کارشناس نظامی: برنامه‌های دفاعی ناتو علیه روسیه منسوخ‌شده و قدیمی است

یک کارشناس نظامی نروژی برنامه‌های دفاعی ناتو علیه روسیه در آب‌های شمالی را منسوخ‌شده و قدیمی توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یک کارشناس نظامی نروژی هشدار داده است که در صورت بروز درگیری، روسیه قادر خواهد بود به سادگی نیرو‌های زمینی ناتو را شکست دهد و کنترل ایالت فین مارک واقع در شمالی‌ترین نقطه نروژ را به دست آورد.

آیدا هولست پدرسن، محقق و کارشناس آکادمی نیروی دریایی نروژ معتقد است از زمان جنگ سرد به بعد، نیرو‌های مسلح نروژ برای حمله به روسیه برنامه ریزی کرده اند تا از شهر فینمارک، که با استان مورمانسک روسیه و شبه جزیره کولا مرز دارد، دفاع کنند. با این وجود، اوضاع تغییر کرده است و برنامه ریزی ۶۰ سال گذشته منسوخ و قدیمی شده است.

او گفت: به نظر می‌رسد نروژ و ناتو روی سناریوی اشتباهی برنامه ریزی کرده اند. این امر به این معنا نیست که برای تأمین منافع روسیه در جنگ بزرگ با ناتو، باید فینمارک را مجهز کنید. برنامه‌های جنگی اتحاد جماهیر شوروی، که شامل اشغال فینمارک بود، در شرایطی متفاوت و با فناوری آن دوره بود که به طور قابل توجهی متفاوت از تکنولوژی امروزه تدوین شده بود.

این کارشناس معتقد است روسیه فعالیت‌های ناتو و رزمایش این سازمان در آب‌های شمالی را رصد می‌کند و همین امر باعث تغییر برنامه ریزی جنگی و استراتژیکی روسیه شده است. پیشرفت‌های نظامی مسکو در مقایسه با ناتو یک گام جلوتر است و چنین شرایطی موقعیت ناتو در برابر روسیه در آب‌های شمالی را دشوار می‌سازد.

در همین حال برخی منابع خبری گزارش دادند نیروی هوایی آمریکا در تلاش برای تقویت پدافند موشکی خود به منظور مقابله با تهدید‌ها در قطب شمال است.

نیروی هوایی آمریکا در گزارشی اعلام کرد واشنگتن قصد دارد با ارتقاء سامانه هایش برای شناسایی موشک‌های دشمن در رادار و همچنین نظارت‌های ماهواره ای، با تهدید‌های فزآینده پیش روی منافعش در قطب شمال مقابله کند و در عین حال با استفاده از هواپیما‌های نسل پنجم همانند اف ۳۵ در پایگاه هایش در آلاسکا و احتمالا در گرینلند به این تهدید‌ها واکنش نشان دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار