ویژه‌برنامه «تن‌های تنها»/ قسمت ششم

هیئت‌داری که در سایه غفلت مسئولان، بانی ازدواج جوانان شد/ بزرگترین تهدید هیئت‌های عزاداری

یوسف جان‌محمدی هیئت‌داری است که عهد کرده تا عمر دارد، جوانان پای ثابت هیئتش باشند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با ماه محرم، باشگاه خبرنگاران جوان برنامه‌ای گفت‌وگو محور با نام «تن‌های تنها» را تدارک دیده است که در حدود ۳۰ دقیقه به زندگی افرادی می‌پردازد که کارشان به گونه‌ای متفاوت با محرم گره خورده است.

برنامه «تن‌های تنها» که در ایام محرم از سایت باشگاه خبرنگاران جوان تقدیم شما می‌شود، در ششمین قسمت خود میزبان یوسف جان‌محمدی هیئت‌دار است که در ادامه می‌توانید این برنامه را ببینید.

 

 

 

شما در یکی از محله‌های قدیمی تهران هیئت‌داری می کنید. چند سال است که هیئت‌دار امام حسین (ع) هستید؟

به لطف خدا و با عنایات خاص شهدا، من و دوستان شهیدم از سال ۱۳۵۹ هیئتی را دایر کردیم؛ حدود ۴۰ سال از دایر شدن این هیئت می‌گذرد. الحمدلله هیئت ما در طول این سال‌ها با استقبال مردم مواجه شده است. همان طور که در روز اول دایر شدن هیئت تعدادی جوان با یکدیگر همکاری کردند، امروز هم تعدادی جوان زیر بیرق این هیئت را گرفته اند.

اسم هیئت شما چیست؟

هیئت متوسلین به حضرت زهرا (س).

وقتی پای دردِ دل هیئت‌دار‌ها می‌نشینیم، از سختی کارشان می‌گویند. هیئت‌دار بودن چه دارد که با همه سختی‌ها، در طول این مدت رهایش نکرده اید؟

در هیئت‌داری پول نیست. در این شغل سمت هست، اما میز نیست. ما همه با هم در یک کوچه هستیم و کسی بالای سر و پایین پا نیست؛ اما جوان تر‌ها باید به بزرگتر‌ها نگاه کنند و ببینند که او چگونه ایستاده، سینه می‌زند و حتی گریه می‌کند.

یوسف جان‌محمدی

بیشتر افرادی که در هیئت شما هستند، جوانند. برای حضور جوان‌ها در هیئت امام حسین (ع) چه کار کردید و چگونه جوان‌ها را پای پرچم و بیرق سیدالشهدا (ع) نگه داشتید؟

آوردن جوان‌ها به هیئت سیدالشهدا (ع) کاری ندارد و ما آن‌ها را با یک صلوات، بسم الله و توسل کوچک از محل به هیئت می‌آوریم؛ اما نگه‌داشتنشان خیلی سخت است. ما برای نگه‌داشتن جوان‌ها در هیئت هزینه‌های مختلفی می‌کنیم؛ البته بحث من پول نیست، چون پول چاره‌ساز نیست. پول نمی‌تواند دین را حفظ کند؛ ولی شاید بتواند کار را راه بیندازد.

یکی از کار‌هایی که ما برای نگه‌داشتن جوان‌ها در هیئت می‌کنیم، این است که ببینیم جوان از چه صدایی خوشش می‌آید و چه نوحه و نوحه‌خوانی او را به وجد می‌آورد. آن مداح و خطیب جوان را پیدا می‌کنیم و به هیئتمان می‌آوریم. البته خادمان پیشکسوت و خبره نیز در کنار او قرار می‌گیرند.

هیئت یک پایگاه بسیار قوی و اجتماعی است که بچه‌های آن همان طور که سینه می‌زنند، در زمان وقوع بلایای طبیعی چون سیل، زلزله و همه‌گیری ویروس کرونا، در خط مقدم هستند. با این نگاه، خادمان و نوکر‌های سیدالشهدا (ع) که دارای یک پایگاه اجتماعی قوی هستند، چه کار‌هایی را نباید در هیئت‌ها انجام بدهند؟

کسی که وارد هیئت می‌شود، مهمان ویژه حضرت اباعبدالله‌ الحسین (ع) است. ما عقیده داریم که امام سوم شیعیان به او دعوتنامه داده است و به ظاهرش کاری نداریم. مهم این است که او به هیئت پناه آورده و ما نیز پرچمدار و نماینده امام حسین (ع) هستیم. پس تلاش می‌کنیم به خادمان جوان بیاموزیم به فردی که به هیئت داخل می‌شود، تعظیم کنند و در زمان سینه‌زنی با نهایت احترام به کوچه‌ها و دایره‌ها نظم بدهند. ما باید ادب را از امام حسن مجتبی (ع) یاد بگیریم که وقتی غریبه‌ای وارد مدینه می‌شد، با نهایت احترام با او برخورد می‌کرد. البته ممکن بود آن فرد خدمات امام را نادیده بگیرد و ناسپاسی کند.

یوسف جان‌محمدی

خداوند متعال توفیق خاصی به شما داده است که موجب ازدواج بسیاری از جوان‌ها شده‌اید. چرا در شرایط فعلی که خیلی از ریش‌سفید‌ها زیر بار مسئولیت فراهم کردن شرایط مناسب برای ازدواج جوان‌ها نمی‌روند، شما این مسئولیت را قبول کرده‌اید؟

من در منطقه‌ای زندگی می‌کنم که عموم اهالی آن فقیر هستند. ما نیز پرچمدار هیئت امام حسین (ع) هستیم. هر که ما را می‌بیند، به یاد امام حسین (ع) و امام حسن (ع) می افتد؛ پس ما باید کریم باشیم و از آبرویمان خرج کنیم و خودمان را محک بزنیم تا متوجه شویم که در بین مردم چقدر عزیز هستیم. ما فقط اعلام کردیم که در شب حضرت قاسم (ع) گلریزانی را به نام ایشان برگزار می‌کنیم تا شرایط مناسب برای ازدواج جوان‌ها را فراهم کنیم. شناسایی شخص نیازمند برعهده ما نبود و افراد خبره، مسئول آن بودند.

کدام روضه حضرت قاسم (ع) بیشتر به دل شما می‌ نشیند؟

آن روضه‌ای که حضرت ابی عبدالله در شب عاشورا خواند، تأثیر زیادی روی من می‌گذارد. درک نحوه شهادت حضرت قاسم (ع) بسیار سخت است؛ البته من صحنه شهادت ایشان را یک بار در فکه و بار دیگر در تنگه ابوقریب دیدم. سال ۶۵ تعدادی از شهدا را در فکه جا گذاشتیم تا بعد به دنبال آن‌ها بیاییم، اما وقتی برگشتیم، تانک‌های عراقی از روی آن‌ها رد شده بودند و تفکیک شهدا از هم سخت شده بود!

بزرگترین آسیبی که هیئت‌ها و عزاداری‌های ما را تهدید می‌کند، چیست؟

بزرگترین آسیب بی‌معرفتی و پشت سر ولیّ زمان نبودن است. بزرگترین تهدید بی‌دینی است؛ البته برخی از افراد دین دار هستند و نماز می‌خوانند، اما جلوتر از ولیّ زمانشان حرکت می‌کنند و تهدید این‌ها برای هیئت بسیار زیاد است.

یوسف جان‌محمدی

تعریف معرفت چیست؟

تعریف معرفت خیلی ساده است. وقتی من شناختی از دین ندارم یا درک کمی از آن دارم، باید به حرف ولیّ زمان گوش بدهم؛ زیرا ما مدیون علما و مراجع تقلید قدیم و جدید هستیم. حضرت ابی‌عبدالله در شب عاشورا به همه فرمود: «فردا همه شما کشته می‌شوید و فقط خالص‌ها ماندند».

مداحی سیدالشهدا (ع) چه تأثیری روی زندگی شما گذاشته است؟

وقتی در خیابان راه می‌رویم، مردم به احترام ائمه به ما سلام می‌کنند و فایده زیادی از مداحی می‌بریم. به شرط آنکه جنبه داشته باشیم و روی خودمان قیمت نگذاریم.

در زمان سفر به کربلا وقتی وارد صحن سیدالشهدا (ع) می‌شوید، به یاد کدام روضه می افتید؟

در آن زمان به یاد شب عاشورا و زمانی که امام حسین (ع) حین تیز کردن شمشیر با آن صحبت می‌کند، می افتم. حسین عزیز دنیا بود و امام رضا (ع) می‌فرماید در کربلا ما را از عزت انداختند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۶ مرداد ۱۴۰۰
الان وام ازدواج ۱۴۰میلیون تا ۲۰۰میلیون برای هر زوج است در زمان احمدی نژاد ۴میلیون برای هر زوج حتی با دلار ۲۵ تومنی هم حساب کنید وام ازدواج رشد ۵۰ الی ۱۰۰درصدی داشته است با این وضع مالی کشور که ناشی از رویکرد فحاشی و تهدید دیگر کشورها و اختصاص دست ودلبازانه منابع مالی وانسانی ایران به گروههای جنگ طلب است انصافا مسئولان بیشترین توجه را به این بخش داشته اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۳۹۹
با سلام. حالا که تجمع در زیر سقفها و محلهای بسته کار درستی نیست، می توان هیئت ها و... را در پارکها و بوستانها اجرایی کرد. مثلا استادیوم آزادی را به جای اینکه محل تبلیغ فرهنگ تنازع بقای غرب باشد، محل تبلیغ مکتب سیدالشهدا باشد. در روستاهای شهر ما مساجد تعطیل است و در مزرعه کنار ده که مال همه ده است هیئت جمع می شود.
آخرین اخبار