پشت پرده «فیک نیوز»‌های مرتبط با ایران چیست؟ /۵

فیک نیوز‌هایی که این بار هم لو رفتند!

اخیرا رسانه‌های معاند با اخبار جعلی با موضوع پاسخ وزیر خارجه امارات به ظریف، سعی در تنش بین این دو کشور داشتند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، طی هفته های گذشته سعی کردیم به نوبه خود برخی از اخبار جعلی را برای روشن تر شدن افکار عمومی و بر طرف کردن سوالات مخاطبان در قالب گزارشی هر چند کوتاه، در اختیار مردم قرار دهیم.

در این گزارش هم درصددیم از موضوع دیگری پرده برداری کنیم و داستان دیگری از داستان های رسانه های خارجی را شرح دهیم، البته شاید این موضوع هفته گذشته برای بسیاری از مردم روشن شده باشد و آنها پیش از این متوجه سنگ اندازی رسانه های خارجی وابسته شده باشند، اما هنوز هستند افرادی که از این دسیسه جدید رسانه های معاند  که سعی در فریب افکار عمومی داشتند، اطلاع ندارند که در ادامه به آن می پردازیم.

امارات متحده عربی پس از سال‌ها روابط مخفیانه با رژیم صهیونیستی، سرانجام هفته گذشته آشکارا از توافق با این رژیم درباره برقراری روابط خبر داد. تصمیم این کشور برای برقراری روابط با اسرائیل مخالفت گسترده مقامات فلسطینی و کشور‌های اسلامی را در پی داشته است، علاوه بر این مقامات کشور ما هم در پی این اقدام مانند سایر کشورها به امارات انتقادهایی داشتند، در واکنشی این اقدام ابوظبی را اقدامی خطرناک دانسته و نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات خلیج‌فارس هشدار ‌دادند که مسئولیت عواقب آن بر عهده دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه خواهد بود.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز در بیانیه‌ای برقراری روابط میان امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی را به‌شدت محکوم و آن را یک حماقت راهبردی از سوی ابوظبی و تل‌آویو دانست. در بیانیه آمده است که بدون تردید حاصل این حماقت، تقویت محور مقاومت خواهد بود، ملت فلسطین و ملت‌های آزادیخواه جهان هرگز این خیانت را نخواهند بخشید. در پایان این بیانیه وزارت امور خارجه از حاکمانی که از قصر‌های شیشه‌ای خود فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن می‌کشند، توصیه کرده است که به خود آیند و در تشخیص دوستان و دشمنان خود به بیراهه نروند.

اما در این میان برخی رسانه‌های معاند که درصدد هستند از آب گل آلود ماهی گیری کنند و رسالت کاری‌شان تفرقه افکنی و ایجاد شکاف بین کشورها به خصوص ایران است، آنها سعی کردند که با شایعه‌ای مبنی بر پاسخ شدیدالحن عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات به محمدجواد ظریف، تنش جدیدی ایجاد کنند.

اختلاف افکنی بین ایران و امارت؛ فیک نیوز‌ها این بار هم لو رفتند!

فیک نیوزها این بار با داستان پاسخ جعلی وزیر امور خارجه امارات به ظریف

داستان از این قرار است که برخی شبکه‌های اجتماعی خبری به نقل از وزیر خارجه امارات و در پاسخ به ظریف منتشر کردند که هتاکانه و سراسر اهانت به ملت ایران بود، البته  این خبر جعلی بود و در واقع وزارت خارجه امارات هیچ پاسخی خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان منتشر نکرده بود. در این  شایعه ادعا شد که در پی محکوم کردن صلح بین اسرائیل و امارات توسط جمهوری اسلامی ایران، وزیر خارجه امارات در اظهاراتی خطاب به محمدجواد ظریف، دولت ایران را غیر مسلمان، همراه با وزیران دزد و ملت ایران را فقیر خواند و دولت امارات هیچ گونه نیازی به راهنمایی ایران ندارد.

این ها در حالی است که نقل قول‌هایی که از سوی وزیر خارجه امارات نسبت به ایران شده است، کاملا با واقعیت‌های موجود مغایرت دارد، لذا بنا بر گفته کارشناسان به نظر می‌رسد که اکنون شرایط به گونه‌ای است که دستگاه دیپلماسی ایران باید به مقامات اماراتی خطرات حضور رژیم صهیونیستی در آن سوی خلیج فارس را گوشزد کند.

عادی سازی روابط امارات و اسرائیل واکنش‌های زیادی به همراه داشت و در این میان مقامات کشورمان نیز توافق امارات با اسرائیل را به شدت محکوم کردند و هشدار‌های جدی به حاکمان این کشور دادند.

 هدف رسانه های معاند از تنش میان ایران و امارات چیست؟

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که تنها هدف منتشرکنندگان این خبر خراب نشان دادن وضعیت کشور ما و شکاف بین ابوظبی و تهران است، با این حال ایران و امارات آن را جدی نمی‌گیرند.

او در ادامه می گوید که جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین کشور محور مقاومت در مقابل اسرائیل است، لذا نسبت به عادی سازی روابط امارات و اسرائیل انتقاد کردیم و پخش شدن شایعاتی مبنی بر اینکه وزیر خارجه امارات به آقای ظریف توهین کرده، کذب و در راستای هدف اسرائیل است.

قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا می گوید که روابط با کشور‌ها در چند گروه دسته بندی می‌شود، روابط دوستانه، عادی و اضطراری. اکنون روابط ایران با امارات سرد و اضطراری است، ما در شرایط نیمه قهری هستیم و نسبت به عادی سازی روابط این کشور با اسرائیل انتقاد داریم.


بیشتر بخوانید


اختلاف افکنی بین ایران و امارت؛ فیک نیوز‌ها این بار هم لو رفتند!

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید می کند که هرچه اختلافات میان ایران و امارات تشدید شود، قطعا به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود، لذا سیاست اسرائیل این است که از طریق شایعه پراکنی و نقل و قول‌های غیر واقعی از مقامات اماراتی به نوعی همین رابطه اندکی که بین تهران و ابوظبی باقی مانده را قطع کند، بنابراین مقامات جمهوری اسلامی ایران باید هوشمندانه جریان سازی‌های رژیم صهیونیستی را خنثی کنند و اجازه ندهند رسانه‌های معاند روابط ایران و امارات را به نفع اسرائیل تغییر دهند.

آیا توافق امارات و رژیم صهیونیستی تاثیری بر روابط تهران و ابوظبی دارد؟

برخی کارشناسان معتقدد  این توافق  یک موفقیت بزرگ برای ترامپ رئیس جمهور  آمریکا در عرصه سیاست خارجی است. با توجه به اینکه اکثر کشور‌های عربی در خفا با رژیم صهیونیستی رابطه دارند، علنی شدن روابط این کشور‌ها با رژیم صهیونیستی با اعلام رسمی روابط امارات و رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ کلید خورد اما باید منتظر باشیم که در روز‌های آینده کدام کشور‌ها به ترتیب روابط خود را با رژیم صهیونیستی علنی و رسمی خواهند کرد.

اختلاف افکنی بین ایران و امارت؛ فیک نیوز‌ها این بار هم لو رفتند!

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت که امارات سیاست خاصی دارد، از آنجایی که این کشور کوچک ساحل خلیج فارس، تحت فشار ترامپ رئیس جمهور آمریکا روابط خود را با اسرائیل آشکار کرده است، برخی از رسانه‌ای معاند درصدد هستند که از رهگذر گزارش‌های اختلاف افکن به نوعی روابط تهران و ابوظبی را تحت تاثیر قرار دهند.

او همچنین گفت که اکنون باید شرایطی فراهم کرد که روابط ایران و امارات در حد فعلی باقی بماند، چراکه اسرائیل پشت پرده این جریان سازی‌ها علیه ایران و امارات قرار دارد.  

قنادباشی کارشناس مسائل غرب آسیا هم  معتقد است که یکی از پیامد‌های منفی عادی سازی روابط اسرائیل با امارات، سرد کردن روابط با کشور‌های همسایه از جمله ایران استت، لذا اسرائیل با کشوری دوست نمی‌شود مگر اینکه بخواهد آن را منزوی کند.

او تاکید دارد که امارات با عادی سازی روابط خود با اسرائیل از لحاظ امنیت بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد.

زمستان می رود و رو سیاهی به زغال می ماند!

رسانه های بیگانه هر بار با موضوعی جدید و خود ساخته سعی در تخریب ایران و روابط آن با کشورهای دیگر را دارند و مطمئنا باز هم از این دست خبرها خواهیم داشت، اما از آنجایی که ایران همواره به دنبال صلح بوده است، بنا بر بیانات مقام معظم رهبری هیچگاه به دنبال جنگ نبوده ایم، بنابراین تمامی تیرهای بیگانگان و رسانه های وابسته به آنها به سنگ می‌خورد می رود و در نهایت آنها هستند که چهره شان نزد افکار عمومی روز به روز کریه تر می شود.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار