مولانوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

انتخابات بهار فعالیت احزاب است/ صدور مجوز فعالیت یک حزب فرآیند پیچیده‌ای دارد

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب توضیحاتی را درباره صدور پروانه فعالیت یک حزب ارائه کرد.

انتخابات بهار فعالیت احزاب است/ صدور مجوز فعالیت یک حزب فرآیند پیچیده‌ای داردحمید مولانوری  مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب  در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخی انتقادات نسبت به اقدامات اخیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مبنی بر ایکنه این کمیسیون به راحتی به افراد مجوز تاسیس حزب می‌دهد، گفت: ممکن است برخی احزاب قبل‌تر در یک حزب بوده و حال تقاضای تاسیس یک حزب جدید داشته باشند و این موضوع منع قانونی ندارد.

او ادامه داد: علاوه بر این هر فردی که بخواهد یک حزب تازه تاسیس کند باید سابقه فعالیت حزبی داشته باشد و اگر این سابقه را نداشته باشد این امکان برایش فراهم نیست که  جریان حزبی را مدیریت کند. همچنین بر اساس قانون جدید احزاب که در سال ۹۵ ابلاغ شده ما از آن سال تاکنون فقط ۹ حزب اعم از استانی و ملی تاسیس کرده‌ایم که این تعداد هم رقم قابل توجهی نیست.

مولانوری افزود: علاوه بر این ترک کردن برخی حزب‌ها موضوعی نیست که به ما ربط داشته باشد؛ چرا که ممکن است افراد اختلافات ساده یا گسترده در احزاب خود داشته‌ باشند، هرچند افراد با اختلاف نظر ساده‌ حزب خود را ترک نمی‌کنند.

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور، درباره مراحل تشکیل یک حزب جدید، بیان کرد: هرکس که تقاضای تشکیل حزب داشته باشد به راحتی برای او مجوز صادر نخواهد شد؛ برای مثال از هیئت موسس آن حزب و از مراکز نظامی و امنیتی استعلام گرفته خواهد شد، در کمیسیون پرونده مطرح شده و در نهایت اعضای کمیسیون که از سه قوه مجلس، قوه قضائیه و قوه مجریه هستند نظر خود را ارائه خواهند کرد.


بیشتر بخوانید:


دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، اضافه کرد: در نهایت که با تاسیس حزب موافقت شد، این حزب باید انتخابات مجمع عمومی خود را برگزار کند و مجمع عمومی باید به حد نصاب برسد؛ همچنین بعد از اینکه شورای مرکزی انتخاب شد باید دوباره از مراکز امنیتی استعلام شود و مجددا این پرونده در کمیسیون مطرح شود تا یک حزب ملی تشکیل شود، ناگفته نماند که آنها باید توانایی این را داشته باشند که در یک سوم از مراکز استان‌ها دفتر خود را راه اندازی کنند. بنابراین تشکیل یک حزب آنقدر  هم آسان نیست که هرکس اختلاف نظر داشت جدا شده و بتواند یک حزب تازه راه اندازی کند.

او درباره حضور کارشناسان حزبی هم در این کمیسیون، گفت: دو نفر از اعضای کمیسیون دبیران کل احزاب هستند؛ یک نفر هم به نمایندگی از دبیران کل احزاب ملی در این کمیسیون حضور دارد، بنابراین اعضای این کمیسیون افراد ناآشنایی با موضوعات حزبی نیستند و سال‌ها عضو کمیسیون بوده و اقدامات حزبی را به خوبی می‌شناسند.

مولانوری ادامه داد: علاوه براین دبیرخانه کمیسیون، دفتر سیاسی وزارت کشور و کارشناسان و همکاران ما که بیشتر از ۱۰ یا ۲۰ سال سابقه کار در این زمینه دارند، در حال بررسی صدور مجوزها هستند؛ صدور مجوزها فرآیندی دارد که مربوط به قبل یا بعد از انتخابات نیست؛ هر فرد یا گروهی هم که بخواهد فعالیت حزبی داشته باشد باید درخواست دهد و این درخواست فرآیند و مراحل قانونی خود را طی کند، نهایتا بعد از طی شدن این فرآیند، پروانه فعالیت بگیرد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، درباره تعدد فعالیت احزاب در آستانه انتخابات هم بیان کرد: درست است که معمولا در آستانه انتخابات احزاب فعال تر می‌شوند، زیرا بهار فعالیت شان در انتخابات است؛ احزاب در آستانه انتخابات انسجام بیشتری گرفته و کاندیدا معرفی می‌کنند.

مولانوری درباره حواشی انتخاب رئیس خانه احزاب اظهار کرد: از نظر ما فعالیت خانه احزاب مشکل خاصی ندارد و فرآیند خود را طی کرده است، خانه احزاب یکی از تشکل‌های صنفی است و در راستای این مجوزها فعالیت گرفته است؛ به لحاظ قانون موجود، موضوع پرونده‌اش در کمیسیون ماده ۱۰ مطرح نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار