تشریح چگونگی برگزاری مراسم عزاداری حسینی در دانشگاه فرهنگیان

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان درباره تمهیدات این دانشگاه برای چگونگی برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم توضیح داد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان درباره توجه به دستورالعمل‌ها و تأکیدات ستاد ملی کرونا در مورد برپایی مراسم عزاداری و هیأت‌های مذهبی در این  دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: همه ما باید به اهمیت و ضرورت تعظیم شعائر اسلامی و شعائر حسینی از جمله امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان وظیفه‌ای همگانی و زمینه‌ساز نزول برکات الهی و دفع بلاها، پیروزی حق بر باطل و خون بر شمشیر و نیز فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و پیام‌ها و درس‌های عاشورای حسینی و نقش اقامه عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) در کسب معرفت و بصیرت حسینی توجه کنیم.

او ادامه داد: ثانیا باید به عظمت معرفت و معنویت سیدالشهداء (علیه‌السلام) و عنایت قلبی و علاقه مردم و دانشگاهیان در توسل به ایشان و اهل بیت (علیهم‌السلام) نیز به‌عنوان یک اسوه توجه کرد البته در طول تاریخ در سخت‌ترین شرایط، مدلی که اهل بیت (علیهم‌السلام)، پیروان و ارادتمندان در ترویج و تبلیغ مکتب تشیع برگزیده‌اند، حفظ مجالس روضه به‌عنوان سنگر مبارزه بوده و حتی در بدترین شرایط از روضه‌های خانگی غفلت نکرده اند.

دادگر اضافه کرد: تردیدی نیست که این سلسله اقدامات و فعالیت‌ها اثرات تربیتی داشته و دارد و بلکه همین حداقلی‌ترین سطح مراسم یعنی روضه‌های خانگی، محور تربیت اهل خانه و همسایگان خواهد بود. نباید فراموش کرد که اجتماعات عاشورایی و دریای عظیم مردمی در تعظیم شعائر اسلامی از فرآیند روضه‌های خانگی و محلی شروع می‎شد و متاسفانه کم‌رنگ شدن این ظرفیت امروزه چالش‌های تربیتی عمیقی را رقم زده است. امروز هم در نبرد اراده‌ها، برترین اراده‌ها در این نبرد بزرگ تمدنی، دریای عظیم ارادتمندان به سیدالشهدا (علیه‌السلام) است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه بیان کرد: اصل عزاداری و ظهور و بروز آن که در چهار مرحله قلبی، لسانی، فردی و اجتماعی افراد ظهور و بروز دارد و تحقق مناسب و مطلوب این مقوله، هدایت، تعالی و سعادت جامعه را دربر خواهد داشت.

او گفت: مقوله دوم و سوم عبارتست از شیوه عزاداری و نماد‌های عزاداری با اقتضائات و فضاسازی بومی و فرهنگی استان‌ها از نصب پرچم و عزاداری‌های سنتی گرفته تا پخش صوت و تصویر عزاداری‌ها از بلندگو‌ها و فضای مجازی و.. که متفاوت بوده و البته آسیب زدایی از آن‌ها نیز بسیار مهم است.

دادگر با اشاره به اینکه  با توجه به شرایط و وضعیت کلی موجود بر اثر شیوع ویروس منحوس کرونا و تفاوت‌ها یا اقتضائات موجود در استان‌های سراسر کشور، ضرورت برنامه‌ریزی و هدایت و نظارت و مدیریت هوشمندانه مردمی در این مهم اجتناب ناپذیر است، گفت:  اختیارات، تکالیف، وظایف و دغدغه‌های شورا‌های تخصصی فرهنگی – اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در استان‌ها، مدیران پردیس‌های استانی، دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پردیس‌های استانی دانشگاه، کارشناسان فرهنگی و نیز نقش محوری، مسئولیت‌پذیری، دغدغه‌مندی و تجارب موفق هیات مذهبی دانشجویی و هیات مذهبی کارکنان و استادان دانشگاه نیز نکته مهمی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری اظهار کرد: تجارب گذشته در ماه مبارک رمضان و گزارش‌های اخیر نشان از آن دارد که مدیران و مسئولان پردیس‌ها و دفاتر نهاد و کارشناسان فرهنگی و هیات‌های مذهبی، با همدلی و هم‌افزایی و مسئولیت پذیری، برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های لازم و مقدور را غالبا فراهم آورده‌اند.

او افزود: در همین راستا سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه پس از همفکری لازم در این زمینه و با توجه به دغدغه‌های موجود در دانشگاه و در سطح ملی در مورد اهمیت اقامه عزاداری و سلامت عزاداران حسینی و از طرف دیگر شرایط کرونایی موجود در کشور، به منظور مواجهه هوشمندانه با این مهم و با رویکرد سیاستگذاری کلان و حمایت، تقویت و تعظیم شعائر حسینی و نیز تبدیل تهدید‌ها به فرصت، در قالب بخشنامه، نکات مهمی را به مدیران امور پردیس‌های استانی دانشگاه در سراسر کشور ابلاغ کرده است و طبعاً مدیران استانی و مسئولان دفاتر نهاد، نقش و مسئولیت سنگینی را در این زمینه بر عهده دارند. البته سازمان مرکزی دانشگاه نیز راهبری کلان و حمایت، هدایت و نظارت لازم را اعمال خواهد کرد.

تسهیل‌گری و حمایت از تعظیم شعائر اسلامی و حسینی

دادگر گفت: بر اساس تجارب موجود در پردیس‌ها و مراکز دانشگاه و ظرفیت‌های قانونی موجود، همانطور که در بخشنامه مذکور قید شده شورای تخصصی فرهنگی – اجتماعی پردیس‌های استانی دانشگاه، وظیفه هماهنگی و تسهیل‌گری و حمایت از تعظیم شعائر اسلامی و حسینی و نیز تقسیم کار و هماهنگی و نظارت و راهبری استانی مراسم عزاداری محرم حسینی (علیه‌السلام) و نحوه برپایی مراسم، نحوه جمع‌آوری نذورات مؤمنانه را با هدایت و مشارکت فعال محتوایی دفاتر نهاد بر عهده دارد. البته شورای تخصصی فرهنگی برخی استان‌ها، ضمن حمایت لازم، تمامی هماهنگی‌ها و راهبری و مدیریت مراسم عزاداری را به دفاتر نهاد و هیئات مذهبی دانشجویی تفویض اختیارکرده‌اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه  آیا کارکرد این هیات‌های دانشجویی از نظر محتوایی و اجرایی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، بیان کرد: بله، برخی پیشنهادها از جمله راه‌اندازی گروه‌های مطالعاتی برای بازخوانی و آسیب‌شناسی کارکرد هیات‌ها و نیز عمق‌بخشی به عزاداری‌ها، تحلیل مفاهیم و محتوا‌ها در جهت تقویت نگاه عقلانی در کنار احساسات در هیات مذهبی دانشجویی، همچنین تقویت هیات‌های اندیشه‌ورز دانشجویی پردیس‌های استانی (شرکت‌کنندگان در طرح حیات طیبه سال ۱۳۹۸) و بهره‌گیری از نظرات آنها و بازوان فکری دانشجویی، جهت تقویت و تعظیم شعائر اسلامی و حسینی، شناسایی و اضافه کردن افراد جدید با انگیزه و نخبه هیاتی و مسجدی به جمع هیأت‌های اندیشه‌ورز دانشجویی مورد تأکید و توصیه قرار گرفته است.

او ادامه داد: طبعاً پس از ماه محرم گزارش اقدامات و فعالیت‌های استان‌ها در این موارد تأکید و توصیه شده و نیز ابتکارات و تجارب و اقدامات مناسب صورت‌گرفته به‌منظور تبادل تجارب و مدیریت دانش و هم‌افزایی و تقویت اقدامات موفق و ابتکاری دریافت و مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

دادگر تصریح کرد: هیات‌های مذهبی فراگیر هستند و همه نسبت به سیدالشهداء (علیه السلام) ارادت و علاقه دارند و ثانیا مخاطب هیات‌های مذهبی علاوه بر هسته مرکزی و اعضای رسمی، عموم دانشجومعلمان هیأتی و بسیجی و ... هستند و در این مورد هم توصیه شده تا در پردیس‌ها و مراکز دانشگاه از ظرفیت هیئات مذهبی دانشجویی و ظرفیت پایگاه‌های بسیج دانشجویی و کانون‌های دانشجویی و تشکل‌های اسلامی و سیاسی دانشجویی در قالب‌های حضوری با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و یا در قالب‌های مجازی جهت تعظیم شعائر اسلامی بهره‌گیری و استفاده شود.

به گفته مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با توجه به عنایت هیات رئیسه دانشگاه، میزبانی و همکاری پردیس‌ها و مراکز تابعه دانشگاه برای برگزاری مراسم هیات‌های مذهبی دانشجویی (با نظارت و هدایت دفاتر نهاد و همکاری کارشناسان فرهنگی) و هیات‌های محله دارای محدودیت فضای روباز (با همکاری و نظارت سازمان تبلیغات اسلامی و دفاتر نهاد) در ایام محرم برای برپایی مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و با راهبری کلان مدیران استانی دانشگاه بلامانع است.

او تاکید کرد: در صورت اختصاص فضای روباز به هیأت‌های مذهبی محله‌ها، حضور مسئولین تام‌الاختیار آن هیات‌ها به‌عنوان عضو مدعو در جلسات شورای تخصصی فرهنگی پردیس‌های استانی دانشگاه نیز بلامانع است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار