رئیس انستیتو پاستور ایران:

ساخت واکسن زمان بر و هزینه‌بر است

بیگلری با اشاره به اینکه مدت زمان حدود ۵ تا ۱۰ سال برای ساخت واکسن نیاز است، گفت: این فرآیند زمان بر و هزینه‌بر است.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران با حضور در برنامه طبیب شبکه سه سیما با اشاره به اینکه در علم فناوری واکسن زمان آیتمی مهم محسوب می‌شود، بیان کرد: ساخت واکسن زمان بر و هزینه‌بر است.

او با اشاره به اینکه باید مراحل آزمایش مختلفی را از حیوانی تا چهار مرحله انسانی برای ساخت واکسن در نظر گرفت، افزود: در برخی از واکسن‌ها پس از مدتی دیده می‌شود که کاربرد ادعایی را ندارد و لذا واکسن را تکامل می‌دهند.

بیگلری با تاکید بر اینکه حداقل ۵ تا ۱۰ سال در یک بازه زمانی معمولی باید وقت گذاشت تا واکسن تولید شود، بیان کرد: از چندین سال پیش روی دو عضو خانواده این ویروس یعنی مرس و سارس اقداماتی صورت گرفته بود، به طوری که برخی کشور‌ها ساختار‌های این ویروس‌ها را در تولید واکسن کرونا در پیش گرفتند.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه ۷ میلیارد جمعیت دنیا به این واکسن احتیاج دارد،  گفت: حتی اگر ۱۰۰ شرکت تولیدکننده اقدام به تولید واکسن کنند کفاف تولید مورد نیاز دنیا را نمی‌کند.

برای ساخت واکسن راه‌های مختلفی در دنیا طی می‌شود

او با اشاره به اینکه برای ساخت واکسن راه‌های مختلفی در دنیا طی می‌شود، اظهار کرد: همه راه‌هایی که دنیا برای ساخت واکسن می‌روند در کشور ما هم نمونه آن در انستیتو پاستور و در سایر مراکز علمی انجام می‌شود.

بیگلری تصریح کرد: در تحریم هستیم، ولی دانش فنی خوبی داریم، حتی اگر نتوانیم زودتر واکسن بسازیم، افرادی را داریم که بتوانند انتقال تکنولوژی را سریع به کشور انجام دهند و لذا انتقال تکنولوژی در صنعت واکسن‌سازی ایراد نیست.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه واکسن با هزینه زیادی ساخته می‌شود، اما ممکن است کارایی نداشته باشد، گفت: هنوز مطمئن نیستیم واکسنی که ساخته می‌شود بتواند به صورت دائم ایمنی ایجاد کند.

او عنوان کرد: علم پزشکی در صد سال گذشته همه‌گیری جهانی مثل این ویروس را تجربه نکرده بود و لذا نادانسته‌های ما در مورد این ویروس بسیار زیاد است به طوری که هر چه جلوتر می‌رویم می‌بینیم دارو‌هایی که گفته می‌شد مؤثر است تأثیر چندانی ندارد و پروتکل‌ها تغییر می‌کنند.

بیگلری با اشاره به واکسن روسی گفت: با دانشمندان روسی به صورت مرتب جلساتی به شیوه ویدیو کنفرانس داریم و لذا کاملا می‌دانیم پایه کار آن‌ها چیست و چه روش‌هایی را دنبال می‌کنند، کارایی این واکسن قابل پیش‌بینی نیست این موضوع را حتی خودشان هم اذعان می‌کنند، واکسن بر اساس ژنتیک و شرایط بدنی و محیطی بر روی افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی دارد لذا اگر واکسنی وارد کشور شود باید روی گروه‌های خاصی که داریم تست شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
گروه‌های خاصی = آقازاده ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
اين كه ميگه ده سال رييس بهداشت جهاني كه ميگه ممكنه اصلا واكسني در كار نباشه پس ملت تا كي بايد اين بساط ماسك و دست شستن و بيرون نرفتن رو تحمل كنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
چطور اونوقت روسیه ساخت سر 6 ماه؟
آخرین اخبار