قیدار شهری که شش دانگش موقوفه است

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده گفت: موقوفه قیدار نبی توسط شخصی به نام بلغان خاتون زن غازان خان و دختر ارغون شاه در سال ۷۱۹ هجری قمری، زمانی که مغول‌ها در این منطقه حکومت می‌کردند وقف شده است.

شهرستان قیداربه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،استان زنجان موقوفات بسیاری دارد، اما موضوعی که موجب شده این استان در امر موقوفات به یک استان شاخص تبدیل شود، این است که شهر قیدار نبی (ع) به صورت شش دانگ موقوفه وشامل موقوفات بسیار ارزشمند نیز است، این شهر مرکز شهرستان خدابنده است و حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد.

شهر قیدار نبی (ع) به صورت تمام و کمال موقوفه است و در بین شهر‌های استان قیدار نبی (ع) دارای بیشترین موقوفه از نظر ارزش ریالی است، تعداد موقوفات این شهر قریب به ۵۰۴ مورد و تعداد رقبات آن نیز بیش از ۱۴ هزار مورد است.

از دیگر ویژگی‌های این شهر موقوفه وجود حرم مطهر حضرت قیدار نبی (ع) است که اهمیت شهر را بیش از بیش افزایش داده و هر سال گردشگران و زائران مذهبی بسیاری را از همه نقاط کشور به خود جلب می‌کند.
 
اما در پی دغدغه های مردم  شهر قیدار در مورد سرنوشت زمین های زراعی که وارد محدوده می شوند به سراغ رییس اداره اوقاف و امور خیریه  این شهرستان رفتیم .
 
علی ذوالقدر رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده در این باره به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت:
موقوفه قیدار نبی توسط شخصی به نام بلغان خاتون زن غازان خان و دختر ارغون شاه در سال ۷۱۹ هجری قمری، زمانی که مغول‌ها در این منطقه حکومت می‌کردند وقف شده است.

ذوالقدر افزود: ۶ دانگ شهر قیدار به اضافه روستا‌های  نعلبندان  و زواجر طبق همان وقف نامه جزو موقوفات استان محسوب شده و عواید آن در بقعه قیدار نبی، آموزش طلاب علوم دینی، کمک به فقرا و امور خیریه هزینه می‌شود.

او ادامه داد: زمین‌هایی  زراعی که  توسط شهرداری وارد محدوده شهری می‌شود از طریق رایزنی با استانداری  انجام می‌گردد تا به صورت کاربری‌های مسکونی تجاری و خدماتی مورد استفاده قرار گیرد.

ذوالقدر افزود: وقتی که شهرداری از طریق کمیسیون ماده ۵ با استانداری تصمیم به وارد کردن یک قسمت از بافت زراعی شهربه محدوده شهری می‌کند  در اداره اوقاف استان جلسه‌ای تشکیل شده و پس از بررسی برای کلیه زارعان صاحب نسق که در این منطقه زمین زراعی دارند ابلاغیه فرستاده شده و   یا از طریق  روزنامه‌ها وبیلبورد‌های شهر  اطلاع رسانی انجام می‌شود تا کسانی که در این قسمت از محدوده شهر زمین دارند جهت تعیین تکلیف زمین هایشان به اوقاف شهرستان مراجعه کنند.

او اضافه کرد: بعد از بررسی کروکی زمین‌ها و  تطبیق  وعدم تداخل آن‌ها با هم  یک جلسه مشترک مابین اداره اوقاف و زارعان صاحب نسق و شهرداری برگزار می‌شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده با بیان اینکه در این جلسه تعداد قطعاتی یا متراژ زمین‌های زراعی که حالا به خاطر  وارد شدن به محدوده شهری وتبدیل شدن به زمین مسکونی یا تجاری به  ارزش آن افزوده شده  پس از محاسبه شدن ۲۰درصد  آن  در اختیار زارعان صاحب نسق ۲۰ در صد  اوقاف و۲۰ درصد هم  در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد.

او گفت: در سال ۱۳۷۷ بر اساس  توافقنامه‌ای که با نماینده تام الاختیار سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و با حضور نماینده وقت شهرستان خدابنده، شورا و شهرداری و اداره اوقاف انجام شد زمین‌های که وارد محدوده شهری می‌شوند پس از کسر ۴۰ درصد که برای هزینه معابر خیابان‌ها و طرح‌های شهرداری است ۲۰ درصد هم  در اختیار شهرداری شهرستان برای عمران و آبادانی و مصرف کردن در زیر ساخت‌ها و مبلمان شهری و. شهر قیدار اختصاص می‌یابد.

ذوالقدر تاکید کرد: در حقیقت ۶۰ درصد از زمین‌هایی که وارد محدوده می‌شود طبق این تواققنامه به شهرداری می‌رسد  و سهم اوقاف و صاحب نسق به صورت مساوی ۲۰ درصداست.

ذوالقدر گفت:در سال‌های اخیر  هم طبق قانون جدید  اوقاف وقتی بخواهد یک قطعه زمینی  را بفروشد باید طرح توجیهی برای سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ارسال کند تا در مورد علت فروش زمین و هزینه کرد آن توضیحات لازم داده شود و مشخص شود آیا فروش برای موقوفه مقرون به صرفه است و یا نه. بعد از تایید این سازمان  اوقاف شهرستان می‌تواند اقدام به فروش قطعه زمین کرده و عواید و آن را در طرح‌های توسعه‌ای  و یا عمرانی محوطه قیدار نبی  و  یا آزاد سازی یکی از بافت‌های فرسوده اطراف بقعه هزینه  کند.

او ادامه داد: گاهی هم هزینه فروش زمین صرف سرمایه گذاری می‌شود  پس باید مجوزهای لازم صادر شود تا اوقاف  شهرستان مجوز فروش یک قطعه زمین را داشته باشد و بدون اجازه  و تصمیم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور حق فروش زمینی  را ندارد.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه اوقاف شهرستان نمی‌تواندبدون مجوز سازمان  یک وجب زمین را در مزایده عمومی به فروش برساند تصریح کرد:اخیرا هم  نه  زمینی فروخته شده و نه زمینی وارد  محدوده شهر‌ی شده  تا تعیین تکلیف شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده گفت:هر زمینی هم  که تا حالا فروش رسیده بر طبق صورتجلسه انجام شده و سهمیه اوقاف نیز کاملا مشخص شده و چندین سال است که ما اصلا مزایده‌ای برگزار نکرده و زمینی هم  نفروخته ایم.

انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حاج مهدی
۲۰:۲۸ ۰۶ بهمن ۱۴۰۲
مرحوم اونی که وقف کرده دشنامی نمونده که بهش داده نشه،مردم این شهر از کلمه وقف واقعا خوششون نمیاد بخاطر اینکه هیچ روشنگری در این مورد نشده که اوقاف داره با این پول چیکار میکنه،کجا خرج میشه؟ چرا این شهر اینقدر عقب مونده و...
Iran (Islamic Republic of)
Alexfernandezii
۲۰:۴۰ ۰۸ شهريور ۱۴۰۰
فقط قسمتی از زمین‌های قیدار اوقافی بود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام
حالا ما معنی وقف را هم فهمیدیم
مثلا زمینی به مساحت 10هکتار رو وقف میکنی بعد 50 سال اونجا در محدوهی شهر یا روستا قرار میگیره بعد کل اون شهر یا روستا میشه وقفی بعد هر زمینی که به محدوه ی اون روستا یا شهر اضافه بشه میشه وقفی ودیگه.