پویش همدلی از جنس اهدای زندگی/ خبرنگاران خویی در پویش "اهدای خون"

جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه خوی به پویش ملی (اهدای خون، اهدای زندگی) پیوستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، در زمانی که ویروس منحوس کرونا در کشور‌های جهان و کشور عزیزمان ایران نیز جولان می دهد و بیماران تالاسمی، صعب العلاج، هموفیلی و کرونایی نیاز بیشتری به خون و فراورده‌های خونی از جمله پلاسما و گلبول‌های سفید دارند و پویش ملی (اهدای خون - اهدای زندگی) در کشور در جریان است.

جمعی از خبرنگاران شهرستان خوی ظهر امروز  با حضور در مرکز انتقال خون ، در «پویش اهداء خون» شرکت کردند.

اهالی رسانه، پیشکسوتان مطبوعات، خبرنگاران و عکاسان  نقش مهمی در فرهنگ سازی اهدای خون به عنوان کاری خداپسندانه و انسان دوستانه دارند.

پویش همدلی از جنس اهدای زندگی/ خبرنگاران خویی در پویش

به دنبال پاندمی ویروس کرونا، اهدای خون که کاهش یافته و سازمان انتقال خون  از مردم خواسته تا برای این عمل خیرخواهانه به مراکز این نهاد در سطح استان مراجعه کنند.

قربان فتح الله زاده رئیس انتقال خون خوی، در گفت و گو باخبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،گفت: سازمان انتقال خون خوی تنها سازمان انتقال خون در شمال  آذر بایجان غربی است که نیاز  فرآورده‌های خونی تمامی شهر‌های شمال استان را تامین می‌کند.

فتح اله زاده با اشاره به اینکه باید همیشه درمقابل حوادث ناگوار آماده باشیم اظهارداشت:سازمان انتقال خون خوی درهمه گروه‌های خونی بخصوص گروه خونی (o-) نیازمند اهداء کنندگان است.

رئیس انتقال خون خوی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از بیماران نیازمند، فقط با تزریق خون قادر به ادامه زندگی خود هستند افزود: در این راستا هنوز هیچ جایگزینی برای خون ساخته نشده و  با توجه به مدت زمان محدود نگهداری خون و فراورده‌های خونی اهدا خون باید بصورت مستمر باشد و این انسان‌های نوع دوست و ایثارگر هستند که با اهدای مقداری از خون خود باعث نجات جان بیماران می‌شوند.

فتح اله زاده جهت تبدیل شدن همه خون به فرآورده‌های خونی برای بیماران نیاز‌مند از اهدا کنندگان درخواست نمود که درطول ایام محرم تا اربعین حسینی برای خون دهی بصورت الکترونیکی یا حضوری نوبت گیری نمایند.

پویش همدلی از جنس اهدای زندگی/ خبرنگاران خویی در پویش

رئیس انتقال خون خوی با اشاره به اینکه مدت زمان نگهداری خون ۳۵ روز است افزود:  بیماران تالاسمی همیشه به خون نیاز دارند و باید اهداکنندگان خون در طول سال برای اهداء خون به پایگاه مراجعه کنند.

فتح اله زاده ادامه داد: خون قابل ساخته شدن نیست و تنها منبع تامین آن اهدای خون است زیرا با یک واحد اهداء خون به درمان سه نفر کمک می‌کند.

رئیس انتقال خون خوی اظهارداشت: بنابراین بایستی دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از خون‌های ارزشمند و فرآورده‌های خونی نهایت استفاده را برده و از هدر رفت و ضایع شدن آن‌ها جلوگیری نماییم.

رئیس انتقال خون خوی با اعلام اینکه؛ فرآورده‌های خونی CP، RBC و FFP از مهمترین فرآورده‌های تولید شده در این پایگاه می‌باشد، گفت: فراورده خونی CP در این مرکز تولید و در اختیار بیماران هموفیلی در سراسر استان و شهر‌های همجوار قرار می‌گیرد.

رئیس انتقال خون خوی بزرگترین مشکل این سازمان را نبود ساختمان مناسب برای اهدا کنندگان خون، واقع شدن این پایگاه در منطقه صنعتی شهر و عدم پارکینگ برای مراجعه کننده گان اهدای خون عدم وجود فضای مناسب و کافی برای بکارگیری دستگاه نگهداری پلاسما درحجم‌های بالا در منهای ۳۰ درجه سانتی‌گراد و دستگاه‌های مهم، تخصصی و حیاتی دیگرعنوان کرد.

پویش همدلی از جنس اهدای زندگی/ خبرنگاران خویی در پویش

فتح اله زاده از رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی واز مسئولین دیگر خواست با سازمان انتقال خون همکاری نموده و ساختمان بزرگتری در شان مردم خوی در اختیار سازمان قرار دهند.

که سازمان انتقال خون خوی در آذربایجان غربی تنها پایگاهی است که به عنوان پایلوت دریافت ومرکزاهدای خون تمام مریض‌های نیازمند، شهر‌های شمال استان را در اختیار دارد.

گزارش: فاطمه فرخ زاده

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.