هشدار دامپزشکی بم برای ذبح غیر بهداشتی دام

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بم از آمادگی این اداره برای بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در روز عید قربان، خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، اسدی پور رییس اداره دامپزشکی شهرستان بم ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن عید سعید قربان از آمادگی این اداره برای بازرسی بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در روز عید قربان، خبر داد.

او با اشاره به حضور ناظرین شرعی در کشتارگاه‌ها و همراهی با اکیپ‌های نظارت بهداشتی در روز عید سعید قربان از تشکیل ۴ اکیپ عملیاتی در سطح شهرستان و یک اکیپ ثابت در محل ادار ه دامپزشکی شهرستان خبر داد.

رییس اداره دامپزشکی شهرستان بم افزود: کشتارگاه صنعتی این شهرستان و اکیپ‌های بازرسی گوشت از آغازین ساعات روز عید آماده ارایه خدمات بهداشتی به شهروندان است.

این مقام مسئول از کلیه شهروندان خواست که به منظور محفوظ ماندن و  مبتلا نشدن به بیماری‌های مشترک دامی خاصه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، عمل ذبح و نذورات خود را صرفا در کشتارگاه و اماکن متعارف مورد تایید دامپزشکی انجام دهند.

اسدی پور در شرح بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: این بیماری ویروسی با گزش کنه منتقل می‌شود دام بیمار بدون علایم بالینی است، اما در انسان همراه با تب، درد عضلانی، گردن درد، سفت شدن بافت گردن، خونریزی در مخاطات (لثه- دستگاه تناسلی)، درد چشم، حساسیت چشم نسبت به نور، تهوع، استفراغ، اسهال، شکم درد، گلودرد است از مهمترین راه‌های پیشگیری از بیماری استفاده از دستکش هنگام تمیز کردن و قطعه کردن گوشت، تهیه گوشت دارای برچسب و مهر دامپزشکی ازفروشگاه‌های معتبر و مجاز، ضد عفونی مرتب اماکن دامی برای دفع کنه و مصرف نکردن گوشت گرم و تازه ذبح شده، است.

رییس ادار ه دامپزشکی شهرستان بم تصریح کرد: پس از طی فرآیند ذبح دام، لاشه دام بایستی مدت زمان ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری شود که این امر در کشتارگاه در قسمت پیش سرد کن انجام می‌گیرد، این عمل باعث افزایش کیفیت و ماندگاری گوشت و در نهایت منجر به از بین رفتن عامل بیماری زا می‌گردد.

او در پایان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف غیر بهداشتی مراتب را در اسرع وقت به اداره دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند.

انتهای پیام /ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار