ایران؛ محور گفتگوی تلفنی صدراعظم آلمان با پوتین

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با رئیس‌جمهور روسیه در خصوص تحریم تسلیحاتی ایران تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «اشتفن زایبرت» سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در مکالمه‌ای تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در خصوص حل درگیری‌ها در اوکراین، اوضاع لیبی و مسأله تحریم تسلیحاتی ایران بحث و گفتگو کرد.

زایبرت به خبرنگاران گفت: «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان امروز تماسی تلفنی را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه داشت که دو طرف در آن بر اجرای توافقنامه مینسک در زمینه حل مسالمت آمیز درگیری‌ها در شرق اوکراین متمرکز شدند.

وی در ادامه افزود: دو طرف همچنین در زمینه اجرای تحریم تسلیحاتی علیه ایران و اوضاع کنونی لیبی بحث و تبادل نظر کردند.

همچنین طبق اعلام کرملین پوتین و مرکل در این گفتگوی مشترک اعلام کردند تحریم‌ها و فشار علیه ایران فایده‌ای ندارد.

از سوی دیگر، خبرگزاری اسپوتیک گزارش داد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه امروز چهارشنبه در تماسی تلفنی با محمد بن زاید آل نهیان اوضاع در لیبی را مورد بررسی قرار دادند و بر اهمیت مذاکرات و یکپارچه ساختن تلاش‌های بین المللی در زمینه حل بحران در این کشور تأکید کردند.

گفتنی است سازمان ملل از آنکارا به دلیل حمایت تسلیحاتی از دولت وفاق ملی انتقاد کرده و از همه طرف‌های بین المللی خواسته است تا به تحریم‌های تسلیحاتی علیه لیبی احترام بگذارند. دولت وفاق ملی هم عربستان، مصر و امارات را متهم به حمایت مالی و تسلیحاتی از ارتش تحت امر خلیفه حفتر کرده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور، به کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است. دو واقع، دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس و دولت طُبرُق در شرق لیبی که حامی خلیفه حفتر، فرمانده «ارتش ملی لیبی» است لیبی را تحت کنترل دارد.

روسیه، مصر، امارات عربی متحده و فرانسه از حفتر حمایت می‌کنند و ترکیه و قطر نیز حامی دولت وفاق ملی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار