس]
یا اکسوال ها که خودتون زحمت معنی کردن شو درآوردین بد نیستن.
بعضیا راه خودشون و انتخاب میکنن و خوش گذرون و بیخیال هستن و بعضیا هم با برنامه هستند و هم به درسشون میرسن هم به علائقشون که موسیقی باشه!

قبول دارم نسل ما خیلی با نسل های قبل متفاوته ولی خب من سعیم و میکنم که مثلا با مادرم هم خیلی خوب باشم که برای دو نسل قبل هست!!!
Iran (Islamic Republic of)
kai kit kat
۱۵:۴۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
احسنت بر تو خواهر :))))))
Iran (Islamic Republic of)
آرمی
۲۱:۱۲ ۲۶ فروردين ۱۴۰۰
درود به شرفت
بی تی اس برای من و دوستام یه انگیزه خیلی قوی برای درس و زندگیمه
من با کمک اونا افسردگیمو درمان کردم و دارم زندگی میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
متاسفیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
زمان ما هفتادی ها هم بود. موسیقی کره ای که برخی ازین نوجوانها طرفدارشون هستند یا انیمیشن های خاص
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۳:۴۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
فضای مجازی ؛ عامل نفوذ کلمات بیگانه و نامانوس ، در زبان فارسی !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
اسمش را سبک نگذارید که رسمی بشود این حاصل ندانستن دستور زبان فارسی است و بعد از بی اهمیت شدن اموزش این زبان شیوا و کهن در بین دانش اموز و دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
باعث تاسف و خجالته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
کلا ۲۰ درصد دهه هشتادیا اینجورین شما هم هی همه رو با اونا مقایسه کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۲۱ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
منم دهه هشتادیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
خیلی بچه های بدی شدند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
بد چیه بگو مزخرف
Iran (Islamic Republic of)
یه بنده خدا
۱۶:۴۵ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
شما ها بچه های خوبی بودید
Iran (Islamic Republic of)
Zaraw
۰۰:۵۶ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
ط خوبی عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۱۲:۲۴ ۱۳ شهريور ۱۳۹۹
اصلا بد شما به بزرگواری خودت ببخش. شما یه کم به خودتون بعدم خدای خودتون بندازید تا صادقانه ببینید ریشه از کجاست؟ امیدوارم اگر قرار ایرادی وارد باشه به دوطرف وارد بشه.
با احترام دهه هشتادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۹
بعله بعله شما درست میگید دهه هشتادیا بد هستن...ولی شما به خودتون نگاه کنید بعد صحبت کنید
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۱۷ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
ایرانیها دوست دارن خودشون نشون بدن
یجور کمبود شخصیتی هست
والا همین که آدم خودش باشه بنظر من بزرگترین هنر هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
اقا من هم یه ده هشتادی ام پس چرا منظور اینا رو نفهمیدم ؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۱۲ شهريور ۱۳۹۹
چون سربراه وبافهم وشعور هستی وزبان مادری واعتقادات و اصالت خودتون را حفظ کردین.
آخرین اخبار