ماجرای برخورد سیارک به کره زمین در روز جمعه چیست + عکس

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران به بیان توضیحاتی درباره برخورد سیارک با کره زمین در ۳ مرداد پرداخت.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مطالبی که در فضای مجازی با مضمون «برخورد سیارک با کره زمین در ۳ مرداد» منتشر شده است، اظهار کرد: در حالی که یک دنباله دار بسیار زیبا در آسمان شامگاهی این شب‌ها قابل مشاهده است و مردم می‌توانند آن را ببینند و از زیبایی‌های خلقت لذت ببرند متاسفانه شایعه‌ای که اساس علمی ندارد در فضای مجازی منتشر شده و در کنار نگرانی‌هایی که مردم از ویروس کرونا دارند به ایجاد تشویش و نگرانی عمومی دامن زده است.

برخورد سیارک با زمین از اساس کذب است

عتیقی اضافه کرد: بر اساس این شایعه گفته شده است  سیارکی فردا جمعه ۳ مرداد با زمین برخورد می‌کند در حالی که سیارک ND ۲۰۲۰ از فاصله‌ی ۵ و نیم میلیون کیلومتری زمین در روز جمعه عبور خواهد کرد و با توجه به اینکه این سیارک با قطر کمتر از ۲۰۰ متر از این فاصله‌ بسیار زیاد عبور می‌کند جای هیچ گونه نگرانی نیست بنابراین این شایعه از اساس کذب بوده و آن را تکذیب می‌کنیم.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران ادامه داد: عبور این سیارک یک عبور بی‌خطر همچون سایر اجرامی است که اصطلاحا (NEO) یا Near Earth Object (اجرام نزدیک به زمین) به آن‌ها اطلاق می‌شود، به همین دلیل جای هیچ نگرانی نیست و به مردم توصیه می‌کنیم به دنباله دار «نئووایز» (NEOWIES) توجه کنند.

دنباله دار قرن امشب در نزدیک ترین فاصله به زمین می رسد

او در ادامه بیان کرد: این دنباله دار به عنوان «دنباله دار قرن» نام گرفته است چرا که از سال ۱۳۷۵ خورشیدی که در آسمان ایران شاهد دنباله دار هیل - باپ بودیم، تاکنون دنباله داری به این زیبایی و جلوه در آسمان رخ نشان نداده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: این دنباله دار که با نام علمی C/۲۰۲۰ F۳ شناخته می‌شود، در روز جمعه ۸ فروردین امسال توسط کاوشگر نقشه بردار فروسرخ میدان وسیع که اجرام نزدیک به زمین را رصد می‌کند و به نوعی شکارچی سیارک‌ها به حساب می‌آید، کشف شد.

عتیقی در ادامه اضافه کرد: در زمان کشف، این دنباله دار ۳۰۰ میلیون کیلومتر از خورشید و از زمین حدود ۵۲۵ میلیون کیلومتر فاصله داشت. در روز جمعه ۱۳ تیر ۹۹ دنباله دار «نئووایز» (NEOWISE) در فاصله ۴۳ میلیون کیلومتری مهر تابان به حضیض خورشیدی رسید که از میانگین فاصله سیاره تیر به خورشید نزدیک‌تر بود، (سیاره تیر نزدیک‌ترین سیاره به خورشید است) و این دنباله دار به مراتب به خورشید نزدیک‌تر شد و آن را شناسایی کردیم و در روز جمعه ۱۳ تیر ۹۹ دنباله دار به حضیض خورشیدی رسید.

دنباله دار نئووایز در آسمان صبحگاهی

این دنباله دار هر ۶ هزار ۸۰۰ سال یک بار به دور خورشید می‌زند

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه با بیان اینکه دنباله دار نئووایز (NEOWISE) یک دنباله دار بلند مدت است، گفت: هر ۶ هزار ۸۰۰ سال این دنباله‌دار یک بار به دور خورشید می‌زند و تا ۲۲ تیر ماه در آسمان صبحگاهی قرار داشت که جلوه زیبایی در آسمان شمال شرق از خود نشان می‌داد و هم اکنون به آسمان شامگاهی آمده است؛ بعد از غروب مهر تابان در شمال غرب آسمان در نزدیکی صورت فلکی خرس بزرگ یا دب اکبر علاقه مندان می‌توانند این دنباله دار را با یک دم کشیده و بسیار با شکوه در آسمان مشاهده کنند.

او افزود: رصدگران اگر در مناطقی باشند که آلودگی هوا و آلودگی نوری وجود نداشته باشد، حتی با چشم غیرمسلح می‌توانند این دنباله دار را رصد کنند و یک دوربین دو چشمی یا تلسکوپ کوچک آماتوری می‌تواند در مشاهده بهتر این دنباله دار کمک کند.

دنباله دار نئووایز در آسمان شامگاهی این شب ها

این دنباله دار حاوی ۱۳ میلیون برابر یک استخر المپیک دارای آب است

به گفته این کارشناس حوزه نجوم، این دنباله دار در میان دنباله دار‌ها یک میان رده از نظر قطر هسته است، اما کشیدگی دم آن میلیون‌ها کیلومتر در فضا کشیده شده است. گفته می‌شود که این دنباله دار حاوی ۱۳ میلیون برابر یک استخر المپیک دارای آب است و سرعت آن هم در فضا اکنون ۲۳۱ هزار کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار کرد: امروز پنج شنبه ۲ مرداد این دنباله دار به حضیض زمینی رسید یعنی ۱۰۳ میلیون کیلیومتر با زمین فاصله دارد؛ کمترین فاصله با زمین  تا پنج شنبه شب دوم مرداد به ۱۰۳ میلیون کیلومتری می ‌رسد و به مرور از زمین دور و دور‌تر خواهد شد و تا ۱۰۸ میلیارد کیلومتر از زمین دور می‌شود؛ بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم که به دور از خبر‌های ناصحیح علمی به خبر‌های کارشناسان که با بررسی‌های علمی انجام می‌شود توجه کنند و از وبگاه‌های معتبر و خبرگزاری‌های مورد اطمینان برای دریافت خبر‌های علمی استفاده کنند.

دنباله دار نئووایز در آسمان شامگاهی این شب ها

بازگشت بعدی این دنباله دار ۷ هزار سال دیگر است

عتیقی تاکید کرد: مردم هیچ گونه نگرانی درباره اتفاقات نجومی به خود راه ندهند، زیرا هیچ اتفاق بدی از فضا به ما نمی‌رسد. یادمان باشد بازگشت بعدی این دنباله دار حدود ۷ هزار سال دیگر است و فرصت مجددی برای هیچ‌یک از ساکنان فعلی زمین برای مشاهده این جرم با شکوه فراهم نخواهد بود!

او اضافه کرد: سیارک ND ۲۰۲۰ به علت نور بسیار کم، با قویترین تلسکوپ‌های آماتوری نیز دیده نمی‌شود و قابل ثبت نیست.

گفتنی است، تمامی عکس‌ها توسط گروه پژوهش انجمن نجوم آماتوری ایران با دوربین Canon ۶D MarkII در شهرستان تفرش - استان مرکزی گرفته شده است.

۰۴:۲۹ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
چی بگم تو را خدا زنگش بزنید برگرده دنبال من میگشته این شیاطین دولتی نزاشتن برخورد کنه به خونه ما فکر کردن میشه اینم بدزدن کثافتای بیچاره
۱۹:۳۰ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
برای نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آرزوی موفقیت و پیشرفت روز افزون می کنیم
۲۳:۳۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
هرچی میخواد بشه بشه ما که چیزی برای از دست دادن نداریم اونی باید بترسه که ما مردمو بد بخت کرده خدا جوابتو بده ایشالا
۲۱:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
کاش می خورد به زمین راحت میشدیم
۰۹:۳۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
تیر غیب که میگن همینه که ایشالا بخوره به خونه همسایه من که پول طلبم رو نمیده.
Germany
۰۷:۲۴ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
من عاشق منظومه شمسی و سیاره هام
مانی
۰۱:۰۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چه زیبا !

تشکر میکنم که از نگرانی درمون آوردید .

تشکر از yjc عزیز .
هستی
۰۰:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
الهی شکر داشتم از ترس میمردم به خدا=/
بیق
۱۷:۱۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
حیف شد دیگه، روش کلی حساب باز کرده بودم، کلی هیجان عین تو فیلما،
حسین
۰۰:۳۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
فتبارک الله احسن الخالقین بنازم قدرت رب العالمین متاسفانه ما غافل از راز خلقت وزیبایی ها فقط بفکر نان شب هستیم
۰۰:۰۹ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
ای بابا‌ کاش میخورد به زمین. حیف شد. دوست دارم زود تر قیامت شه.
France
سعید نعمتی
۲۳:۵۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
حتی اگه کل دنیا به این نتیجه برسند که قراره این اتفاق بیفته و زمین نابود بشه باز هم تا خدا نخواد آب از آب تکون نمی خوره !!
وحیده صالح میرحسنی روان ی
۲۳:۴۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
کاش بخوره تو سر من،عذاب وجدان کشت مرا،شاید دیگران راحت بشوند.سپاس
Germany
محمد
۲۳:۴۷ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
"و این دنباله دار به مراتب به خورشید نزدیک‌تر شد و آن را شناسایی کردیم" آمریکا شناسایی کرد شما فقط میتونی با تلسکوپ خودت که قبل گرونی دلار از بازار خریدی و الان دیگه نمیشه خرید چون قیمتش خدا تومن شده، وقتی نزدیک زمین شد ببینیش مسعود عتیقی عزیز
سهیل
۲۳:۳۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
کاش میخورد به زمین راحت میشدیم
۲۳:۲۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
اگه شهاب سنگ نکشه ازکرونا بمیریم خلاص شیم بریم پی کارمون ازدست تکرم بیکاری خلاص بشیم!!!
۲۳:۱۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
انءشالله بخوره به آمریکا و انگلیس و اسرائیل .
۲۱:۲۷ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
باهمین نسبت فاصله ادامه می دادی به ایران می رسیدی
lura
۲۳:۱۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
اظهار نظرتون دروغ نباشه یهویی بخوزه سرمون
هستی
۲۳:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چی میگی واسه خودت اگه اینجوری بود تا حالا مرده بودیم=/
۲۳:۰۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
بخوره راحت بشیم اط این زندگی گرونی بدبختی بیکاری
تموم بشه با تمام مسولان بریم اون دنیا
۲۳:۰۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ای کاش بخوره از دست این همه بدبختی ها گرونیها بی پولیها کرونا مسئولین بی مسئولیت و بی کفایت راحت بشیم
۲۳:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
انشاالله هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه فضا بینهایت پیشرفت کند و حرفی واسه گفتن داشته باشد
۲۲:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
زنگ بزنین برگرده ، یک ملت منتظرن
۲۲:۲۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خبر احتمال برخورد سیارک بازمین را خودتون هم زده بودید.
۲۱:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
دروغ است و توطئه دشمنان اسلام هست
امین
۲۱:۲۳ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
والا کاش میخورد نجات پیدا میکردیم
از این زندگی نکبتی
بیق
۱۷:۱۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
همه چی رو بی خیال، کاش می‌خورد عاشق هیجانم، فک کن بعدش مواد مذاب، فرار مردم، رفتن به زیر زمین تو تونل‌ها ع، عین تو فیلما چه حالی میداد
۲۳:۰۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
کاش میخورد راحت میشدی والا،
امید
۲۱:۲۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
فتبارک الله احسن الخالقین.
منصور
۲۱:۱۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
میگه با تلسکوپ هم قابل مشاهده نیست // فکنم تیر غیب که میگن همینه // قبول دارید ؟؟
۲۱:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
انشاالله‌ظهورامام‌زمان‌باشه
فردا‌جمعه‌
۲۰:۴۴ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ای کاش
۲۰:۱۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
انشالله مستقیم بخوره به ایران چنان برخورد کنه با زمین تمامی این مسئولین ایران بیدار شن از خواب سنگین
۲۰:۱۰ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
ای کاش بخوره راحت بشیم
۲۲:۲۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
آخ مظلموم
۰۰:۱۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
موافقم که بخوره توی ملاجت!!!!
۰۴:۰۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
چرا اینقدر ناامیدی مَرد؟...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
روزاخر
۱۸:۱۹ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خدا کند ب زمین برخورد کند
واز شر این روزگار لعنتی ک پراز بی صفتی و بی عدالتیست
نجات یابیم
۱۸:۰۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
کاش میخورد|||:
۱۹:۱۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
کاش هدفمند یه جای خاصی رو می زد که باعث همه بدبختیای ما توی 7 سال اخیر شده
مانی
۰۱:۰۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
خدا نکنه من هنوز کلی آرزو دارم !