اتفاق عجیب ۸۰۰ میلیون سال پیش دلیل آغاز حیات در زمین

دانشمندان دانشگاه اوکازای ژاپن در تازه‌ترین یافته‌های خود به نتایج جالبی درباره منشاء اصلی حیات در کره زمین دست‌ یافتند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اینکه حیات در کره زمین دقیقا از چه زمانی آغاز شده همواره محل کنجکاوی بوده است. دانشمندان و نجوم شناسان بیش از سایرین به این مسئله می‌اندیشند. به تازگی دانشمندان دانشگاه اوکازای ژاپن به دنبال مطالعاتی که در این زمینه انجام داده‌اند به نتایج جالب توجهی دست یافته‌اند.

به گفته یکی از دانشمندان این تحقیق، زمین و ماه حدود ۸۰۰ میلیون سال پیش با تعداد بیشماری از شهاب سنگ‌ها بمباران شده‌اند، آن‌ها این فرضیه را در جریان بررسی سن ۵۰ دهانه مختلف ماه ارائه دادند. به اعتقاد آن‌ها ۸۰۰ میلیون سال پیش درست زمانی که اولین نشانه‌های زندگی پیچیده در زمین نمایان شده بود، شهاب سنگ‌ها در حال بمباران کره زمین و ماه بودند.

 

شهاب سنگ

بر خلاف زمین، ماه دچار فرسایش نشده است و همین امر باعث می‌شود دانشمندان بتوانند برخورد سیارک‌ها با سطح ماه و تاریخ دقیق این اتفاق را بررسی کنند.

بر اساس یافته‌های این تیم ژاپنی، دهانه‌های مورد مطالعه دقیقا در همان زمان یعنی ۸۰۰ میلیون سال پیش هنگام بارش شهاب سنگ‌ها ایجاد شده‌اند که طول آن‌ها ۱۹ کیلومتر است؛ اما حاصل این برخورد با سطح زمین سونامی‌ها، آتش سوزی‌ها و مقادیر زیادی فسفر بوده است.

به گفته این تیم تحقیقاتی شهاب سنگ‌ها هنگامی به وجود آمدند که یک سیارک غول پیکر به طول ۱۰۰ کیلومتر به ده‌ها صخره کوچکتر در اعماق منظومه شمسی برخورد کرد.

کره ماه

پروفسور کنتارو ترادا از دانشگاه اوکازا معتقد است این دوره تغییر و تحولات زیست محیطی بزرگی را بر روی زمین ایجاد کرده است و این بمباران بی‌امان می‌تواند به دلیل ایجاد فسفر زیاد، باعث آغاز حیات در کره زمین شده باشد. در هیچ کجای زمین به اندازه کربن، فراوانی هیدروژن یا اکسیژن نداریم، بنابراین فسفر یکی از عناصر اصلی زندگی در سیاره ماست.

این دانشمند افزود: فسفر برای غشای سلولی و مولکول حامل انرژی سلول‌های ATP نیز حیاتی است، این کمک می‌کند تا ستون فقرات، زنجیره‌های طولانی نوکلئوتید‌های تشکیل دهنده DNA را ایجاد کند. درک بمباران شهاب سنگی زمین موضوعی است که از نظر علمی از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا می‌تواند اثرات بالقوه خطرناکی برای زمین داشته باشد.

او گفت: انفجار کامبرین یک رویداد سریع تکاملی است که منجر به واگرایی گروه‌های اصلی حیوانات شده و ۵۴۱ میلیون سال پیش اتفاق افتاده است. از آن زمان حداقل پنج انقراض انبوه رخ داده که اثرات سیارک‌ها یکی از دلایل اصلی در نظر گرفته شده است؛ اما آن‌ها می‌توانند برای زندگی مفید هم باشند.


بیشتر بخوانید:


به گفته پروفسور ترادا زمان شناسی دهانه‌های ماه، بینش جدیدی را در مورد برخورد سیارک‌هایی ایجاد می‌کند که ممکن است اکوسیستم‌ها را به سمت ارگانیسم‌های بزرگتر و به طور فزاینده پیچیده از ۸۰۰ میلیون سال پیش سوق دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۱:۰۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
بزرگی خدا ببین در چه حده
Iran (Islamic Republic of)
یاسی
۱۶:۰۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
واقعا کهکشان راه شیری چه عظمتی داره ما حتی اندازه یک نقطه هم توش نیستیم. ای هیچ برای هیچ با هیچ مپیچ.
Iran (Islamic Republic of)
Hossein
۱۴:۵۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خیلی ممنونم لطف کردین بابت مطالب
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۱:۴۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
جالب بود .


ممنون
Japan
یاقو
۰۴:۴۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
تمام این دلایل حتی اگر مستند هم باشند باز هم دلیلی برای وجود منطق و زندگی نیستند از کجا زنده بودن نفس کشیدن شروع شد چه چه اتفاقی افتاد که چند مولکول یک سلول را ساختند و از کجا شروع شد که این مولکولها برای زنده بودن نیاز به غذا پیداکردند و فهمیدند که در اتمسفر بدون اکسیژن، برای زنده ماندن باید دنبال اکسیژن باشند؟
و منطق و فهم، به طور ساده ادراک نسبت به محیط اطراف از کجای زمان شروع شد؟؟؟
هیچوقت و هرگز جواب این سوال رو پیدا نخواهید کرد هرگز حتی قرنها بعد از این لحظه...
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۳:۵۲ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
همه این ها بر میگرده به خدایی که بهترین ناظم و برنانه ریز هستی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
منطق از ریاضیات شد دوما از کجا میدونی که قرنها بعد از این متوجه نخواهند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
چرا همه اینها جواب دارند یکم اگه بیشتر مطالعه کنی متوجه میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
بر اساس فسیل های بافت شده، حیات رویه زمین سه و هشت دهم میلیارد سال قدمت داره بعد شما حرف از هشتصد میلیون سال پیش میزنین؟
Germany
صادق
۱۹:۵۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
سه و هشت دهم میلیارد سال، عمری هست که برای جهان تخمین زده شده است نه شروع حیات در کره زمین
البته اینها تخمین هایی هستند که بر اساس شواهد و نظریه های کنونی گزارش میشوند ممکن است در آینده با دسترسی به منابع بیشتر و تکنولوژی های بهتر تخمینهای دقیقتری ارائه شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
اینا هنوز زور میزنند شبه علم رو بجای علم به مردم دنیا بقوبولونند. ساده ترین ارنگانیزمهای زنده چنان پیچیده‌اند که غیر ممکنه به صورت تصادفی به وجود اومده باشند
Iran (Islamic Republic of)
Moeinmm
۱۴:۰۴ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
ای کاش هیچوقت زمین شکل نمی گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
اینو نگو باید بگی ای کاش آدم های بد ذات وبد شکل نمیگرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۹
خلقت خداوند هست بشر هنوز از پیدایش ان عاجز است
آخرین اخبار