در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

جمشیدی: اعضای تیم ترامپ اهل توافق و مذاکره نیستند

شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا و سناریوهای پیش روی این کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۲۵ مردادماه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشیدی استاد روابط بین الملل و موسوی کارشناس مسائل سیاسی امشب ۲۵ مرداد ماه با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی شکست قطعنامه ضد ایرانی آمریکا و سناریوهای پیش روی این کشور در قبال ایران پرداختند.

جمشیدی استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه در قطعنامه ضد ایرانی آمریکا علیه ایران اروپایی‌ها خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کردند، گفت: اروپایی ها به لحاظ حقوقی اقدام آمریکا را قبول نکردند و رای ممتنع دادند اما به لحاظ حقوقی باید رای منفی صادر می کردند.

او با اشاره به همراهی اروپا با آمریکا ادامه داد: اروپایی‌ها می‌خواهند آمریکا را برای خود حفظ کند لذا رفتار اروپا در دوره‌های اخیر را شاهد هستیم، ترامپ به دنبال مذاکره سریع و توافق کوتاه است و به سرعت می‌خواهد کاری را انجام دهد.

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه تیم ترامپ کسانی نیستند که اهل مذاکره و توافق باشند، اظهار کرد: از داخل تیم سیاست خارجی آمریکا گزارش رسیده که این تیم هیچ برنامه‌ای برای مذاکره و تعامل با ایران ندارد و اعضای آن فقط به دنبال فشار هستند.

جمشیدی بیان کرد: فشار حداکثری آمریکا بر ایران جواب نداده، لذا آمریکا به اهداف خود نرسیده و نتوانسته کشور را وادار به آشوب کند.

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه اروپا به دنبال این است تا در برجام بماند، زیرا منفعت در ماندن است خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها مانند دموکرات‌ها به برجام نگاه می‌کنند لذا از نگاه آن‌ها برجام و محدودیت‌ها یش بهترین مکانیزمی است که ایران را ناچار به تغییر در درون می‌کند.

او افزود: تاکید اروپا بر حفظ برجام است اگر برجام به هم بخورد، آنهامی دانند که ایران به پای برجام نمی‌ماند، آمریکا یک حرکتی را شروع کرده، اما باید بدانیم که اهداف دیگر را دنبال می‌کند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: اروپایی‌ها به صراحت می‌گویند حامی تحریم تسلیحاتی ایران هستیم.

جمشیدی با اشاره به اینکه آمریکا می‌داند که چه کاری را انجام می‌دهد لذا بحث روابط امارات و اسرائیل را مطرح کردند گفت: آمریکا با حرکت انتحاری شدید امتیاز دیگری را دنبال می‌کند لذا این کشور قدرت واقعی را در ایجاد ترس می‌داند به طوری که حرکت پر تهاجمی و پر ریسک را انجام می‌دهد و اهل معامله است.

او با اشاره به اینکه آمریکا در این مرحله شوکه نشده است افزود: اروپایی‌ها بیانیه منتشر کردند و گفتند که حامی تحریم تسلیحاتی علیه ایران هستند و این موضوع را به صراحت مطرح کردند به طوری که می‌گویند تحریم تسلیحاتی علیه ایران رسما تا سال ۲۰۲۳ وجود دارد لذا اروپایی‌ها به صراحت تاکید داشتند که حامی تحریم تسلیحاتی هستند.

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه اروپا به دنبال رایزنی با روسیه و چین است تا تحریم‌های جدیدی را دنبال کنند ادامه داد: این رفتار شناسی اروپا حائز اهمیت است به طوری که آن‌ها همسو با آمریکا هستند.

او افزود: از نواقص اصلی برجام که آن را دائم به مسئولان تذکر می‌دادیم ضمانت اجرا و مکانیسم حل اختلاف این توافقنامه است، زیرا از همه طرف به نفع غربی هاست و راهی جز متعهد ماندن به برجام را برای ما باقی نگذاشته است، آمریکایی‌ها در کمیسیون حل اختلاف برجام شرکت نمی‌کنند بلکه مستقیم در شورای امنیت و بر اساس ماده ۱۰ قطعنامه ۲۲۳۱ این کار را انجام خواهند داد.

جمشیدی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها در بیانیه خود مطرح کردند که تمام شدن تحریم علیه ایران به ضرر منطقه است افزود: بازی جدیدی شروع شده که ادامه دار است.

این استاد روابط بین الملل گفت: دو سال است که برجام تمام شده است، اما اگر امریکایی‌ها مکانیسم ماشه را فعال کنند این توافق به طور رسمی از بین می‌رود و تحریم‌های شورای امنیت بازخواهد گشت، البته بازگشت تحریم‌ها اتفاق ویژه‌ای نیست، زیرا تحریم‌های کنونی سنگین‌تر از قطعنامه‌های شورای امنیت است لذا اگر برنامه‌های شورای امنیت را بپذیریم بهتر از تحریم‌هایی است که در قالب برجام بر ایران تحمیل شده است.

او تصریح کرد: یکی از نواقص برجام بحث مکانیزم حل اختلاف است لذا اگر طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند نتیجه آن این است که خودت تحریم می‌شوی لذا همه جوره برجام به نفع طرف غربی است، بنابراین آمریکا مکانیزم ماشه را قطعاً فعال می‌کند و می‌گوید که ایران به تعهداتش عمل نکرده و شاکی است.

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه اگر آمریکا بخواهد بحث خود را از طریق کمیسیون مشترک برجام مطرح کند راهی جز برگشت ندارد افزود:آن‌ها یکسره به سراغ شورای امنیت می‌روند، برجام پیوست اول قطعنامه ۲۲۳۱ است.

او با بیان اینکه فرانسه، انگلیس و آلمان از جنایات آمریکا در مقابل ایران از جمله شهادت حاج قاسم سلیمانی حمایت کردند گفت: اروپا می‌تواند در مقابل آمریکا در تحولات بین المللی بایستد، اما نمی‌خواهد و اراده آن‌ها در مقابل ایران همراهی با آمریکاست.

جمشیدی با اشاره به تأخیری که در نهایی شدن برجام اتفاق افتاد افزود: در آن زمان روسیه و چین مخالف تحریم تسلیحاتی ایران و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها خواستار پابرجایی این تحریم‌ها بودند و بر اساس اظهارات خانم شرمن در کتاب خاطراتش؛ ایران در آن زمان حاضر شد تحریم‌های تسلیحاتی بماند و توافق برجام انجام شود.

این استاد روابط بین الملل تصریح کرد: به این علت، لاوروف وزیر امور خارجه روسیه حاضر نشد در عکس یادگاری برجام باشد و سفیر روسیه به جای وی عکس یادگاری گرفت البته مسئولان ایرانی تاکنون به طور واضح چیزی در این باره نگفته اند، روسیه می‌گفت؛ در توافق ژنو همه طرف‌ها پذیرفته اند تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به طور جامع برداشته شود و موضع روسیه و چین در این باره به طور کامل حقوقی بود و اگر ما اصرار می‌کردیم که این تحریم‌ها برداشته شود، چون طرف‌های غربی به برجام نیاز داشتند آن را می‌پذیرفتند.

او افزود: ۵ سال از توافق برجام گذشت و زمان برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی فرا رسیده است، اما سیاست آمریکا وادار کردن ایران به مذاکره مجدد است.

ریچارد بکر تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به اینکه آمریکا یک افتضاح وحشتناکی را انجام داده است به طوری که آن‌ها در شورای امنیت باختند گفت: آمریکا فکر می‌کرد اگر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی را در شورای امنیت مطرح کنند می‌توانند جبهه‌ای علیه ایران ایجاد کنند، اما با شکست روبه‌رو شدند.

او با اشاره به این که آمریکا سلاطین نقض قطعنامه‌ها و پیمان نامه‌های بین المللی است افزود: پرستیژ آمریکا به هم ریخته شده است، آمریکا از منظر قدرت سخت و نرم دچار تزلزل شده است و به دنبال راه حلی در کوچه، پس کوچه‌های دیگر می‌گرد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به اینکه آن‌ها مرتب در حال نقشه کشیدن علیه ایران هستند گفت: در میان مقامات آمریکایی اختلاف ایجاد شده است به طوری که آن‌ها در بحث حقوق بشر گرفتاری‌هایی دارند و در موضوعاتی همچون جمعیت و انتخابات نیز دچار چالش شده اند بنابراین امریکا با مشکلات عدیده‌ای روبه رو است و خود را در این شرایط با ایران درگیر کرده است.

سید حامد موسوی کارشناس مسائل آمریکا نیز در این برنامه گفت: رأی نیاوردن پیش نویس آمریکایی‌ها قابل پیش بینی بود، اما با این شدت برای آنان یک افتضاح شد.

او افزود: آمریکایی‌ها به ایران فشار می‌آورند و اروپایی‌ها می‌خواهند راه حل میانه‌ای را ارائه دهند که این سناریو بسیار برای ما مضر است لذا آمریکا وقتی از برجام خارج شد اروپایی‌ها با یک سری وعده و وعید به ما گفتند در برجام بمانید و بر این اساس سر ما کلاه رفت، زیرا هم پایبند برجام هستیم و هم این توافق منافعی برای ما ندارد.

او افزود: بهترین سناریو برای آمریکایی‌ها که زیر برجام زدند ماندن ایران در برجام و نرسیدن ما به منافعمان است لذا پیش بینی می‌کنم آمریکا تا ده روز آینده مکانیسم ماشه را فعال کند در حالی که از نظر حقوقی به علت خروج از برجام حق این کار را ندارد.

موسوی ادامه داد: اگر آمریکا بتواند این کار را انجام دهد مکانیسم ماشه به ضرر ما و به نفع آنان است، زیرا اگر تا ۳۰ روز درباره آن تصمیم گیری نشود همه تحریم‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت بازمی گردد مگر اینکه در این مدت شورای امنیت تحریم‌ها را دوباره لغو کند که آمریکا با حق وتو می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

او گفت: مذاکره و توافق آمریکایی‌ها با ما امکان پذیر نیست البته ترامپ به دنبال اتفاق ظاهری است تا آن را به عنوان موفقیت در داخل آمریکا مطرح کند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه سیاست خارجی چندان در انتخابات آمریکا تأثیرگذار نیست افزود: تنها گزینه ترامپ برای پیروزی در انتخابات آینده رفع مشکلات اقتصادی و مقابله با کرونا در این کشور است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار