تشریح ویژه برنامه‌های شبکه‌های استانی در ماه محرم/ حسینیه ایران در شبکه شما

رئیس مرکز سیمای استان‌های صدا و سیما، برنامه‌های شبکه‌های استانی در ماه محرم را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری اعلام ویژه برنامه‌های ایام محرم شبکه‌های استانی، امروز با حضور سید عباس فاطمی رئیس مرکز سیمای استان‌های صدا و سیما برگزار شد.

فاطمی گفت: هر سال در ایام محرم، شبکه‌های ملی بخش عمده‌ای از آنتن خود را با برنامه‌هایی در این زمینه پُر می‌کنند. امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا شکل کار تغییر کرده است و برنامه ریزی متفاوتی هم نسبت به سال‌های قبل، باید داشته باشیم.

وی افزود: از دو ماه قبل دستور العمل‌ها برای تولید برنامه ها آماده شده است تا صدا و سیمای مراکز استانی برنامه‌های جدید متناسب با وضعیت موجود را تدارک ببینند.

فاطمی اظهار کرد: برای این کار هماهنگی‌های لازم را با هیئت‌های بزرگ داشته ایم. در سطح استان‌ هم با دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف گفت و گو کرده ایم. ما تجربه موفقی در شب‌های قدر داشتیم؛ به همین دلیل مراکز استان‌ها ماموریت پیدا کرده اند که به بانک اطلاعاتی هیئت‌ها دسترسی پیدا کنند تا بتوانیم برنامه‌ها را به بهتربن وجه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از شبکه‌های استانی روی آنتن ببریم.

او افزود: تلاش می‌کنیم مردم نذورات خود را به سمت بسته‌های فرهنگی بهداشتی و سلامت محور تغییر بدهند و به همین منظور پویش همدلی و ایثار حسینی و من حسینی هستم و هر خانه یک حسینیه را با اهداف مختلف راه اندازی کرده ایم.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها ادامه داد: ما برای پخش برنامه‌ها از آرشیو رسانه ملی نیز استفاده می‌کنیم و برنامه‌های مختلف را پس از بازبینی روی آنتن می‌بریم. همچنین قصد داریم هیئت‌های بزرگ مذهبی، پیرغلامان و مداحان را به مردم معرفی کنیم و پشت صحنه فعالیت آن‌ها را به نمایش بگذاریم. از فضای مجازی و واحد شعر و موسیقی معاونت استان‌های صدا و سیما نیز کمک خواهیم گرفت.

فاطمی به دیگر اولویت‌های رسانه‌ای مراکز استانی صدا و سیما در محرم امسال پرداخت و گفت: ترویج نذورات سلامت محور و قدردانی از زحمات جامعه پزشکی و پرستاران، اهتمام به پویش «من حسینی‌ام» با هدف دریافت محتوا‌های تولید شده توسط مخاطبان اعم از فیلم عکس و تولیدات چند رسانه‌ای مرتبط با عزاداری امام حسین (ع)، استفاده مناسب و هوشمندانه از آرشیو و تأمین و جانمایی مناسب برنامه‌های آرشیوی و تأمینی در کنداکتور، استفاده از ظرفیت فضای مجازی در جهت تولید محتوا در قالب‌های جدید مانند، موشن‌گرافیک و بسته‌های کوتاه صوتی و تصویری، استفاده از ظرفیت واحد شعر و موسیقی معاونت امور استان‌ها در جهت تولید نماهنگ و کلیپ موسیقی ویژه ایام محرم با محتوای فرهنگ عاشورا و قیام حسینی، استفاده از ظرفیت آرشیو و بازپخش مداحی و روضه‌های نوستالژیک و خاطره انگیز با تصویرگذاری مناسب و جدید و استفاده از قالب‌های جذاب گرافیکی، پرداختن به موضوع دفاع مقدس، مدافعین حرم و مدافعین سلامت و الگوگیری دفاع مقدس هشت ساله و مقاومت اسلامی از نهضت عاشورا و پرداختن موثر به شهدای مدافع حرم با پخش مستند‌های معرفی این شهدای والا مقام از جمله این اولویت‌ها هستند و بر این اساس ۱۳۳ مستند شهدای مدافع حرم و ۷۵ مستند. دفاع مقدس در اختیار همه شبکه‌های استانی قرار گرفته است.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها ادامه داد: معرفی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و سبک زندگی عاشورایی این شهید والا مقام به عنوان الگویی عالی در پیروی از حق و نبرد با باطل در مکتب حسینی، تبیین اسلام ناب و وحدت فرق اسلامی و ادیان توجیدی و ارادت آزادگان جهان به حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، تقدیر از ایثار افراد و گروه‌های جهادی که در شرایط ویژه کرونا به کمک تیم پزشکی و خدمات‌رسانی آمدند و همچنین از حرکات خود جوش در ضد عفونی کردن معابر شهر تا انواع کمک‌های مومنانه در کنار توجه به مناسبت‌های روز تاسوعای حسینی هم در دستور کار ما قرار دارد. هرگونه ضبط یا پخش مراسم‌های عزاداری ایام ماه محرم امسال منوط به داشتن مجوز از ستاد مقابله با کرونا خواهد بود.

فاطمی در بخش دیگری از این نشست از تولید ۶۰ ویژه برنامه فاخر تلویزیونی ماه محرم و ۶۷ برنامه محرمی دیگر (۱۲۷ ویژه برنامه) در مراکز استانی صداوسیما خبر داد.

وی با بیان اینکه سیمای استان‌ها هر سال یزد را نماد حسینیه ایران معرفی می‌کرد؛ گفت: امسال هر شبکه استانی نمادی از حسینیه ایران خواهد بود و ۳۳ شبکه سیمای استان‌ها ویژه‌های متفاوتی را تدارک دیده‌اند. مرکز زنجان ویژه برنامه زنده «حسینیه اشراق» حسینیه‌ای به وسعت استان زنجان دارد که از هیئت‌های شاخص استان با حضور مداحین و روحانیون این هیئت‌ها و چند نفر از میان‌داران برنامه را در دو باکس ساعت ۱۲ و ۲۲ به صورت زنده روی آنتن می‌برد. این مرکز پخش زنده یوم العباس ویژه امسال زنجان را هم با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی ستاد مقابله با کرونا در دستور کار دارد.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها از پخش مسابقه مداحی با عنوان «نوای عاشقی» در مرکز بوشهر خبر داد و افزود: این برنامه برای شناسایی نخبگان مداحی در بین نوجوانان و جوانان بوشهری تولید می‌شود. مرکز گلستان هم مسابقه «نوگلان حسینی» را در ۲۰ قسمت و با محوریت نوحه‌خوانی‌های برتر نوجوانان و جوانان حسینی آماده پخش کرده است.

وی افزود: از دیگر کار‌های کوتاه ویژه ماه محرم می‌توان به یکصد کلاکت عزاداری‌های مختلف استان‌ها در شهر‌های گوناگون ایران، دو کلاکت موشن گرافیک برای روز تاسوعا و عاشورای حسینی و چندین فیلم کوتاه و نماهنگ اشاره کرد.

حسینیه ایران در شبکه شما

رئیس مرکز سیمای استان‌ها از تأمین ۲۵۳ عنوان برنامه شامل ۴۳۳ کلاکت به مدت ۱۰۷۷۳ دقیقه برای پخش از شبکه شما خبر داد و خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها در ساختار‌های مختلف نمایشی، مستند، پویانمایی، موشن‌گرافیک، نماهنگ و میان برنامه تولید شده‌اند.

تولید و پخش ۲۸۴ قسمت سریال و مستند توسط مراکز استانی برای ماه محرم

وی با بیان اینکه بیش از ۱۲ عنوان سریال و مجموعه مستند در بیش از ۲۸۴ قسمت و ۱۱ هزار دقیقه برای ایام محرم امسال تدارک دیده شده که بخشی از آن‌ها برای نخستین بار روی آنتن می‌روند، اظهار کرد: «سرزده» عنوان مینی سریالی ۹ قسمتی است که در سیمای مرکز خراسان رضوی تولید شده و طی دهه اول ماه محرم در باکس اصلی سریال شبکه یک سیما پخش خواهد شد.

فاطمی با اشاره به تولید سریال «اکسیر» در ۱۸ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای عنوان کرد: این سریال در مرکز زنجان ساخته شده و قرار است از شبکه «شما» پخش شود. ضمن اینکه سریال «شهر بیدار» از تولیدات سال‌های قبل این مرکز هم طی ماه محرم امسال روی آنتن می‌رود، سریالی در ۱۴ قسمت که به مراسم جهانی یوم العباس زنجان و دسته بزرگ عزاداری حسینیه اعظم این شهر می‌پردازد.

وی ادامه داد: میراث ناملموس عنوان مجموعه مستندی پنج قسمتی است که در مرکز یزد تولید شده و از شبکه شما پخش می‌شود، این مرکز همچنین مجموعه مستند «مکتوبات» را هم در هشت قسمت ۲۰ دقیقه‌ای آماده نمایش کرده است.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها خاطرنشان کرد: مرکز زنجان هم مستند فاخر محرم در استان زنجان را در سیزده قسمت ۲۵ دقیقه‌ای تولید کرده، مستندی پیرامون مراسم ویژه ماه محرم در این استان شامل تاریخچه، خاستگاه، بنیان‌گذاران، برگزارکنندگان و اهداف هر یک از آیین‌ها.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: صدا و سیما ، ماه محرم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار