حجت الاسلام نوروزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

کمیسیون قضایی با تغییر در آیین‌نامه تشکیل جلسه می‌دهد

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی بیان کرد که با تغییر حد نصاب اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی در آیین نامه و موافقت نمایندگان و شورای نگهبان، این کمیسیون با ۸ نفر تشکیل جلسه خواهد داد.

حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کمیسیون قضایی و حقوقی پارلمان جدید هنوز شکل نگرفته است، گفت: این کمیسیون با عضویت ۸ نفر در آن به حد نصاب قانونی نرسیده است؛ در نتیجه مقرر شده که برای برگزاری جلسات کمیسیون قضایی و حقوقی، آیین نامه تغییر کند.

او ادامه داد: با بررسی این تغییر در هفته آینده، حد نصاب حاضران در کمیسیون کاهش داده می‌شود که با موافقت نمایندگان و تأیید شورای نگهبان، کمیسیون قضایی و حقوقی هم با تغییر ماده ۳۸ آیین نامه با ۸ نفر تشکیل جلسه خواهد داد.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی اظهار کرد: اگر هیئت رئیسه تلاش می‌کرد و با برخی نمایندگان حقوقدان و مرتبط با قوه قضاییه گفت‌وگو داشت، آن دسته از نمایندگان به این کمیسیون می‌آمدند.


بیشتر بخوانید

حجت الاسلام نوروزی با اشاره به قانون  آیین نامه داخلی پارلمان گفت: این قانون بر اساس بند ۱۰ ماده ۲۲ یکی از وظایف هیئت رئیسه را اقدام برای تشکیل شعبه‌ها و کمیسیون‌ها می‌داند که هیئت رئیسه به هر دلیلی صلاح ندانست و یا نتوانست در زمینه یاد شده اقدامی کند.

اصلاح آیین دادرسی کیفری و قانون محکومان مالی، دستور کار مورد انتظار

او در تشریح نخستین اقدام‌های قانونگذاری در کمیسیون قضایی و حقوقی گفت: بررسی طرح مالکیت صنعتی، کتاب ۴ و ۵ قانون تجارت، اصلاح آیین دادرسی کیفری، اصلاح آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، اصلاحیه قانون بازرسی کل کشور و اصلاح قانون محکومان مالی از این کمیسیون انتظار می‌رود.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی درباره قانون محکومان مالی توضیح داد: در قانون محکومان مالی آمده است که محکومان مهریه و دیه در صورت نوعی از اعسار زندان می‌روند و همچنین باید اعسار را از داخل زندان ثابت کنند. این مسئله درست نیست و معسر نباید به زندان بروند؛ بلکه طلبکار باید ثابت کند نوع اعسار را اثبات کند.

حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه در کمیسیون قضایی و حقوقی طرح‌هایی در نوبت صحن مجلس دهم بود که فرصت بررسی آنها پیش نیامد، گفت: طرح‌های مذکور را ارائه خواهیم کرد و در صورت ارسال لایحه از سوی دولت، با اولویت، زمان‌بندی و بررسی می‌کنیم تا به صحن علنی برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار