روایت دوگانه رسانه روباه پیر؛

آقای BBC! یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوز به دیگران

بررسی عملکرد BBC فارسی نشان می‌دهد این رسانه همواره به دنبال دوگانه‌سازی اتفاقات علیه ایران و خوب جلوه‌دادن غرب است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فاطمه زهرا نصراللهی، امروزه فیک‌نیوزها بیش از گذشته جولان داده‌ و بخشی از اخبار روزمره را به خود اختصاص داده‌اند، لذا صحبت از این دست از خبرها شاید تازگی نداشته باشد، اما بد نیست که به یکی از رسانه‌هایی که این روزها در آشفته بازار کرونا سعی در جنگ روانی و بازی با احساسات به‌ویژه احساسات مردم ایران را دارد، صحبت کنیم.

رسانه ای که رسما با انتشار شایعه، بستری را فراهم می‌کند تا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند و نوعی دوگانگی ایجاد کند تا از یک طرف افرادی که اطلاعات و آگاهی زیادی ندارند را در دام بیاندازد و از طرف دیگر بی‌اعتمادی به رسانه‌ها و اخبار درست و صحیح خبرنگاران واقعی را از مردم عادی سلب کنند.

البته بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها، انگیزه اصلی فیک نیوزها تضعیف جمهوری اسلامی ایران است و از وضعیت تحریمی از یک طرف و ویروس کرونا از طرف دیگر سوء استفاده کرده تا بتوانند چهره کشور و مسئولان جمهوری اسلامی را نزد افکار عمومی تیره و تار کند.

سیاست دوگانه BBC فارسی برای ضربه زدن به ایران

صحبت از رسانه رسمی است که سعی در فریب افکار عمومی دارد که در رأس آن می‌توان به BBC فارسی اشاره کرد؛ این رسانه اخیرا با آغاز شیوع ویروس کرونا، ایران هراسی و ترساندن مردم جهان از تهران را جدی‌تر از گذشته دنبال می‌کند و در کنار ترفند‌های رسانه‌ای که رسانه‌های معاند علیه ما استفاده می‌کنند، ترفند «استاندارد دوگانه» سیاست ثابتی است که BBC فارسی برای ضربه زدن به امید ایرانیان و همزمان نشان دادن چهره زیبا از غرب دنبال می‌کند.

BBC فارسی از مدت‌ها پیش پروسه تبلیغاتی را کلید زده است و  تلاش دارد به نوعی موضوع ویروس کرونا را به برگزاری مراسم مذهبی نسبت دهد، این رسانه حتی کوچکترین مراسم مذهبی را در ایران رصد می‌کند و برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که از مدت‌ها پیش با اعزام اکیپ‌ها و شکل دهی گروه‌های فیلم برداری شخصی از مراسم مذهبی، فیلم و عکس تهیه کرده و از طریق اتهام زنی به اینکه گسترش ویروس کرونا ناشی از برگزاری مراسم مذهبی است جوری وانمود می‌کند که کشورمان وضعیت خوبی ندارد.

این تصاویر از این رسانه درحالی منتشر می‌شود که روزانه صد‌ها برنامه همچون اجرای کنسرت در انگلیس و دیگر کشور‌های دنیا بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی را نشر می‌دهد، یا از تفریح مردم در سواحل انگلیس و اروپا گزارش می‌زند بدون آنکه نامی از ویروس کرونا یا عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی ببرد.زیرا هدف این رسانه صرفا تیره کردن چهره ایران نزد مردم خود است.

سیاه‌نمایی بی‌بی‌سی برای فریب افکار عمومی؛ این بار با هدف تخریب برگزاری مراسم محرم/ بازی جدید بی بی سی؛ از رعایت پروتکل بهداشتی در کنسرت نیوکاسل تا عدم همکاری عزاداران ایرانی

اخیرا مراسم  جشن و عزاداری در  عید قربان و غدیر و شب‌های قدر برگزار شد و هیئت مذهبی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد، با توجه به اینکه در آستانه ماه محرم قرار داریم، قرار است  این مراسم همچون برگزاری سایر مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود، اما بی‌بی‌سی فارسی با ذره‌بین دنبال تعداد انگشت شمار از مراسمی است که در آن به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر توجه شده است.

از دیگر عواملی که چهره پلید این رسانه انگلیسی را آشکار می‌کند این است که فاصله گذاری‌های رعایت شده در مراسم شب‌های قدر مساجد و اماکن مذهبی ایران را پوشش نمی‌دهد، اما در مقابل اجرای کنسرتی در نیوکاسل انگلیس را پوشش می‌دهد و از آن تمجید می‌کند.

هانی‌زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که این بخشی از سیاست‌های BBC فارسی است که مراسم مذهبی را کمرنگ جلوه دهد، چراکه این رسانه همواره در تلاش است تا نوعی نفرت افزایی در میان جوانان نسبت به مراسم مذهبی ایجاد کند، به همین دلیل BBC فارسی کوچکترین حرکت ایران در بُعد مذهبی را رصد می‌کند، درحالی که در مراسم عزاداری معمولا هیئت‌های عزاداری ملزم و متعهد هستند که تمام پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی را رعایت کنند، اما  این رسانه انگلیسی در اخبار خود در مورد برگزاری مراسم غیر مذهبی‌ سریع عبور می‌کند.

او با تاکید بر اینکه انگلیس و سایر کشور‌های اروپایی معمولا حتی مردم خودشان پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند تصریح می‌کند که بی‌بی‌سی فارسی علیه هیئت‌های مذهبی ایران جریان سازی انجام می‌دهد.

بی پروایی و بی سیاستی؛ بی بی سی خود را لو داد!

از جمله نکاتی که توجه‌ها را به خود جلب کرده این است که  بی‌بی‎‌‎سی فارسی در هفته‌های گذشته رویه خود را تغییر داده و به جای نقل قول از منابع معتبر به اسناد غیرمعتبر و منابع ناشناس استناد می‌کند، این رسانه انگلیسی همچنین اخیرا ناشیانه و بدون استفاده از سیاست قبلی خود سخن می‌گوید که البته چهره کریه خود را در میان افکار عمومی به نمایش می‌گذارد.

بی‌بی‌سی تاکنون سعی در حفظ ظاهر کرده است حداقل ۵۰ درصد اخبار خود را صادقانه بیان کند، اما اکنون بیش از ۹۰ درصد اخبار این رسانه در مورد ایران دروغ پردازی، اتهام زنی و سیاه نمایی است، البته باید گفت که هر رسانه‌ای که دروغ پردازی را شیوه کار خود قرار دهد، در دراز مدت منزوی خواهد شد.

سیاه‌نمایی بی‌بی‌سی برای فریب افکار عمومی؛ این بار با هدف تخریب برگزاری مراسم محرم/ بازی جدید بی بی سی؛ از رعایت پروتکل بهداشتی در کنسرت نیوکاسل تا عدم همکاری عزاداران ایرانی

بسیاری از رسانه‌های وابسته به عربستان سعودی در ابتدا همین شیوه را دنبال کردند، اما در دراز مدت بینندگان خود را از دست دادند، چراکه غیر منصفانه در مورد کشور‌های محور مقاومت سیاه نمایی کردند، اما به هر حال بینندگان تشخیص می‌دهند. اکنون BBC فارسی به رسانه‌ای طنز آمیز برای بینندگان ایرانی تبدیل شده است، چراکه دروغ پردازی این رسانه کاملا نسبت به گذشته در برابر ایران آشکار شده است.


بیشتر بخوانید


از جمله دلایلی که می‌توان گفت بی‌بی‌سی فارسی غیر منصفانه سخن می‌گوید این است که  این رسانه بدون اشاره به اینکه ایران تحت سخت‌ترین شرایط تحریمی قرار دارد، در روز‌های اول شیوع کرونا در کشور با انتشار پشت سر هم فیلم‌هایی از کمبود ماسک، دستکش و ژل ضدعفونی در برخی نقاط ایران سعی کرد که از آن به عنوان فاجعه ملی یاد کند این در حالی بود که ایران در همین شرایط در تامین کالا‌های اساسی دچار مشکل نشد، اما در مقابل تصاویری از غارت فروشگاه‌ها و قفسه‌های خالی دستمال توالت در فروشگاه‌های بزرگ لندن، پاریس، کپنهاک، نیویورک و تگزاس منتشر شد که بی‌بی‌سی فارسی آنها را نادیده گرفت و سعی کرد آن را پوشش ندهد.

رسانه‌های معاند با اخبار جعلی، درصدد خراب کردن چهره ایران

متاسفانه در فضای رسانه‌ای گاهی اوقات تشخیص یک خبر فیک از یک خبر واقعی، دشوار می‌شود، چراکه فیک‌ها به لحاظ ظاهر در چارچوب رسانه عمل و از تکنیک‌های رسانه‌ای استفاده می‌کنند، مهم‌ترین مشخصه فیک نیوز‌ها دروغ پردازی است، یعنی طرح یک مسئله غیر واقعی، تبلیغ و ترویج و تبدیل آن به یک موج.

کیومرث یزدان پناه کارشناس سیاسی در گفت‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که این موضوع بسیار خاص و حیاتی است و با دیگر بحث‌ها فرق می‌کند، چراکه رسانه های معاند مانند بی‌بی‌سی فارسی  برای اینکه در صحنه بین المللی حرف خود را پیش ببرند، سعی کردند که از طریق مراجع رسمی و دولت رسمی در راستای توجیه جامعه جهانی برای برخورد شدید‌تر با ایران اجماعی تشکیل دهد، همان اتفاقی که در خصوص عراق، لیبی، سوریه، سودان لبنان افتاد.

او همچنین می گوید که گا‌ها کشور‌هایی مانند آمریکا برای پیشبرد اهداف خود دست به انتشار چنین اخباری می‌زنند تا افکار عمومی جهانی و دولت‌های موافق و مخالف خود را با خود همراه کنند تا اقدامات سختگیرانه تری علیه ایران مطرح کنند.

سیاه‌نمایی بی‌بی‌سی برای فریب افکار عمومی؛ این بار با هدف تخریب برگزاری مراسم محرم/ بازی جدید بی بی سی؛ از رعایت پروتکل بهداشتی در کنسرت نیوکاسل تا عدم همکاری عزاداران ایرانی

راهکار مقابله با رسانه های معاند چیست؟

کارشناسان می‌گویند که یکی از شیوه‌های برملا کردن سیاست‌های دروغ پردازی رسانه‌های معاند و رسانه‌های سعودی این است که از طریق رسانه ملی اخبار جعلی را برای مردم بازگو کند، لذا تحلیل‌گران رسانه باید بیشتر به این حوزه توجه کنند و برنامه‌های رصد دقیق را در دستور کار قرار دهند.

همچنین رسانه ملی باید تمام دروغ پردازی‌های رسانه‌های فارسی زبان را مورد رصد و تجزیه و تحلیل قرار دهد، همچنین سیاست خبرگزاری‌های ملی باید به سمت تحلیل خبری باشد، چراکه همه رسانه‌های بین المللی به دنبال مهندسی افکار عمومی هستند و وقتی خبری بدون تحلیل باشد تاثیر خود را بر روی خواننده و بیننده نمی‌گذارد، اما اگر همراه با تحلیل و تفسیر خبری باشد، قطعا تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
ملت ما انقدر ساده لوح و جاهل هستند که
فکر میکنند هر کانالی که از مشکلات بگوید
دلسوز و دوستدارشون است
نه این کانال نمک روی زخم میپاشد
مشکلات را بزرگ نمایی میکند
چرا مشکلات لندن را به تصویر نمیکشد
پاتیخت چاقو کشی لندن را مینامند
کارتن خوابی .31 تن زباله از یک خانه بیرون ریختند و
هزاران مشکل دیگه لندن را به تصویر نمیکشند
تا الاقل بالانس بوجود بیاد و
ملت واقعیت دینا را بفهمند
مخصوصا اشخاصی که اینور اب زندگی نکرده اند
Canada
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
B بزن و در رو
B بزرگ اش کن .هر چه دورع بزرگ تر باشه .قبول کردنش راحته
C سازش کن با کشوری که هزینه سرسام اورشون را میده
کل بی بی سی .فتنه .اتش بیار معرکه
روباه ی مکار .
اتش زیر خاکستر
گودتاچی .
استعمار گر
دزد اثار تاریخی وووو
روز را شب جلوه دادن و بلعکس
فرشته را جن جا دادن و بلعکس
Canada
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
همیشه طرف شیر سکه را برای به تصویر کشیدن اینور اب و
طرف خط خطی سکه را برای نشان دادن ایران
در بی بی سی 3 تا حدودی مشکلات کارتن خوابی و هزاران مشکل دیگه را نشان میدهد به زبان انگلیسی
چرا این کانال را به فارسی دوبله نمیکنند
تا ملت ایران دو روی سکه را ببینند و
گول نخورند که اونجا بهشت و ایران جهنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
رسانه های معانددروغگویی بیش نیستندهمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
خخخخخ این ضرب المثل یک سوزن به خودت بزن یک جوالدوزبه دیگران مال ما لرهاست.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۴۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
به نظر من بهتره بیاید مثل دولت ما سوزن بهمون بزنی بعدن ما خودمون یک وقتی یه جوالدوز به این دولت بزنیم تا دنیا هست کسی فراموشش نکنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۱۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام
بنظرم این شما هستید که bbc رو بزرگ کردید.اگه ازش اسمی نیارید به مرور دیگه کسی طرفش نمیره.ولی تا وقتی شما درمقابلشون جبهه گرفتید فکر میکنن مهمن.جای بسی تأمل دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
رسانه های معاند نیتشون همه مامیدونیم جزخراب کردن ایران و ایرانی نیست هیشکی به حرف هاشون اعتنانمیکنه به کوری چشمشان باتمام اصول بهداشتی مراسم عزاداری برگزاریم میکنیم ایشالاچشماشون بترکه دروغگوها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
اما تمام مطالب این مقاله قبول.اما دیشب من مصاحبشون رو با جان بولتون دیدم اگر آرم بی بی سی نبود فکر میکردم مجری داخلیه .واسه اینکه اینقدر به نفع ایران سوال میکرد مجری ازش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
برای کی مینویسی داداش؟اونی که بی بی سی نگاه میکنه و منبع خبرش بی بی سی هست که اخبار این سایت رو نمیخونه ! شما صد هم بد بگی به گوش مخاطبی که باید برسه نمیرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
چه انتظاری از رسانه ملکه دیکتاتور دارید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
کاملاً موافقم

سال ۸۸احمدی نژاد با ۱۱ملیون رای بیشترانتخاب شد. بی بی سی خودش را کشت مردم بریزند بیرون. ساعت کاری اضافه کرد، بودجه آورد و به هر دری زد...

ترامپ با دو تا سه ملیون رای کمتر با سیستم الکترا آمریکا انتخاب شد مردم آمریکا معترض ریختن بیرون، بی بی سی خودش را کشت تا اعتراض به آن نشود و طبیعی جلوه داده شود...

سال ۲۰۰۵ لندن بودم, مردم ۱۰۰هزار نفر ضد اسرائیل سال تظاهرات کردند که بی سابقه بود همه میگفتن سابقه نداشته ۱۰۰ نفر تو لندن بریزند بیرون، روز قبلش حدود یک ساعت یه پیر مرد انگلیسی داشت من را متقاعد میکرد تا ضد اسرائیل بیام تظاهرات. من میترسیدم چون اونجا دوربین زیاد هست، بی بی سی از این رخداد مهم خبر کوتاه و بی اهمیتی مخابره کرد، فیلمی نشان نداد و فقط رو نقشه مسیر حرکت را تظاهرات کننده گان را ترسیم کرد...

تو ایران تعدادی معترض شرایط مشکل اقتصادی معترض بشن و بریزند بیرون جوری خبر میده که کل نظام بره زیر سوال و بدش نمیاد به همین خاطرکشور عزیزمان ایران تجزیه شه...

به روباه توهین میشه اگه بگیم بی بی سی روباه پیر است..خیلی توهین میشه... مراقب حرف زدن تان باشید..خیلی مراقب باشید خیلی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
بی بی سی مفت خور با یورو های لندن میچرخه، کلا انسانیت زیر پا گذاشتن
طلم پا برجا نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۲۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
فقط yjc قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمدصالح
۱۲:۳۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
از نظر من yjc بهترین منبع اینترنتی خبر ها و اطلاعات آموزشی است .
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۲:۵۸ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
نه ولی حرف کسی که سالها دشمن ما بوده و هست رو هرگز قبول نمی کنم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۰۱ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
بله رسانه داخلیه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۲۲ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
نباید به اخبار BBC نگاه کنیم // ممکنه از راه بدرمون کنه // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
لاله
۱۴:۳۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
آره واقعا دروغ گو هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
شما که انقد این شبکه هارو دقیق زیر نظر دارید لطفا اون قسمتی هم که بدبختی و فلاکت و ارقام نجومی کالاهارو نشون میده با دقت تر نگاه کنید و نشون اقای روحانی بدید که میگه کشور ما محله گل و بلبله.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۰:۵۴ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
من میگم واقعیتش اینه که هم دین دار افراطی داریم و هم بی دین افراطی که هرکدوم دارن جبهه طرف خودشون رو تخریب میکنند

این وسط هم واقعا یک عده دارن سوءاستفاده میکنند متاسفانه که شامل رسانه های اونوری و برخی رسانه ای داخلی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
موشک های نقطه زن را آماده کنید که باید ساختمان BBC بزنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
در مصاحبه بی بی سی با جان بولتون گفته شد که سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر حکومت نبود
مگه سه سال که مشاور امنیت ملی آمریکا بود همین آقا نگفت که ایران تولد 40 سالگی رو نخواهد دید؟
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۰۸:۳۳ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
همه حرفاتون درست اما چرا باید ما زخم درست کنیم که مگس بیاد بشینه روش
بی بی سی مثل مگسیه
به قول رهبری اونا که دشمنیشونو می‌کنند ما باید کار رو درست انجام بدیم
البته اینم قبول دارم که بهترین کشور دنیا هم باشیم اونا به چیزی بالاخره درست میکنن
آخرین اخبار