ترامپ: در تماس تلفنی با پوتین از طالبان حرفی نزدم

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای، گفتگو با همتای روسی خود درباره موضوع کمک مالی به طالبان را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از هیل، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه اخیر خود با آکسیوس اعلام کرد به دلیل نامعتبر بودن اخبار منتشره مبنی بر کمک مالی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی گفتگویی با ولادیمیر پوتین در این خصوص نداشته است.

در کلیپ کوتاهی که از این شبکه پخش شده است خبرنگار آکسیوس به ترامپ می‌گوید: «گزارش‌هایی منتشر شده که از کمک مالی روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکا خبر می‌دهد. آیا در تماس تلفنیِ خود در تاریخ ۲۳ ژوئیه (۲ مرداد) این مسئله را مطرح کردید؟»

ترامپ نیز در پاسخ او می‌گوید: «نه تماس تلفنی‌ام درباره مسئله دیگری بود و صحبتی در این باره نداشتیم و البته اگر بخواهم صادقانه بگویم بسیاری از افراد جعلی بودن این موضوع را نیز مطرح کرده‌اند.»

او سپس در پاسخ خبرنگار که از ترامپ پرسید چه کسانی جعلی بودن خبر را مطرح کردند، گفت: «بسیاری این را گفتند حتی دوستان دولت بوش که با من دوست نیستند نیز جعلی بودن این مسئله را مطرح کرده‌اند.»

همچنین ترامپ خطاب به مجری افزود: «البته من مشکلی با مطرح کردن این موضوع با پوتین ندارم.»

ترامپ همچنین در این مصاحبه گفت گزارش‌های تبانی مالی روسیه و طالبان هرگز به دست او نرسیده است، زیرا «سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آن‌ها را جعلی قلمداد کرده‌اند.»

وی همچنین افزود: «اگر این گزارش‌ها به من می‌رسید کاری انجام می‌دادم.»

پیش از این اخباری مبنی بر آنکه ترامپ گزارش‌های روزانه خود را به دقت و با جزئیات بررسی نمی‌کند، منتشر شده است.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه خود به این مسئله هم واکنش نشان داد و گفت: «من می‌خوانم و اتفاقا خیلی هم می‌خوانم. آن‌ها دوست دارند بگویند من نمی‌خوانم، اما برعکس، من مطالعه زیادی دارم. شاید بگویم بهتر از هر شخص دیگری که با او مصاحبه کرده‌اید این کار را انجام می‌دهم.»

در این مصاحبه خبرنگار خطاب به او از تایید ارسال سلاح از سوی روسیه به طالبان سخن گفت و پرسید آیا از نظر او نباید به همین دلیل روسیه را به چالش بکشد؟

ترامپ در پاسخ به این مسئله نیز گفت: «ما هم زمانی که طالبان با روسیه می‌جنگید به آن‌ها سلاح می‌دادیم.»

ماه گذشته در خبرگزاری‌های مختلف اخباری مبنی بر آگاهی مقامات کاخ سفید از پیشنهاد (ادعایی) روسیه به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان منتشر و اعلام شد که این موضوع در بخش اطلاعات محرمانه به کاخ سفید ارجاع شده است.

روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابعی که خواسته بودند نامشان فاش نشود، ادعا کرد که دستگاه اطلاعات نظامی روسیه (GRU) به طور مخفیانه به شبه‌نظامیان نزدیک به طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی یا سربازان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان پیشنهاد پول کرده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز مدعی شد افسران اطلاعاتی آمریکا و نیرو‌های عملیات ویژه در افغانستان از اوایل ماه ژانویه (دی) به مافوق‌های خود درباره «توطئه» مشکوک روسیه برای پرداخت پاداش به طالبان برای کشتن نظامیان آمریکایی در افغانستان هشدار داده بودند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار