آیت الله علم الهدی:

غدیر گفتمان خاص اجتماعی در حکومت امت اسلام است/ اقامه باشکوه عزای حسینی با حفظ اصول بهداشتی

امام جمعه مشهد گفت: غدیر یک گفتمان و اندیشه خاص اجتماعی در جریان رهبری و حکومت امت اسلام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد در خطبه مجازی جمعه ۱۷ مردادماه در حرم امام رضا (ع)  گفت: غدیر یک گفتمان و اندیشه خاص اجتماعی و به تعبیر دیگر، یک "دکترین سیاسی" در جریان رهبری و حکومت امت اسلام در هر زمانی است.

او افزود: درست است پیغمبر اکرم (ص) از دنیا رفتند، اما عناصر و انسان‌هایی به‌عنوان مظهر عظمت ذات مقدس پروردگار که در علم وحی و وحی شناسی، افضل و برترین انسان‌های این امت هستند، در جامعه وجود داشت؛ بنابراین باید رهبری در تداوم وحی باشد؛ رهبری در اساس امت اسلام تنها یک انتخاب و انتصاب نیست، رهبری نصب الهی است و نصب الهی این است که در تداوم جریان وحی، رهبر باید ساخته‌شده برای رهبری از طرف ذات مقدس پروردگار باشد.
 
امام جمعه مشهد ادامه داد: غدیر یک گفتمان و اندیشه در مدیریت و حاکمیت جامعه اسلامی و امت است که رهبری در تداوم وحی قابل تحقق است، منهای جریان وحی و جریان وابسته به وحی، رهبری امت در هیچ عنصر و هیچ فرضیه‌ای قابل تحقق و اجرا نیست.


تنها رهبری وابسته به جریان وحی رسمیت دارد

 
آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: حاکمیت و رهبری امت اسلام در تداوم وحی قابل قبول و پذیرش برای همه مسلمانان است؛ آنچه امروز ما با تمام جوامع و فرق اسلامی‌داریم همین مسئله است، این‌که در آن زمان رئیس مملکت چه کسی شد خیلی برای ما مهم نیست ولو این‌که با غصب حق امیرالمؤمنین (ع)، انحراف رهبری از خط امامت یک ضایعه در اسلام به وقوع پیوست که آثار سوء آن تا این زمان نیز حس می‌شود، اما قضیه تاریخ برای ما یک اولویت و اصالت نیست، آنچه برای ما مطرح است، یک عقیده، گفتمان و اندیشه است.

او تصریح کرد: نکته دیگری که در اینجا برای ما قابل‌تأمل است، این است که چرا عید غدیر را "عیدالله اکبر" می‌گویند؟ یعنی آن عیدی که از طرف خداوند برای ما جعل‌شده و به خدا منسوب است، دو عید است، عید فطر و عید قربان، اما غدیر را ما عیدالله اکبر می‌گوییم یعنی عیدی که به خدا منسوب است و بزرگ‌تر از دو عید است، علت آن چیست؟

امام جمعه مشهد تاکید کرد: غدیر یعنی عید ولایت و نقطه خاص مظهر حاکمیت الهی که جریان امامت هست، مشخص‌شده است، عیدی است که هم به عید قربان و هم به عید فطر کمال می‌دهد لذا این عید را عیدالله اکبر نام‌گذاری می‌کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: شعائر غدیر را محترم بدانید؛ سلسله مراسمی قبلاً در بین ما مرسوم بود که دیدوبازدید‌هایی داشتیم که طبیعتاً در موقعیت امروز ابتلا به این بیماری منحوس امکان ندارد و اجرای این برنامه‌ها ممکن است موجب توسعه و شیوع این بیماری شود؛ آن دیدوبازدید‌ها که در کنارش صله‌رحم نیز بود را حتماً باید با رسیدگی‌ها، احسان‌ها و اکرام‌ها جبران کنیم تا شعائر عید غدیر را رعایت کرده باشیم.


با رعایت اصول بهداشتی، اطعام عید غدیر را احیا کنید


او افزود: شعائر غدیر را در دو قالب باید ببینیم، یکی در احسانی که معلوم باشد این حرکت عاطفی احسان و کمک به دیگران در راه عشق امیرالمؤمنین (ع) و بزرگداشت روز عظمت مولا انجام‌گرفته که دراین‌ارتباط، برنامه‌هایی برای رزمایش مواسات در این روز‌ها در نظر گرفته‌شده که ان‌شاءالله مورد اجرا و عمل قرار بگیرد، اما این‌که هر علاقه‌مند به امیرالمؤمنین (ع) دست به این کار بزند، احتیاج به یک فعالیت شخصی دارد که خود شما تحت عنوان احسان و اکرام علوی آن را انجام دهید.
 

بیشتر بخوانید:



امام جمعه مشهد با بیان اینکه  نباید به خاطر سختی برگزاری، شعائر محرم تعطیل شود، ادامه داد: عزیزان سرهیأت‌ها، این ویروس موجب نشود اگر دیدید اقامه عزای سیدالشهدا (ع) برای حفظ اصول بهداشتی مشکل دار می شود، از اصل عزاداری امام حسین (ع) منصرف نشوید و اقدامات هرساله را از نظر نذورات و شعائر حسینی انجام دهید.


اقامه باشکوه عزای حسینی با حفظ اصول بهداشتی انجام شود

 
آیت الله علم الهدی بیان کرد: امروز در شرایطی هستیم که اجرای نذورات حسینی با هیچ مشکلی روبرو نیست، محال هم نیست، هرکس نسبت به سیدالشهدا (ع) نذری، عهدی و برنامه‌ای دارد باید با همان کیفیت، خیلی گسترده‌تر، خیلی جالب‌تر و زیباتر این برنامه را اجرا کند.

او تصریح کرد: خوشبختانه آستان قدس رضوی آماده اجرای برنامه‌های بسیار مؤثر در ایام دهه محرم هستند و فضایی را نیز برای هیئات و جلسات در داخل آستان قدس تهیه دیدند.

امام جمعه مشهد تاکید کرد: وقتی ستاد مقابله با کرونا می‌گوید دسته روی و حرکت هیأت‌ها ممنوع است، بدون حرکت و بدون دسته روی نیز عزارداری امکان دارد.


فضای باز مدارس، محل عزاداری سیدالشهدا (ع) شود


آیت الله علم الهدی اظهار کرد: می‌توانیم برنامه‌های مختلف طراحی کنیم، هیئاتی که در حسینیه و زیر سقف قابل برگزاری نیست، در فضای باز مدارس که در نزدیکی هیأت هست مراسم عزاداری را با عظمت و جلالت بیشتر در فضای باز برگزار کنند.

او با تبریک و گرامیداشت روز خبرنگار به این قشر، افزود: خبرنگاری ضمن این‌که شغل بسیار با عظمت، مؤثر و ضروری در جامعه ما هست و در توسعه انقلاب و قوانین اسلام ما جریان خبرنگاری حرفه‌ای است که می‌تواند به‌خوبی نقش ایفا کند، عزیزان خبرنگار ما بدانند خبرنگاری یک نقطه امتحان و آزمایش الهی برای آنان در جریان تقوا هست.

امام جمعه مشهد ادامه داد: خبرنگار با حفظ اصول تقوای دینی و شرعی در این شغل مقدس به بالاترین مقام عبودیت حق نائل می‌شود و اگر خدایی نکرده تقوا در اجرای این حرفه وجود نداشته باشد، نه‌تنها این حرفه باعث تعالی نیست بلکه باعث گرفتاری و عذاب الهی خواهد شد.


فاجعه بیروت، ضایعه‌ای برای اسلام است

 
آیت الله علم الهدی با عرض تاسف از فاجعه دلخراش سرزمین بیروت، بیان کرد: ۱۰۰ کشته، چهار هزار مجروح و ۳۵۰ هزار نفر نیز بی‌خانمان شدند، این در یک ملت بیدار و مردم هوشیار بصیر عرصه مقاومت، ضایعه بزرگی برای اسلام و مسلمین به حساب می‌آید.
 
او تصریح کرد:  امیدواریم همت شما مردم و همت همه برادران و عزیزان ما در حلقه مقاومت و عنایت خاصه پروردگار، این ضایعه را نیز مثل بقیه خسارت‌هایی که در جریان مقاومت به وجود آمده است، جبران کند و بر صبر و مقامت عزیزان ما نیز در این سرزمین که صف مقاومت جبهه با کفر، فساد و استکبار است، بیافزاید.

انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار