معاون اردوغان کتاب بولتون را «گمراه کننده» خواند

معاون ارتباطات رئیس‌ جمهور ترکیه در خصوص کتاب جدید مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در توئیتر نوشت این کتاب گمراه کننده و تحریف شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، کتاب اخیر جان بولتون، مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا را که با نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به رشته تحریر درآمده است را گمراه کننده و تحریف شده خواند.

آلتون در چهار پیامی که در توئیتر منتشر کرد، مدعی شد این کتاب تماس‌های سطح بالای آنکارا و واشنگتن را به نادرستی پوشش داده است.

او نوشت: «کتاب اخیری که یک مقام بلندپایه پیشین آمریکا آن را تالیف کرده گفت‌وگو‌های رهبر ما رجب طیب اردوغان با دونالد ترامپ را گمراه کننده، تحریف شده و یک جانبه گرایانه پوشش داده است.»

او اضافه کرد هدف از این «سوء توصیفات و دروغ‌ها ملاحظات سیاسی داخلی (آمریکا) و همچنین منافع شخصی است.»

مدیر ارتباطات اردوغان در توئیت دیگر نوشت: «می‌فهمیم که مقامات بلندپایه پیشین سعی می‌کنند که از گفت‌وگو‌ها و تلاش‌های جدی دیپلماتیک برای حل مسائل مهم میان متحدینی مانند آمریکا و ترکیه، برای برنامه سیاسی داخلی خود استفاده کنند.»

او با ادای احترام به تلاش‌های اردوغان و ترامپ برای «ترمیم و پایدار نگه داشتن روابط ترکیه و آمریکا علی‌رغم اختلاف عمیق» مدعی شد ترامپ نسبت به سایر روسای جمهور پیشین آمریکا به سخنان متحد کلیدی خود در ناتو (ترکیه) گوش سپرده است.

به گفته آلتون، اردوغان نیز «هم به صورت علنی و هم به طور خصوصی» از اولویت‌های ترکیه حمایت و جانبداری کرده است، از جمله مواردی مانند مسئله هالک بانک و یا خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰.

مدیر ارتباطات اردوغان در پیامی دیگر نوشت: «ما اطمینان داریم که روابط آمریکا و ترکیه با چنین تلاش‌هایی پابرجا خواهد ماند و حتی در پایان تقویت نیز خواهد شد. اردوغان مکالمات صریح و صادقانه خود را با رئیس‌جمهور آمریکا ادامه خواهد داد.»

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که بولتون در کتاب خود که در ۲۳ ژوئن (دو روز پیش) منتشر شد، ادعا کرد رئیس‌ جمهور ترکیه یادداشتی به همتای آمریکایی خود داده و علیه تحقیقات دادگاه نیویورک علیه هالک بانک و مدیرانش به اتهام نقض تحریم‌های ایران موضع گرفته است.

بولتون در کتابش نوشت «ترامپ سپس به اردوغان گفت درستش می‌کند و توضیح داد که دادستان‌های منطقه جنوبی آدم‌های او نبوده‌اند بلکه از افراد اوباما هستند و این مشکل با جایگزینی آدم‌های او درست می‌شود.»

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در کتاب خود مدعی شده است ترامپ به راحتی تحت تاثیر رهبران کشور‌های چین، روسیه، ترکیه و کره شمالی قرار گرفته است.

ترامپ در واکنش به انتشار این کتاب آن را «سرتاسر دروغ و ساختگی» خوانده و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز بولتون را به دلیل آنچه «انتشار اکاذیب و دروغ پردازی» خوانده، مورد انتقاد قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار