مقام سابق آمریکایی: لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران ثبات جهانی را به مخاطره می‌اندازد

یک مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، صلح و امنیت جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد ناتوانی شورای امنیت در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، صلح و ثبات جهانی را به مخاطره می‌اندازد.

ریچارد گلدبرگ، در آستانه رای گیری اعضای شورای امنیت بر سر قطعنامه ضد ایرانی آمریکا، در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: هدف اصلی شورای امنیت ترویج صلح و امنیت جهانی است. عدم تمدید تحریم تسلیحاتی سبب استهزاء آن مسئولیت مقدس می‌شود که برمبنای آن سازمان ملل شکل گرفته است.

گلدبرگ پیش از این نیز در پیامی توئیتری مدعی شده بود که برخی از مسائل بی اهمیت و پیش پا افتاده در شورای امنیت پیشتر از موضوع به راه‌اندازی مکانیسم ماشه علیه ایران قرار گرفته است. عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه این ادعا آورد آمریکا می‌توانست بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شکایتی را به منظور راه اندازی مکانیسم ماشه صورت دهد، اما با نادیده گرفتن (حق) شکایت خود قطعنامه‌ای را منتشر کرد. این مقام آمریکایی پیشنهاد کرد با استفاده از حق وتو مضاعف برای قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران رای جمع کنید و با وتو همین قطعنامه مکانیسم ماشه را به راه بیندازید.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران در اکتبر (مهر) سال میلادی جاری به پایان می‌رسد. آمریکا در ماه‌های اخیر با تدوین پیش نویس قطعنامه‌ای اهتمام خود را برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرار داده است. در صورتی که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشود، گام بعدی طرح آمریکا تلاش برای راه اندازی مکانیسم ماشه برای از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است که تحریم‌های تسلیحاتی را نیز در برمی گیرد.

مقامات دولتی آمریکا مدعی هستند دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور با خروج از برجام، آن را نقض نکرده و همچنان می‌توانند به عنوان یکی از طرف‌های آن به بند‌های مندرج در این توافق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متوسل شود. آن‌ها امیدوارند با توسل به بند موسوم به مکانیسم ماشه یا سازوکار حل اختلافات بتوانند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند.

بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

رای گیری اعضای شورای امنیت سازمان ملل بر سر قطعنامه ضد ایرانی آمریکا در خصوص تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران امروز جمعه نهایی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
امریکا یک رژیم تروریستی است و بقای این رژیم در متهم کردن کشورهای دیگر و سیاه نمایی و دروغگویی استوار است در امور کشورهای مستقل دخالت می کنند و وقتی ایران وارد عمل می شود تا جلوی اهداف پلیدشان را بگیرد می گویند ایران نباید در امور کشورها دخالت کند تسلیحات رژیم تروریستی امریکا در دستان داعش و عربستان سعودی و تروریستهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند و خون غیر نظامیان بی گناه را می ریزند اما ایران را به دروغ متهم می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۵ مرداد ۱۳۹۹
سازمان ملل بازیچه دست امریکا نیست که شما بگویید کی به هدف خودش عمل می کند و کی عمل نمی کند امریکا محور نا امنی در جهان است و باید جلوی اقدامات خرابکارانه و دروغگوییهای امریکا ایستادگی کرد.
آخرین اخبار