سرهنگ جهانی خبر داد؛

خطای انسانی مهم‌ترین علت تصادفات رانندگی

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: خطاهای انسان اصلی‌ترین دلیل ایجاد تصادفات رانندگی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ عین اله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در خصوص مهمترین علت تصادفات گفت: از دانستنی‌های مهم در موضوع رانندگی تدافعی، آشنایی با خطا‌های انسانی در حین رانندگی است. خطا و اشتباهات انسان اصلی‌ترین دلیل ایجاد تصادفات و سوانح رانندگی محسوب می‌شود.

وی افزود: توانایی راننده در کنترل خودرو تحت تأثیر عوامل مختلفی است که اگر نادیده گرفته شوند، صدمات جبران ناپذیری خواهند داشت.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا گفت: خطای انسانی تنها به "بی‌احتیاطی یا تخلف راننده از مقررات راهنمایی و رانندگی" محدود نمی‌شود. خوردن، آشامیدن و صحبت با تلفن همراه نیز از اشتباهات بسیار خطرناک و حتی مهلک در رانندگی است، چرا که تمرکز و دقت راننده را به شدت کاهش می‌دهد. از طرفی تصادفات رانندگی هنگامی رخ می‌دهند که قوانین فیزیک بر مهارت راننده در کنترل خودرو غلبه کند.

سرهنگ جهانی تصریح کرد: براساس یافته‌های حاصل از تحلیل تصادفات در پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مهم‌ترین و اصلی‌ترین خطا‌های انسانی منجر به بروز تصادفات و سوانح ترافیکی به قرار زیر است:

۱- اعتماد بیش از حد راننده به مهارتش در رانندگی.

۲- نادیده گرفتن خطرات پیش رو.

۳- بی‌تجربگی و عدم تمرکز راننده به هنگام خوردن، آشامیدن، استفاده از تلفن همراه و گوش دادن به موسیقی.

۴- عصبانیت و اضطراب در رانندگی.

۵- خطا‌های ادراکی.

۶- خستگی و خواب آلودگی.

۷- مصرف دارو‌های خواب‌آور، مواد مخدر و قرص‌های توهم زا.

۸- ارتکاب تخلفاتی مثل (سرعت و سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و ...).

۹- ضعف در بینایی.

۱۰- شخصیت ناسالم و بی‌نزاکتی.

۱۱- عدم آشنایی به راه؛ بنابراین تصادفات و سوانح رانندگی، معلول بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی و بعضاً بی‌پروایی بوده و نیاز هست رانندگان محترم، پیوسته با حفظ آرامش و رعایت اصول تدافعی در رانندگی از عجله و شتاب پرهیز و به موارد ۱۱ گانه فوق توجه ویژه‌ای داشته باشند تا ان‌شاءلله گام مهمی در کاهش جان باختگان و تصادفات رانندگی با همت شما عزیزان برداریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۹
نذاشتن تابلوي زياد
آخرین اخبار