اردن: اسرائیل باید یکی از دو گزینه صلح یا درگیری را انتخاب کند

وزیر خارجه اردن در واکنش به توافق امارات و رژیم صهیونیستی اعلام کرد این رژیم میان «صلح عادلانه» و تداوم درگیری و نزاع باید یکی را انتخاب کند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی اردن (پترا)، «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن، گفت رژیم صهیونیستی باید میان «صلح عادلانه» که بر پایان اشغالگری و تشکیل دو دولت که نمایانگر دولت فلسطینی مستقل دارای حاکمیت و زندکی به پایتختی قدس و بر اساس مرز‌های ۱۹۶۷ باشد که این تنها راه صلح است و یا تداوم درگیری و نزاع که نقض‌های مکرر حقوق مشروع ملت فلسطین و طرح‌های غیرقانونی که در پیش گرفته و تمامی فرصت‌های تحقق صلح را از بین می‌برد یک گزینه را انتخاب کند.

او گفت: تاثیر توافق برقراری روابط عادی امارات و اسرائیل بر تلاش‌های تحقق صلح به اقدامات آتی تل آویو مبتنی خواهد بود و اگر راه حل صلح را انتخاب نکند، نزاع عمیقتر خواهد شد و تهدیدی امنیتی تمامی منطقه را منفجر خواهد کرد.

وزیر خارجه اردن به توافق تعلیق الحاق اراضی فلسطینی اشاره کرد و افزود: اسرائیل باید تمامی اقدامات غیرقانونی خود که فرصت‌های صلح را از بین می‌برد و حقوق ملت فلسطین را نقض می‌کند متوقف کند و فورا وارد مذاکرات مستقیم، جدی و سازنده برای تحقق صلح بر اساس تشکیل دو دولت و بر اساس قانون و قطعنامه‌های بین المللی و ابتکار صلح عربی شود.

او افزود: صلح عادلانه و فراگیر که تنها گزینه راهبردی عربی و ضرورتی برای امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی هرگز با ماندن اشغالگری و تداوم سیاست‌ها و تدابیر اسرائیل که حقوق مشروع ملت فلسطین را نقض می‌کند، محقق نخواهد شد.

الصفدی تاکید کرد: منطقه بر سر دو راهی قرار دارد یکی مسیر صلح و پایان اشغالگری و دیگری نزاع که اسرائیل مسئول تداوم و تعمیق آن خواهد بود.

وزیر خارجه اردن در پایان اعلام کرد: اردن از هر تلاش واقعی که در تحقق صلح عادلانه و فراگیر سهیم باشد حمایت می‌کند و با دوستان خود برای تحقق آن همکاری خواهد کرد.

امارات و رژیم صهیونیستی در روز پنج‌شنبه از توافق ننگین و به گفته خود تاریخی در جهت عادی‌سازی کامل روابط دیپلماتیک خبر دادند. پیش‌تر نیز نشانه‌هایی از روابط گرم، ولی پنهان تل آویو و ابوظبی وجود داشت، اما هیچگاه به صورت رسمی اعلام نشده بود.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۲۴ مرداد ۱۳۹۹
عادی سازی روابط امارات و کشورهای عربی با اسرائیل به خاطر این است که به دلیل استیصال و شکست آمریکا در برابر تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکا به کشورهای عربی امتیازات و باجهای بزرگی می دهد و در عوض می خواهد که کشورهای عربی تنها به صورت نمایشی بگویند با اسرائیل اند تا شکست مفتضحانه اش مقابل ایران ، زیاد به چشم نیاید
آخرین اخبار