وزیر علوم:

حفظ استقلال دانشگاه‌ها نیازمند تقویت شبکه نخبگان است

غلامی گفت: مهمترین اقدام در راستای حفظ استقلال دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تقویت شبکه نخبگان و گسترش تعاملات علمی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره بین المللی فارابی اظهار کرد: توفیق برگزاری اختتامیه جشنواره فارابی برای ما مهیا شد تا در بین جمعی از عالمان کشور از تلاش‌های استادان، دانشمندان و صاحبنظران شرکت کننده در جشنواره از کشور خودمان و سایر کشور‌های جهان تقدیر و قدردانی  کنیم.

غلامی اضافه کرد: حوزه تخصصی علوم انسانی در این جشنواره ایجاب می‌کند که در همه زمینه‌های متعلق به علوم انسانی به شناخت و معرفی استادان و محققان بپردازیم.

وزیر علوم با بیان اینکه دریای بزرگی از دانش و علم در حوزه علوم انسانی داریم، اضافه کرد: محققان ژرف نگر این حوزه تلاش می‌کنند و ما فقط توفیق معرفی بخش محدودی از این شخصیت‌ها را داریم.

غلامی گفت: راه اندازی و حمایت از تداوم برگزاری جشنواره فارابی برای تحقق هدف هایی، چون شناسایی، ترغیب و تشویق استعداد‌ جوانان و تبیین کارکرد و نقش علوم انسانی در فرآیند برنامه ریزی و کمک به کاربردی کردن این علوم است.

او ادامه داد: در روند برگزاری یازدهمین دوره جشنواره، تعداد زیادی از پژوهشگران و انجمن‌های علمی معتبر در فرآیند‌های علمی و اجرایی همکاری نزدیک داشتند.

او ادامه داد: در وزارت علوم همیشه خودمان را موظف به هر گونه برنامه و فعالیتی دانستیم که موجب دلگرمی و ایجاد فضای مناسب برای حضور فعالانه محققان علوم انسانی و اجتماعی شود.

غلامی اضافه کرد: تحقق اهدافی که جامعه معاصر ایران مهم می‌داند، نیازمند نظریه پردازی محققان علوم انسانی و اسلامی است که به استقلال نهاد‌های علمی بستگی دارد. هر گاه شکوفایی و پیشرفت صورت گرفت، محققانی بوده اند که با توجه به رویداد‌ها دلسوزانه اندیشیده و قلم زده‌اند.

او تاکید کرد: هرگونه اظهار نظر بدون نگاه به محدودیت‌های القایی امکان بروز و ظهور پیدا نمی‌کند. عدم مداخله در حیات محققان می‌تواند اثرات شکوفایی گرانقدری را به دنبال داشته باشد و از گوشه نشینی صاحبان فکر و اندیشه جلوگیری می‌کند.

وزیر علوم ادامه داد: جشنواره فارابی تمام تلاش خود را به کار برده است که پیشتاز حوزه علوم انسانی بماند. بررسی نتایج جشنواره یازدهم که پایش علوم انسانی و برآوردی از وضعیت آن است، بیانگر این است که به کیفیت علوم انسانی باید توجه بیشتری داشته باشیم.

او ادامه داد: مهمترین اقدام در راستای حفظ استقلال دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تقویت شبکه نخبگان علوم انسانی، اسلامی و گسترش تعاملات علمی است. برای تحقق این امر جشنواره فارابی باید منعکس کننده تمام صدا‌ها در این حوزه باشد.

غلامی ادامه داد: در ماه‌های گذشته شیوه بیماری کرونا جنبه‌های مختلف زندگی را متاثر کرده و تمام جهان درگیر این مشکل شده است بنابراین بیش از گذشته نیاز به علوم انسانی احساس می‌شود.

وزیر علوم در پایان گفت: این نوع از جشنواره‌ها هر سال زمینه ارتباط بیشتر و گسترده‌تر بین جامعه علمی کشور با محققان و صاحب نظران علوم مختلف در دنیا را فراهم می‌کند و از تمام کسانی که به برگزاری این جشنواره کمک کردند، قدردانی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار