رقابت یونان و ترکیه در دریای مدیترانه به درگیری نظامی نزدیک می‌شود

در میان افزایش تنش‌ها در بخش شرقی دریای مدیترانه میان آنکارا و آتن، امروز ترکیه و یونان اعلام کردند قصد دارند تمرین نظامی جداگانه‌ای در این منطقه انجام دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، در حالی که تنش‌ها میان یونان و ترکیه بر سر اکتشاف منابع نفت و گاز در بخش شرقی دریای مدیترانه به شدت افزایش یافته است، امروز دو کشور اعلام کردند قصد دارند در نزدیکی سواحل جزیره «سرت» یونان به طور جداگانه رزمایش نظامی انجام دهند.

در این راستا، آنکارا یک هشدار رسمی به کشتی‌های کشور‌های دیگر ارسال کرده است تا به این منطقه نزدیک نشوند.

یونان نیز پس از آنکه ترکیه اعلام کرد یک کشتی تحقیقاتی را برای گسترش جستجوی منابع فسیلی در منطقه مامور کرده است از انجام رزمایش نظامی خود در این منطقه خبر داد.

آلمان، امروز هایکو ماس، وزیر امور خارجه خود را به آتن و آنکارا فرستاده است تا برای کاهش تنش‌ها میان این دو همسایه تلاش کند. ماس قرار است پیش از دیدار با همتای ترک خود با نخست وزیر یونان گفت‌وگو کند.

ترکیه و یونان که هر دو عضو ناتو هستند در خصوص کشف منابع نفت و گاز در نزدیکی جزایر سرت و قبرس در آب‌هایی که مورد مناقشه هر دو کشور است با یکدیگر اختلاف دارند.

اتحادیه اروپا که یونان عضو آن است پیش‌تر خواستار گفت‌وگو و حل و فصل اختلافات آتن و آنکارا شده بود. اما به نظر می‌رسد در این میان فرانسه در کنار یونان ایستاده است. این کشور به تازگی در تمرین دریایی یونان شرکت کرده بود.

روابط میان ترکیه و یونان دهه‌هاست که با تنش رو به رو است و این تنش‌ها در سه مورد به درگیری نظامی نزدیک شده است. دو کشور بر سر مالکیت جزایری در دریای اژه اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار