مرکز نوآوری صنعت صوت و تصویر افتتاح شد

مرکز نوآوری صنعت صوت و تصویر امروز صبح با حضور رئیس رسانه ملی و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،مرکز نوآوری رسانه‌های صوت و تصویر با حضور دکتر علی عسکری،سید صادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر و ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امروز افتتاح شد.

سید صادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیرگفت:این اتفاق به شکل نمادین است که عرصه رقابت رسانه و قاعده مندی رسانه را نشان می‌دهد، بدون حضور شرکت‌های دانش بنیان این اتفاق نمی‌افتاد. اکنون ما راه حل‌های فناورانه را پیدا کرده‌ایم تا به سمت تنظیم‌گری و جریمه تنظیم‌گری فناوری محور برویم.

وی ادامه داد:از اهداف این اتفاق حفاظت از مرز‌های حاکمیت رسانه‌های ملی، اعتماد عمومی و تقاضای تنظیم‌گری درکنار تشدید رقابت بازیگران بین المللی است.

امامیان گفت: مزیت‌های ایران در تنظیم گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به دلیل شکل‌گیری صنعت رسانه‌های فراگیر است ابتدا باید تنظیم‌گری را قانونمند کنیم و وارد بازار شویم که این اتفاق افتاده است. در کنار آن زیست‌بوم ملی رسانه‌های صوت و تصویر اهمیت زیادی دارد.

این امضای تفاهم نامه می‌تواند توسعه دهنده تنظیم‌گری ما شود و ایجاد مرکز نوآوری، قدمی در این مسیر است.

احمد فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در مراسم افتتاحیه فاز یک ایستگاه نوآوری شریف گفت: ما شاهد رشد هر روزه دانشگاه در حوزه علم و فناوری هستیم. ما برنامه راهبردی را برای شریف در سال ۹۵ به تصویب رساندیم که سه محور اصلی دارد. این محورها عبارتند از: سرآمد بودن در آموزش، پژوهش و فناوری، اثر بخشی اجتماعی و تبدیل آن به یک شرکت جامعه محور که تلاش می‌کند در جهت مرجعیت علمی کشورقدم بردارد.

وی افزود: یکی از اهداف ما در حوزه آموزش گسترش زمینه‌های میان رشته‌ای و مراکز نوآوری است . در حوزه سرآمد شدن در پژوهش و فناوری و حوزه اثر بخشی اجتماعی باید بگویم که هدف کیفیت پژوهش است. در حوزه رتبه بندی «کیواس» در حوزه تعداد ارجاعات که نشان دهنده کیفیت است دانشگاه شریف توانسته رتبه ۲۸ در جهان را کسب کند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: اگر چه دانشگاه ما رتبه یک کشوری را دارد اما باز معتقدیم که با مسیر مطلوب فاصله داریم و به تلاش خود ادامه می دهیم. در این راستا بر تقویت بازیابی فعال، حوزه آب، انرژی، تمرکز شده است. دانشگاه شریف رتبه ۱۷ جهانی ارتباط با صنعت را دارد. همچنین در حوزه ارتباط بین المللی تلاش کردیم از پتانسیل ایرانیان مقیم خارج از کشور بهره بگیریم.

استقرار ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در اطراف دانشگاه شریف 

فتوحی خاطر نشان کرد: نزدیک به ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در اطراف دانشگاه شریف مستقر است. ما از سرمایه گذاری‌ها در اطراف دانشگاه استفاده می‌کنیم زیرا  بسیار مفید است. یکی دیگر از فعالیت‌های ما ایجاد ۱۱۰۰ پارکینگ است که البته دانشگاه ما نیاز به ۵۰۰ واحد آن دارد و می‌تواند بقیه را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهد.

دانشگاه نمی‌تواند صرفا با بودجه دولت مدیریت شود و از این رو شرکت‌های دانش بنیان اهمیت دارد.

علی عسکری رئیس رسانه ملی گفت:افتخار می کنیم این شرکت های دانش بنیان راه اندازی شد و ایستگاه نوآوری شریف را افتتاح کردند.از آقای امامیان تشکر می کنم که محل شتاب دهنده را برای ساترا به وجود آوردند.

وی ادامه داد: وقتی به موضوع شرکت های دانش بنیان می پردازیم،ذهن ما به تاریخی منتقل می شود.اکنون بحث شرکت های دانش بنیان به گفتمان تبدیل شده است و رسانه ملی نیز در جهت گفتمان سازی تلاش کرده است، از گذشته تاکنون از زمانی که ایرانیان به قابلیت هایی رسیدند با فراز و نشیب هایی روبرو بوده ایم.

رئیس رسانه ملی عنوان کرد:فروپاشی صفویه و آمدن قاجار و عصر امتیازات سبب وادادگی و عقب نشینی و انحصارات بود.هدف این استعمار عقب نگه داشتن ایران بود که در دوران پهلوی به اوج خود رسید و علیرغم داشتن نفت، کشور ما وابسته شد.

انقلاب اسلامی سبب تزریق امنیت در کشور و پیشرفت صنعت دفاعی شد

وی بیان کرد:تولید علم واقعی در گذشته شکل نگرفت تا انقلاب اسلامی که سبب تزریق امنیت در کشور و پیشرفت صنعت دفاعی شد آنچه در دو دهه گذشته در شرکت‌های دانش‌بنیان رخ داده است. ورود ما به سمت توانمندی و ما می‌توانیم بود.

وی اظهار کرد:در حوزه صوت و تصویر ابتداسینما شکل گرفت و پس از آن صنعت تلویزیون توانست در سبک زندگی مردم تاثیر بگذارد با ورود اینترنت و تلویزیون بحث تلویزیون های تعاملی شکل گرفت که اکنون توانسته است بیشترین تاثیر را در مخاطبان بگذارد هم اکنون ساترا توانسته است با کمک به شرکت های دانش بنیان در حوزه صوت و تصویر فراگیر موفق عمل کند.

روستا آزاد مدیر ایستگاه نوآوری شریف گفت: روز اول حضورم در این مجموعه آرزویم بود که آن را در مسیر فعلی قرار دهیم. اولین سوله این ایستگاه با ۵۰۰ متر وسعت افتتاح شد که گام اصلی کار ما بوده است. گام بعدی ما طرح جامع ایستگاه در ۹ فاز بود. دو پروژه A و B را داریم که  پروژه B با نام شهید قاسم سلیمانی  امروز افتتاح شد.

وی افزود: پروژه A با زیر بنای ۶ هزار متر تا دو ماه آینده به ایستگاه نوآوری شریف اضافه خواهد شد که البته سرمایه بخش خصوصی جلو می‌رود. فاز دوم ایستگاه نوآوری شریف در مرکز شهر نیز در حال آماده سازی است و تا سال دیگر افتتاح خواهد شد. ایستگاه نوآوری شریف جزو خانواده دانشگاه شریف است و تلاش ما بر توسعه آن است.

سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری گفت: بزرگترین دستاورد ما در این ۷، ۸ سال اخیر ایجاد وحدت است. ما شاهد هستیم که همه خواستار پیشرفت و وحدت هستند. این از همه چیز برای ما مهم‌تر است از این رو قانون و آیین نامه نیز اجرا می‌شود.

وی افزود: اکوسیستمی برای دانشگاه شریف در حال شکل گیری است که الگوی همه دانشگاه‌ها خواهد شد. مدلی که دانشگاه در پیش دارد به این صورت است که نباید پولش را از دولت بگیرد و اصلا منابع دولت برای توسعه دانشگاه کافی نیست. دانشگاه اگر می‌خواهد اثرگذار باشد، می‌تواند با قراردادهای ارتباط با صنعت و فروش تولیدات شرکت‌های دانش بنیان پیش برود. این‌ها منابع پایدار دانشگاه است دانشگاهی که نتواند کوچه پشتی خودش را درست کند چطور می‌تواند یک کشور را درست کند.

پارک شریف جزو نوپاترین پارک‌های کشور است ولی الان قریب به ۵۰۰ و ۶۰۰ شرکت و ۲۵۰ هکتار طرح توسعه ای دارد.

گفتنی است مرکز نوآوری رسانه های صوت و تصویر گامی دیگر از سوی مرکز نوآوری سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر (ساترا) برای ایجاد تنظیم گری موثر در فضای مجازی کشور است.

این مرکز با استقرار استارتاپ ها و شتابدهنده ها تلاش دارد ارتباط دو سویه با دانش بنیان ها برقرار کند و ظرفیت‌های بالقوه مراکز علمی برای حضور فعال در صنعت رسانه های صوت و تصویر فراگیر را بالفعل کند.

در حال حاضر ۶ استارتاپ و یک شتابدهنده و آزمایشگاه نوآوری رسانه در این مرکز مستقر و فعال هستند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار