پژمانفر در صحن علنی:

طرح پیش فروش اوراق سلف نفتی اشکال قانون اساسی دارد

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفت: طرح پیش فروش اوراق سلف نفتی ضمن اشکال به قانون اساسی ایرادات دیگر دارد.

طرح پیش فروش اوراق سلف نفتی اشکال قانون اساسی داردبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز در تذکر در دستور روز اظهار کرد: یکی از موضوعات امروز جامعه انتشار اوراق سلف نفتی است که باید طبق روال در مجلس مطرح شود. این در حالی است که این اقدام خلاف قانون بوده و موجب تضییع اصل ۵۲ قانون اساسی است.

وی گفت: ما قبلا در مجلس دهم این تذکر را داده بودیم که رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه وقتی در جلسه‌ای شرکت می‌کنند می‌توانند نظرات شخصی‌شان را مطرح کنند، اما اگر رئیس قوه مقننه در جلسه‌ای شرکت می‌کند، باید نظر نمایندگان را اعلام کند و نباید نظر شخصی خود را مطرح کند و در مجالس گذشته این تداعی که رئیس مجلس خود را بالاتر از نمایندگان می‌دانست نباید در این مجلس تکرار شود که این کار تداعی خوبی نیست.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر تصریح کرد: طرح پیش فروش اوراق سلف نفتی ضمن اشکال به قانون اساسی ایرادات دیگر که دارد که طبق نظر بانک مرکزی مبنی بر اینکه فروش اوراق ۵۲ هزار میلیارد تومانی و عرضه صندوق ای‌تی‌اف ناشی از کمبود بودجه نیست، اما به نظر می‌رسد این کار بهانه‌ای برای به هم ریختگی نظام و کشور است، لذا انتظارمان این است که این موضوع به مجلس بازگردد،هفته گذشته جلسه‌ای بین کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با رئیس قوه قضائیه برگزار شد و مقرر شد که این کمیسیون پل ارتباطی با قوه قضائیه باشد تا از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: متأسفانه شاخص بورس از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۸۴۰ هزار واحد رسیده است که این افت منجر به تزلزل مجلس و متضرر شدن مردم شده است. در حالی که دولت به جای آنکه در بورس دخالت کند و منجر به ضرر و زیان مردم شود، بهتر است به جای دخالت‌ها و ورود نابجای برخی دولتمردان پایان دهد؛ لذا به دولت توصیه می‌کنم کنار رفته و در کار مردم دخالت نکند.

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس در پاسخ به پژمان‌فر گفت: دلسوزان و اقتصاددانان کشور در مورد عملکرد سازمان بورس تذکرات متعددی دادند. ضمن اینکه طرح دوفوریتی مجلس به دنبال ساماندهی بورس است.

وی افزود: شورای هماهنگی سران قوا قانونی است و اختیارات مشخصی دارد ضمن اینکه در جا‌هایی که گردش کار با مجلس است مانند اصلاح بودجه باید این گردش کار توسط مجلس صورت گیرد و دبیرخانه این شورا هم به جای طرح این موضوع بهتر است کار را از طریق مجلس پیگیری کند.

نایب رئیس مجلس درباره نظرات رئیس مجلس در شورای سران قوا گفت: من گواهی می‌دهم آقای قالیباف نشست‌های متعددی را با رؤسای کمیسیون مجلس و جمعی از اقتصاددانان مجلس برگزار کرده است. همچنین در موضوع اخیر مطلع هستم نظر مجلس، چون همراه با مخالفت بوده است همین موضوع بیان شده و رؤسای کمیسیون‌های برنامه و اقتصاد هم در جلسه شورای هماهنگی حاضر بودند که با نحوه تصویب، اجرا و ابلاغ اوراق سلف نفتی اعتراض کردند،لازم است کمیسیون‌های مربوطه ورود کرده و با کسب نظرات متخصصان کار را پیش ببرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار