روسیه: توسل آمریکا به مکانیسم ماشه ماجراجویی مخاطره‌آفرینی است

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسل آمریکا به مکانیسم ماشه برای جلوگیری از معافیت‌های تحریم تسلیحاتی ایران را ماجراجویی بین‌المللی ارزیابی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران با توسل به هر ابزاری را ماجراجویی مخاطره آفرین این کشور در عرصه بین الملل توصیف کرد.

میخائیل اولیانوف، با درج پیام عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در حساب توئیتری خود آورد: امیدواریم افراد معقول و منطقی در دولت آمریکا باشند که نخواهند با اقداماتی همانند تلاش برای راه اندازی مکانیسم ماشه، کشور خود را به واسطه ماجراجویی در عرصه بین الملل به مخاطره بیندازند.

ریچارد گلدبرگ در پیامی توئیتری مدعی شد که برخی از مسائل بی اهمیت و پیش پا افتاده در شورای امنیت پیشتر از موضوع به راه‌اندازی مکانیسم ماشه علیه ایران قرار گرفته است. عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا در ادامه این ادعا آورد آمریکا می‌توانست براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شکایتی را به منظور راه اندازی مکانیسم ماشه صورت دهد، اما با نادیده گرفتن (حق) شکایت خود قطعنامه‌ای را منتشر کرد. این مقام آمریکایی پیشنهاد کرد با استفاده از حق وتو مضاعف برای قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران رای جمع کنید و با وتو همین قطعنامه مکانیسم ماشه را به راه بیندازید.

بر اساس توافق هسته‌ای ایران، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه تهران در اکتبر (مهر) سال میلادی جاری به پایان می‌رسد. آمریکا در ماه‌های اخیر با تدوین پیش نویس قطعنامه‌ای اهتمام خود را برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرار داده است. در صورتی که تحریم تسلیحاتی ایران تمدید نشود، گام بعدی طرح آمریکا تلاش برای راه اندازی مکانیسم ماشه برای از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است که تحریم‌های تسلیحاتی را نیز در برمی گیرد.

مقامات دولتی آمریکا مدعی هستند دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور با خروج از برجام، آن را نقض نکرده و همچنان می‌توانند به عنوان یکی از طرف‌های آن به بند‌های مندرج در این توافق برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متوسل شود. آن‌ها امیدوارند با توسل به بند موسوم به مکانیسم ماشه یا سازوکار حل اختلافات بتوانند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کنند.

بر اساس مکانیسم ماشه، اختلاف حل نشده در کمیسیون مشترک برجام که شامل کشور‌های عضو این توافقنامه است، به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده خواهد شد. در صورتی که این نهاد امنیتی نیز ایران را به نقض برجام محکوم کند، تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل که قبل از برجام نیز وجود داشت، بدون طی شدن هرگونه پروسه‌ای علیه ایران اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار