باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

رقابتی متفاوت و خاص برای خانم‌ها در شوتبال/تولید مسابقه؛ سخت‌ترین ژانر برنامه تلویزیونی

محمد پیوندی کارگردان شوتبال درباره سختی تولید مسابقه برای تلویزیون و حضور خانم ها در این مسابقه توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، سری دوم مسابقه «شوتبال» به تهیه کنندگی مشترک مقداد مومن نژاد و مسعود رجبیان همچنین کارگردانی محمد پیوندی با اجرای حامد آهنگی و مبینا نصیری روی آنتن شبکه نسیم رفت.

سری جدید شوتبال در قالب ۲۴ مسابقه فیزیکی و تمرکزی طراحی شده بود که در این مسابقه دو بخش آقایان و خانم‌ها شامل سرگروه و دو همیار با هم به رقابت پرداختند. یک شب درمیان شاهد حضور خانم‌ها و آقایان هستیم.همچنین این برای اولین بار است که شبکه نسیم تجربه متفاوتی را با حضور خانم‌ها در یک مسابقه تلویزیونی روی آنتن داشته است.

در «شوتبال» ۲۴ بازی انجام شد و می‌توان گفت چالش اصلی تنوع بازی‌ها، برای شرکت کنندگان است.در سری اول مسابقه ما شاهد حضور شرکت کنندگانی هستیم که از نقاط مختلف ایران حضور پیدا کردند؛ بیشتر آن‌ها چالش بزرگ زندگی خود را سپری کرده اند و حالا با مسابقه‌ای همراه می‌شوند که خودشان را دوباره می‌سنجند.

در سری جدید خانم‌ها با هم رقابت کردند و دو گروه «تلاش» و «دختران باد» به فینال رسیدند. امشب ۲۶ مردادماه مشخص می‌شود کدام گروه برنده فینال خواهد بود. در ضمن گروه «پرستاران» و «پرواز» هم در بخش آقایان به فینال رسیدند که سه شنبه ۲۸ مردادماه فینال آن‌ها پخش خواهد شد.

شوتبال

محمد پیوندی کارگردان شوتبال در گفت و گو با خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،پیرامون حضورش به عنوان کارگردان در این مسابقه گفت: به واسطه دوستی با مقداد مومن نژاد کارگردان و مسعود رجبیان تهیه کننده که رفقای قدیمی من هستند و از سال‌های اولی که ما در تلویزیون کار می‌کنیم و همکاری‌هایی داشتیم به عنوان کارگردان به این برنامه پیوستم.

وی درباره تفاوت شوتبال با برنامه‌های دیگر گفت: تولید مسابقه در تلویزیون یکی از سخت ترین ژانر‌ها در حوزه برنامه سازی است، چراکه هم باید رقابتی را تبیین کنید که برای مخاطب از نظر محتوا جذاب باشد و همچنین از نظر فرم اینقدر دقیق و منسجم باشد که چارچوب زیبا شناسی و مخاطب شناسی را هم رعایت کند.

وی عنوان کرد: من تجربه برنامه‌های گفت و گو محور و اجتماعی حتی برنامه‌های مناسبتی را داشتم، اما زمانی که برای این برنامه دعوت شدم با توجه به سابقه شوتبال که با حضور چهره‌ها آغاز شده بود حضور در این برنامه برای خودم یک چالش جذابی بود؛ چون می‌خواستم آن محتوا و ژانر اجتماعی را از ذهن خودم فراموش نکنم و از طرفی مسابقه جذابی باشد؛ چراکه تعریف شبکه نسیم نشاط و سرگرمی است.

پیوندی درباره محتوای این مسابقه اظهار کرد: اولین پیشنهاد من مورد توجه عوامل برنامه و حتی مدیران قرار گرفت و آن پیشنهاد، این بود که مسابقه‌ای در محتوا طراحی کردیم تا افراد صرفا یک شرکت کننده برای مسابقه چالشی نباشند، بلکه حرفی برای گفتن داشته باشند.

آدم‌هایی که در زندگی از یک چالش عبور کردند و در زندگیشان افراد جنگجویی بوده اند. گلادیاتور زندگی را می‌آوریم که هم قصه های آنها را بشنویم و هم رقابت داغ آن‌ها را شاهد باشیم.

این کارگردان بیان کرد: برای من به عنوان مخاطب دومین نکته جذاب، این بود که دوست داشتم به عنوان مخاطب علاوه بر برد و باخت شرکت کنندگان، فاکتور‌های دیگر آن‌ها را نیز بدانم. قرار شد ما از شرکت کنندگان فاکتور‌هایی را استخراج کنیم و به خوبی آن‌ها را معرفی کنیم تا برای مخاطب تلویزیون مهم باشد که چه تیمی برنده و بازنده است.

شوتبال


وی افزود:ما در مسابقه شوتبال یک لیگ بزرگ طراحی کردیم و افراد حاضر در آن سابقه ورزشی داشتند و زندگی آن‌ها جذاب و چالش‌های آن‌ها مهم بود.

وی در خصوص چالش‌های ایجاد شده  با شیوع کرونا گفت: در شروع کار که همه کار‌های پیش تولید و انتخاب تیم‌ها را انجام داده بودیم، با یک چالشی با نام کرونا مواجه شدیم، حدود پنج ماهی تولید را متوقف کردیم چراکه مسابقه ما تماشاچی داشت، حتی دکور ما بر اساس یک استادیوم طراحی شده بود، اما وقتی تماشاچی نبود، نمی‌توانستیم ضبط را شروع کنیم و در نهایت برای شروع تعداد آن‌ها را کم کردیم وبا پروتکل‌های بهداشتی ضبط را شروع کردیم.

وی افزود:حتی ما دو گروه از کادر درمان هم در مسابقه داشتیم که تیم پرستاران در بخش آقایان تا مرحله فینال رسیدند.

پیوندی درباره حضور خانم‌ها در شوتبال توضیح داد:شوتبال برای خانم‌ها یک رقابت متفاوت و خاص بود، ما سعی کردیم همه موازین را رعایت کنیم و همه بازی‌های آقایان را خانم‌ها هم انجام دادند. برای این اتفاق مدیران شبکه نسیم از ما بسیار حمایت کردند.

وی درباره بازخورد‌های این برنامه با توجه به نبودن سلبریتی‌ها در آن افزود:ما تبلیغات کمتری داشتیم و مخاطب شرطی شده بود و از ما سری قبل شوتبال را توقع داشتند، اما به مرور مخاطب جذب برنامه شد و این اتفاق خوبی برای ما بود.

شوتبال

این کارگردان بیان کرد:در این سال‌هایی که برنامه سازی کردم، خیلی چیز‌ها از همکاران و دوستانم یاد گرفتم، به یک نتیجه رسیدم با احترام به همه سلبریتی‌ها و آدم‌هایی که برای جایگاه خود زحمت کشیدند، من نظرم این است قاب تلویزیون خودش قابلیت سلبریتی سازی دارد، از آدم‌هایی که ما از آن‌ها به راحتی رد می‌شویم و چقدر می‌توانند این آدم‌ها الگو و تاثیر گذار باشند.

پیوندی درباره ادامه مسابقه شوتبال و فصل‌های بعدی عنوان کرد: با پخش فینال فصل دوم شوتبال به پایان می‌رسد، با همفکری مردم و شنیدن نقد منتقدان، پیش تولید سری جدید را آغاز خواهیم کرد و بعد از ایام ماه محرم و صفر برمی گردیم. البته این ساختار را حفظ می‌کنیم و تقویت خواهیم کرد. تغییراتی در بازی‌ها در سری جدید شوتبال انجام می‌دهیم و ثبت نام و فراخوان را اطلاع رسانی کردیم و منتظر افراد مختلف برای شرکت در مسابقه هستیم.

شوتبال

در ادامه با الناز کمپانی و مریم طوسی دو شرکت کننده گروه «دختران باد» که به فینال راه پیدا کردند گفت و گویی داشتیم:

الناز کمپانی یکی از شرکت کنندگان مسابقه شوتبال است. کمپانی در سال ۲۰۱۸ مدال نقره رشتهٔ دو ۶۰ متر بامانعِ هشتمین دورهٔ مسابقات قهرمانی دو و میدانی داخل سالن آسیا ‏را به دست آورد. وی هم‌اکنون رکورد دار در دوی شصت متر و صد متر بامانع است.

کمپانی درباره حضور در برنامه شوتبال گفت: زمانی که برای حضور در برنامه شوتبال با من تماس گرفتند، به عنوان یک خانم که باید در یک برنامه تلویزیونی مسابقه داشته باشم، برایم خوشایند بود.

وی افزود: هر چه مراحل مختلف مسابقه را سپری می‌کردیم، استرس ما بیشتر می‌شد و خیلی جدی‌تر به  آن نگاه کردیم.

این دونده درباره مسابقه شوتبال توضیح داد: همیشه در مسابقات به برنده شدن و جایگاه اول فکر می‌کنیم، من خودم، چون در رشته انفرادی دو میدانی فعالیت می‌کنم هیچ وقت تیمی مسابقه نداده بودم و برای اولین بار در شوتبال مسابقه تیمی را تجربه کردم. البته در خندوانه به صورت مسابقه شرکت کرده بودم، اما در شوتبال به صورت لیگ برگزار شد و به فینال رسیدیم.

کمپانی درباره مسابقات اخیر خود گفت: به خاطر کرونا مسابقه‌ها کنسل می‌شود. اما من تمرینات خودم را انجام می‌دهم، فعلا برای سوم شهریور قرار است مسابقه جایزه بزرگ در ایران داشته باشیم.

شوتبال

مریم طوسی یکی دیگر از شرکت کنندگان مسابقه شوتبال دوندهٔ دو‌ سرعت است. او رکورددار دو‌های ۱۰۰ متر، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر زنان ایران است. طوسی دو مدال طلای قهرمانیِ داخل سالن آسیا در دو ۴۰۰ متر و سه مدال برنز در دو‌های ۴ در ۴۰۰ متر امدادی و ۶۰ متر ستارگان آسیا را به‌دست آورده‌است. او بهترین ورزشکار و بهترین ورزشکار اخلاق سال ۱۳۹۲ و فارغ‌التحصیل رشتهٔ تربیت بدنی از دانشگاه تهران است.

طوسی درباره حضور در مسابقه شوتبال گفت: مسابقه شوتبال جذاب بود، ابتدا فکر نمی‌کردم اینقدر برایم جذاب و هیجان انگیز باشد. هر چه قدر جلو‌تر رفتیم این هیجان بیشتر شد و یک مسابقه جذاب برای ما رقم زد.

وی ادامه داد:اولین مسابقه‌ای بود که در تلویزیون به این شکل برای خانم هابرگزار شد، حضور خانم‌ها باعث شد که در عرصه‌های مختلف در این مسابقه دیده شدند. خود من با چند خانم در حوزه‌های مختلف آشنا شدم. بازخورد‌های خوبی را از طرف خانواده و دوستان و مردم شاهد بودم.

طوسی اظهار کرد:رسیدن به فینال شوتبال خیلی جذاب بود و از اول هم هدف ما رسیدن به فینال بودو برای آن خیلی تلاش کردیم. من همیشه انفرادی در مسابقه شرکت کرده بودم و این بار در قالب یک تیم جذابیت‌های متفاوتی برای ما داشت.

گفت و گو از الهام قبادی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار