خطرات عصر هسته‌ای؛

با گذشت ۷۵ سال از بمباران هیروشیما و ناکازاکی، جهان همچنان در معرض تهدیدات هسته‌ای است

لاپرس در گزارشی به بررسی خطر بزرگی که امروزه جهان را تهدید می‌کند و آن احتمال حمله هسته‌ای است، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، لاپرس در گزارشی نوشت سه ربع قرن از آن ماجرا گذشته است، اما خطر تکرار فاجعه هیروشیما یا ناکازاکی، منتفی نیست. بزرگداشت بمباران‌های هسته‌ای که منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر در ۷۵ سال پیش در ژاپن شد، همچنین یادآور این موضوع است که تهدید هسته‌ای هنوز وجود دارد.

ساعت ۸:۱۵ صبح روز ۶ اوت سال ۱۹۴۵ بود که بمب اتمی، با قدرت ۱۵ کیلوتن، منفجر شد و تقریبا کل شهر هیروشیما را نابود کرد و بیش از ۷۰ هزار نفر کشته شدند. سپس، در نهم اوت، ساعت ۱۱:۰۲ صبح، بمب هسته‌ای دیگری با قدرت ۲۱ تا ۲۳ کیلوتن روی ناکازاکی فرود آمد و باعث کشته شدن حدود ۴۰ هزار نفر شد. مجروحان متعاقبا جان خود را از دست دادند و تعداد کشته‌ها دو برابر شد البته به این تعداد باید کسانی را که در سال‌ها و دهه‌های بعد از آن به دلیل سرطان ناشی از بمباران کشته شدند، اضافه کرد.


        بیشتر بخوانید:


این بمباران‌های اتمی توسط آمریکا به پایان جنگ جهانی دوم کمک کرد، اما آغاز عصر هسته‌ای را نیز نشان داد. میشل فورتمن، استاد سیاست خارجی و امنیت ملی در دانشگاه مونترال، تأکید می‌کند دورانی که ما هنوز در آن زندگی می‌کنیم عصر هسته‌ای است. وی گفت: آنچه هیروشیما به ما یادآوری می‌کند این است که تهدید هسته‌ای هنوز وجود دارد. به رغم همه پیشرفت‌ها، سلاح‌های هسته‌ای تنها چیزی است که می‌توانند تمدن ما را نابود کنند.

فورتمن افزود: اکثر ناظران حتی موافق هستند که خطر درگیری هسته‌ای امروز نسبت به جنگ سرد بیشتر است.

وی تصریح کرد پاکستان، هند، کره شمالی و اسرائیل به حلقه قدرت‌های هسته‌ای پیوسته‌اند. پیشتر نیز آمریکا، روسیه، فرانسه، انگلیس و چین هسته‌ای بودند. اسرائیل رسما به داشتن سلاح هسته‌ای اذعان نکرده است. فورتمن معتقد است در برخی مناقشات مانند هند و پاکستان و کره شمالی و کره جنوبی که به طور رسمی پایان نیافته است، خطر وخیم شدن اوضاع بیشتر است.

میشل فورتمن می‌گوید اگر ۷۵ سال پس از هیروشیما و ناکازاکی، جامعه جهانی هنوز نتوانسته تهدید هسته‌ای را از بین ببرد، این به دلیل هژمونی آمریکاست.

تا سال ۲۰۱۶، رژیم منع گسترش سلاح‌های هسته ای - مجموعه‌ای از معاهدات تسلیحات هسته‌ای و ادعای مکرر صد‌ها کشور برای هسته‌ای نشدن- بسیار مستحکم بود. اما به اعتقاد میشل فورتمن، انتخاب دونالد ترامپ، که آمریکا را از تعدادی از معاهدات خارج کرده و قصد دارد دیگر معاهدات را نیز بر هم بزند، دائما پایه‌های این رژیم را شکننده‌تر می‌کند. ریاست جمهوری ترامپ فاجعه‌ای برای کنترل تسلیحات بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار